"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skummer til 470liters kar.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar

Hvilken av disse skummere har DU i ditt kar?

Afstemning sluttede man 3. apr 2006 09:46

H&S
3
10%
Tunze
0
Ingen stemmer
ATI
2
6%
Deltec
8
26%
AquaMedic
10
32%
Schuran
0
Ingen stemmer
GroTech
0
Ingen stemmer
Annen Skummer
8
26%
 
Afgivne stemmer: 31

grosberg
Reactions:

Skummer til 470liters kar.

Indlæg af grosberg »

Jeg har et Percula 120 akvarie, 470liter.
Og vil bytte ut min skummer.

Det jeg vil høre om er andre erfaringer med skummere, Vurderer en Deltec-701, men synes kanskje Deltec er dyrt i forhold til andre.

Har noen andre noen erfaringer med feks. Grotech, ATI, H&S,Tunze, AquaMedic, Schuran, eller andre.

Jeg vil høre hva hadde dere valgt dersom dere skulle velge en ny skummer til et akvarie på 470 liter, og ikke hadde "røven full av guld". Altså noe som gir "Most bang for the bucks".

På forhånd takk.

Thomas
grosberg
Reactions:

Indlæg af grosberg »

Noen som har noen erfaring med ATI Twister? Har fått et godt tilbud på en ny slik. Synes Deltec er noe overpriset, hvertfall i Norge.
Kunne godt tenkt meg et alternativ som gjør jobben!

Samme sted har også H&S, og GroTech.

Noen å foretrekke fremfor andre???

Mvh.

2mas
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har selv kigget på den skummer, men hvad er et godt tilbud??
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4721
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg syntes deltec laver nogel gode skummere, nu skla det siges at jeg kun har prøvet Deltec apf 600.
grosberg
Reactions:

Indlæg af grosberg »

Vel om det er en god pris i danmark vet jeg ikke.
Men jeg har fått pris på ca 2600,- norske kr.

Jeg prøver på ingen måte å snakke dritt om Deltec. Jeg synes deltec er kjempebra. Men kanskje en smule overpriset.....

Derfor jeg har lyst til å prøve noe annet. ATI virker som et bra alternativ.

2mas
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Ser at det er pr min avstemming er ca 30% stemmer på AM og 34% til Deltec, det finner jeg underligt, det er vel stor forskjel på AM og Deltec :shock: .
I mine øyne så er Deltec AP og APF en meget driftsikker og bruker vennlig serie av skummere, AM derimot er i stor grad upålitelig og en masse justering innen den er oppe og kjører.
Deltec justeres inn og så er den der, lite spørsmål på div forum i Norge, Danmark, Sverige og USA om Deltec og problemer, AM derimot er det ofte problem løsing som er topic.
AM har også en tendens til å over rate sine skummere AM1000 multi er ratet for 1000liter, den fungerer men den er ikke god til en balje på mer enn 500 liter med medium belastning, denne har jeg prøvet selv.
APF 600 er derimot en driftsikker skummer med en reel rating, Deltec har nå satt den til 900 liter normal belastning, og maks 750liter heavy stocking.
Den beste lindetre innvendig skummer jeg har brukt er en AM midiflotor, kjempe god skummer(AM er ikke bare røv :oops: ).
Nå har jeg bestilt en Deltec AP 703 den skal drifte en 750liters balje som vil bli heavy belastet med masser av fisk.
Jepp jeg er en Deltec fan 8) , men det er like mye pga egne erfaringer som medakvaristers erfaringer.
:D
grosberg
Reactions:

Indlæg af grosberg »

Ja, AM har jeg ikke vurdert. Synes også det virker til å være mere problemer enn moro med de. deltec virker å være driftssikre som få.
Men etter å ha snakket med en del andre så fikk jeg inttrykk av at det ikke skulle være så ensidige å se kun mot Vest, USA, men også vende blikket mot et stort marked, i Sør, Tyskland.
Og etter det så har jeg fått lyst til å forsøke meg på en ATI skummer. evt. Grotech, eller H&S.
Så jeg vente bare på å høre om noen har noen erfaringer med disse. Annet enn tyskland da. Merker at tysken er litt rusten, men jeg får da lest meg frem til noen erfaringer....

2mas
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

grosberg skrev:Vel om det er en god pris i danmark vet jeg ikke.
Men jeg har fått pris på ca 2600,- norske kr.
Det var da billigt!
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Da er det jo en som skiller seg ut av de Tyske og det er Royal Exsclusive skummer, men den sies fra Reef Central at den er dyrere men ikke bedre en Deltec, H&S er jo litt Deltec kopi, eller kansje det er omvendt......
Tipper du får aller mest Bang for your Bucks med Deltec, husk også på reservedeler, service, garanti etc, Deltec er hyllevare i Norge.
litt OT men hvor har du fått den prisen....
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Annan skummare!

Varför inte testa en Bubbel king 200 intern
grosberg
Reactions:

Indlæg af grosberg »

Jo skulle gjerne testet en slik en, men de koster jo da over 8.000,-kr da.
Men de er sikkert konge de.

Regner med du har en sånn.
grosberg
Reactions:

Indlæg af grosberg »

Hmmmmm, ser nå at 21% svarer at de har en annen skummer enn de oppgitte. Trodde jeg hadde fått meg med de fleste jeg. Hvilke har jeg glemt, og er folk fornøyd med dem??

2mas
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Deltec 28% - AquaMedic 35% holy maccaroni...
Senest rettet af Christian tors 16. mar 2006 10:45, rettet i alt 1 gang.
grosberg
Reactions:

Indlæg af grosberg »

Hmm, vel. Det er vel kanskje ganske representativt. Hvis man nå gjorde om til hvor mange er 110% fornøyd med den skummer de har, så hadde det blitt spennende.

Men hvilke merker er det jeg har glemt her da? Bubblemaster fra Royal Exclusive har jeg glemt. Men det kan da ikke være sååå mange som har den??

2mas

P.S.
Christian, du har PM
frogfish
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 1. apr 2005 22:17
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Indlæg af frogfish »

Du har fått med deg de størse, men du har skummere som f.eks Ratz og Sander og Red Sea sine Berlin skummere.
Det finnes også flere meget gode skummere å få kjøpt i USA til en ok penge siden $ er lav. :)
Hans Fredrik
grosberg
Reactions:

Indlæg af grosberg »

Ratz og Sander hadde jeg faktisk glemt, RedSea trodde jeg at jeg hadde med...
:oops:

Vel, det ser jo ut til at Deltec og Aquamedic er overrepresentert. Og siden jeg ikke vil ha AM, så får vi se da. Kan jo prøve en ATI alikevel. Har aldri likt å gjøre som alle andre jeg..... Selv om man kanskje i denne hobbyen skal prøve å følge strømmen.....

2mas
frogfish
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 1. apr 2005 22:17
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Indlæg af frogfish »

Jeg er også av den typen som ikke gjør som alle andre.. og er derfor i kategorien "annen skummer" :)
Hans Fredrik
grosberg
Reactions:

Indlæg af grosberg »

OK, da må jeg jo spørre hva har du, og er du fornøyd, oooog hva kostet den?
Siden dette er min tråd så er ikke det noen avsporing heller, ser det har vært lange diskusjoner om det her inne også.

2mas
frogfish
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 1. apr 2005 22:17
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Indlæg af frogfish »

Jeg bruker en ETSS downdraftskummer (http://superskimmer.com). Husker ikke prisen på den da jeg kjøpte min for ca3 år siden, men den lvar svært "billig" pg.a lav dollar kurs. Dette er den 2. skummeren jeg har fra ETS og jeg er meget fornøyd. Neste skummer blir sansynligvis en av samme teknologi.
grosberg
Reactions:

Indlæg af grosberg »

Aha, de har jeg hørt litt om bare. Ingen som har den som har noe å klage på. Men de er vel store/Høye??

Hmm, nytt tema altså, kanskje jeg må kikke på/etter en sånn.

2mas
frogfish
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 1. apr 2005 22:17
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Indlæg af frogfish »

SKummerne laget for akvarier opptilca 2500 liter er ikke så veldig høye (max70cm) Det som er det negative med disse skummerne er at krever veldig mye pumpekraft.. og dermed mye strøm, noe andre skummere ikke gjør. Jeg bruker f.eks en Deltec 8070 pumpe på min skummer Det fordyrer skummerne litt :(
AquaC sine skummere bruker tilsvarende teknologi men har et litt annet injector prinsipp som gjør at du kan gå litt ned på pumpen. Rusky på Aquafreaks bruker en slik skumer hvis du vil vite litt mer om hans erfaringer rundt den. :)
Hans Fredrik
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"