Hjælp til valg af koraller inden for bestemt lys niveau

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
zeugma
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2008

Hjælp til valg af koraller inden for bestemt lys niveau

Indlæg af zeugma »

Hej

Jeg ville gerne have et par gode råd til valg af mine næste indkøb af koraller for at undgå tab og farveløse koraller,
da jeg fortrinsvis kigger går efter stenkoraller.

Sagen er den at jeg har et 54 liters med LED belysning og derfor sølle knap 20 watt lys over, men jeg har svært ved sætte det i forhold til en hqi lampe eller t5 rør.
Jeg har disse korraller som trives i mit akvarie nu og min ide er så at i ved hjælp af disse kunne give nogle forslag til hvilke koraller der ligger på nogenlunde samme lysmæsigt krav niveau. ?

Caulastrea
Euphyllia paraancora
Euphyllia glabrescenss
Lobophyllia
Seriatopora (tror jeg det er efter kig på swiki.dk)

I kan og så kigge i min akvarietråd ved at følge linket i min signatur.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjælp til valg af koraller inden for bestemt lys niveau

Indlæg af Peters1 »

Seriatopora findes jo i flere forskellige arter, så dem ville jeg mene du kan prøve lidt forskellige af.
Montipora Digitata har jeg også selv holdt i baljer uden så meget lys, så den mener jeg måske også du kan prøve. Lobophyllia findes ligeledes i mange farver og former ligesom du måske ville have held med en wellsophyllia(kan ikke lige huske det "nye" navn)

Dette er naturligvis blot koraller efter min egen erfaring og ingen garanti for at det samme lykkedes for dig :beer:
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Kirurgfisk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Kirurgfisk »

Trachophylia , Acanthastrea eller en " Fox koral " - dyre koraller der kan være lidt svære at fat i -men de er umagen, jagten og pengene værd :h
Brugeravatar
Caminero
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Søborg - Kbh.

Indlæg af Caminero »

Hvad med ikke solkrævende koraller (non-zooxanthelle)?
Brugeravatar
zeugma
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Indlæg af zeugma »

Tak for et par godt ideer ... så kan jeg lægge en nogenlunde plan for de indkøb jeg fortager mig

Caminero når du snakker ikke solkrævende koraller er det så ikke noget der er svært at holde og noget men skal gå og fodre hele tiden ??
Brugeravatar
Caminero
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: Søborg - Kbh.

Indlæg af Caminero »

Jeg har ikke kendskab til dem, men så dem nævnt i et tidligere indlæg.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

20 watt over 54 liter er ikke meget - Og undskyld jeg siger det, men hvis din balje er startet d 9/11, hvordan kan du så efter kun 2 måneder sige at f.eks. Lobophyllia trives ?

Hvad er din definition af "trives" ?

Seriatopora og Montipora og andre stenkoraller vil blot død langsomt under så lidt lys.
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af DennisBS »

Godt nok er 20watt ikke meget, men kan man regne med det på samme måde som f.eks t5 eller HGI, når det er LED-lys zeugma har over sin balje?
Brugeravatar
zeugma
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Indlæg af zeugma »

Hougaard:
Trives er måske også så meget sag efter 2 måneder men det er sagt ud fra at de ikke har ændret sig til den den dårlige side og så er det sagt ud fra at jeg kan se eksempelvis min Caulastrea vokser og ikke er gået i stå.

hvis dette er helt forkert ville det ha været rart du ha indlagt din egen definition på "trives" ind i dit indlæg og din mening om hvornår du mener jeg kan udtale mig om hvornår noget trives i stedet for et halv negativt indlæg

DennisBS:
Det er netop derfor jeg har lavet denne tråd, jeg er jo godt klar over der ikke er meget lys over og ønsker at handle derefter
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af DennisBS »

zeugma skrev: DennisBS:
Det er netop derfor jeg har lavet denne tråd, jeg er jo godt klar over der ikke er meget lys over og ønsker at handle derefter
Ja, men de 20 watt du har svare vel også til mere når vi snakker LED, end f.eks 1*24 watt t5

Eller er jeg helt galt på den?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

zeugma skrev:Trives er måske også så meget sag efter 2 måneder men det er sagt ud fra at de ikke har ændret sig til den den dårlige side og så er det sagt ud fra at jeg kan se eksempelvis min Caulastrea vokser og ikke er gået i stå.

hvis dette er helt forkert ville det ha været rart du ha indlagt din egen definition på "trives" ind i dit indlæg og din mening om hvornår du mener jeg kan udtale mig om hvornår noget trives i stedet for et halv negativt indlæg
Jeg ønsker bestemt ikke at være negativ, det var ikke meningen, blot realist... Og selvom det er LED (nu har du ikke fortalt hvilken slags LED det er, hvad farvesammensætningen er) så er 20 watt altså ikke meget omsat i PAR (fotosyntetisk brugbart lys) -

"trives" er noget svært noget - visse koraller bruger måske 6-9 måneder på at dø hvis forholdene ikke er gode nok. Nogle koraller kan så klare sig uden ret meget lys hvis der er nok føde i vandet ellers, men for at opretholde den føde mængde er det ret svært at holde gode værdier i 54 liter. F.eks. Seriatopora kæmper og kæmper indtil den pludselig dør i løbet af ingen tid.

Hvis du spørger mig, så skal der ca. 70 watt til 30x60 overflade for at det er brugbart - Det er min erfaring efter at have haft indtil flere 45liters (30x50) akvarier med masser af koraller.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

DennisBS skrev:Ja, men de 20 watt du har svare vel også til mere når vi snakker LED, end f.eks 1*24 watt t5

Eller er jeg helt galt på den?
20 watt er 20watt uanset om det kommer fra en glødepærer eller et T5 rør. Og det som tæller er "udelukkende" PAR værdien for lyskilden når vi snakker koraller.

Og nej 20 watt LED lys er ikke meget, se feks lidt sammenligninger her http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... eature.htm. Der er også et LED belyst nano og det er ganske lave PAR værdier der ses.

Men med det sagt kan der nok godt holdes en række blødkoraller, men at begynde på de SPS og LPS arter der nævnes i denne tråd vil jeg ikke tro er godt.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Jeg ville i hvert fald se tiden an lidt længere endnu før end jeg købte flere koraller. Havde ikke lige set din balje var så ny endnu :Peace:
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Kan kun vaere enig med hvad der er blevet sagt heri.
20w er ikke meget men kan sikkert gro nogle mushroom koraller.
Andet ville jeg ikke turde da som naevt det fint kan tage mange LPS op mod et aar at doe af sult.
Billede
Brugeravatar
zeugma
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Indlæg af zeugma »

Okay tak for en masse godt inputs.
Nu er status at jeg ser tiden an og holder mig i skindet i forhold til nye indkøb af koraller som kræver lys.
Men som jeg også skriver i min tråd om akvariet så er LED lyset lidt et forsøg og er parat til at skifte over til t5 når det viser sig det ikke skulle være nok.
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af MAKRRO »

Jeg ved du skriver du vil se status an, men vil da lige komme med en enkelt kommentar.

Jeg var nede hos Carsten i Decocean før nytår, og da han hørte min kommentar om "øv hvorfor skal de koraller fodres" fortæller han mig at han har hørt, at der skulle komme et produkt inden for et måneds tid, der skulle kunne bruges til fodring af koraller uden at belaste akvariet som nuværende produkter. Ifælge ham skulle det gøre det muligt for den normale hobby akvarist at holde ikke fotosyntetiske koraller.

Men men men, som Carsten selv siger, det er "hear say" eller rygter og han har ikke set nævnte produkt i funktion osv osv. Men han lovede at oplyse når det kom frem!
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"