VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

opstart for første gang

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Ronni_Didde
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009

opstart for første gang

Indlæg af Ronni_Didde »

først lige et hej til alle herinde :-)

vi har haft ferskvandsfisk i 12 år og vil nu prøve en helt ny verden med saltvand, vi har brugt vores 180l hjørneakvarie til projektet da pladsen er lidt trang til det i vores lejlighed men er stødt ind i lidt opstarts problemer..

første problem opstod med den skummer vi har købt en haoos ps-300. selve sugeren sidder ca 8 cm under vand overfladen og er det ikke meningen den skal sidde og ta det i overfladen ?

havde også kig på denne model http://shop.landogdyr.dk/product.asp?product=1588 da den ikke fylder så meget i akvariet men ved ikke om det er godt nok.

derudover stødte vi ind i lidt problemer med cirkulationspumper, hvis vi køber 2 af Seio Prop 2000 L/t og sætter i vil det så være ok ?

til sidst har vi forhørt lidt omkring varmelegme og har fået en masse interessante meninger om dem for mange siger man skal ha et specielt til saltvand, passer det?

på forhånd tak fro hjælpen til dem som har lyst til og svare på nogle måske dumme spørgsmål :-)
nystartet med saltvand d 18/11-09 :-)
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: opstart for første gang

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hej og velkommen i denne fantastiske verden!

Først og fremmest... er der en grund til, at I ikke vælger at lave en sump under det 180 liters?
Så kan I jo gemme skummer m.m. væk!
Jeg kender ikke hverden den skummer eller de cirkulationspumper du nævner.
Mht. varmelegeme, kan du sagtens bruge et "almindeligt" ferskvands, her Jäger at anbefale.

Læg gerne Brians tråd om opstart af saltvandsakvarie under "Nybegynder".
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Ronni_Didde
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Ronni_Didde »

mange tak.

ja grunden til vi ikke laver sump under akvariet er hvis projektet går helt i stykker for os kan vi stadig bruge akvariet til alm fisk hold igen og skal ikke til og lappe hullet :-)

har set mange lave en indvendig sump og så skjule det med en glasvæg ligesom ham her http://cichlids.akvariefisk.dk/article/ ... rium_-_70L

men kan ikke rigtig se hvordan det fungere for ham da affaldsstofferne ligger i overfladen og så ryger ned i ved kammen og til skummeren men skummeren suger jo nede ved bunden hvor den samtidig smider det rene vand ud i hullet ved siden af ?
og så sidder der en pumpe i bunden og smider vandet tilbage igennem slangen i bunden, men den suger vel også det beskidte på den måde som det sidder ik ?
eller måske kræver der en nærmere forklaring for ideen var genial til det vi havde tænkt os
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

blot til orientering,man kan sagtens køre et ferskvandsakvarium med sump,så det behøver da ikke være det der afholder jer fra at få en sump på.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Ronni_Didde skrev:mange tak.

ja grunden til vi ikke laver sump under akvariet er hvis projektet går helt i stykker for os kan vi stadig bruge akvariet til alm fisk hold igen og skal ikke til og lappe hullet :-)
Ingen grund til at lappe hullet "hvis det går galt", (Hvorfor skulle det også? :wink:) så har I bare et ferskvand med sump.

- Mine 3 sidste ferskvand kørte med sump... Dvs. længe inden at begyndte at holde salt, så det var den anden vej rundt!

En klar fordel med det at setuppet kommer til at rumme samlet mere vand, og det at være et sted at gøre af teknikken uden at optage pladsen i akvariet!

- Så jeg giver udv. sump anbefaling, også selvom at I skulle vende tilbage til ferskvand! :GO

:Peace:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
foxtrot
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af foxtrot »

Jeg anbefaler os at du laver den sump til.
hele dit miljø i akvariet vil blive bedre og du vil med sikkerhed få en bedre oplevelse med saltvand hvis du lavet et system med en sump frem for at du har det hele oppe i baljen.
du vil med en sump os få flere liter vand og herved få et system som er mere modstandsdygtig overfor op og ned svingninger i din vandbiologi.
Brugeravatar
Ronni_Didde
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Ronni_Didde »

okay det vidste vi ikke :-) men et andet problem med udvendig sump er også at det møbel akvariet står på et helt åben og med en masse lave hylder så det med udvendig sump blir for krævende tror vi, men er det helt umuligt og bygge en indvendig ?
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Nej det er ikke umuligt. Men der er absolut mange minusser ved det, i forhold til evt. at fjerne de hylder,
og sætte en låge i skabet. Også hvis I skal have meget glæde af akvariet på længere sigt.
Og så er der, som tidligere nævnt, mange plusser ved at have en sump. :GO
Så måske skulle i sætte jer og overveje kraftigt, om i ikke kan få det op at stå med en sump. :grouphug:

Men lad heller ikke beslutningen ødelægge det for jer, så hellere lave en indvendig sump!
Men ellers kan du da uploade et billede af skabet med akvariet på, og så håbe på nogle ideer.

Der er mange folk herinde med masser af ideer, nogle bedre end andre! :)
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Ronni_Didde
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Ronni_Didde »

vil også lave en indvendig sump.. men kan ikke rigtgi se hvordan vi gør dette, trækker en sump ikke vand ind fra overfladen eller det er ligemeget ?

sad og kiggede på denne model
http://www.ribezoocenter.dk/red-sea-ber ... ?cPath=594
men det ligner den trækker det ned fra bunden og smider det ud fra inderrøret.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Ronni_Didde skrev:vil også lave en indvendig sump.. men kan ikke rigtgi se hvordan vi gør dette, trækker en sump ikke vand ind fra overfladen eller det er ligemeget ?

sad og kiggede på denne model
http://www.ribezoocenter.dk/red-sea-ber ... ?cPath=594
men det ligner den trækker det ned fra bunden og smider det ud fra inderrøret.
Hej med jer,

Først og fremmest velkommen til denne fantastiske verden :y

I kan sagtens bruge den skummer, som i linker til..

Selvfølgelig er der mange flere muligheder med en udvendig sump, som mange af de andre er inde på, men det er ikke umuligt at holde med indvendig sump. Der er flere herinde, som kører med det. Jeg har det blandt andet selv.

For at lave en indvendig sump kan i sagtens gøre, som ham den anden gør i linket. Jeg har så bare ikke boret huller i mit til retur. Min returpumpe smider vandet retur over overløbskammen ved hjælp af en slange. Der skal monteres en overløbskam på kanten af glasset. Glasset som skal udgøre jeres indvendige sump, kan i sætte tværs over som i linket eller to stykke glas sat sammen. Det kan i lave, som I selv ønsker :y Eventuelt sætte en PVC-plade foran glasset eller en BTN slimline baggrund, så man ikke kan se direkte ind i sumpen. Der skal selvfølgelig være plads til skummeren, returpumpe, varmelegeme og så der kan ligge lidt filterposer med rowa og aktivt kul, hvis I vil kører med det. Eventuelt også plads til en osmolater til vandpåfyldning (ikke en nødvendighed men en utrolig dejlig ting at have, så man ikke skal gå og fylde op hele tiden. Specielt godt at have til at holde en stabil vandstand med henblik på skummeren i din indvendige sump)

Håber, at dette kan bruges til lidt :)

Mvh. Marco
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

hej i kunne jo også bruge denne model så i ikke skal bore http://www.qldaf.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=18369hul i bunden
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Tillykke med jeres beslutning om at skifte fra ferskvand til saltvand. Det er som alle skriver en meget spændende, smuk og farverig verden i nu bevæger jer ind i. Jeg tror det vil være meget svært, at skulle gå tilbage til ferskvand igen, jeg ved i hvert fald, at jeg ikke ville kunne gøre det. Dertil er saltvand bare for spændende.
Jeg vil helt klart få boret de huller i jeres akvarium, så i kan få en udvendig sump. Det giver jer mange flere tekniske alternativer samt en hel del flere liter vand. Mht. varmelegme, så er det ikke noget jeg har i min balje, da det er min erfaring, at der for det meste ikke er mangel på varme i et saltvandsakvarium. Tvært imod er det for det meste (især om sommeren) et problem at slippe af med varmen.

Jeg ønsker jer al mulig held og lykke med jeres projekt, og ser frem til at følge processen her på forum.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"