Jeg er godt nok lidt i tvivl om hvilke cirkulationspumper jeg skal vælge til mit 784 liters akvarie. Har prøvet at læse tråde omkring Vortech MP40 og Tunze, men jeg syntes ikke jeg er kommet nærmere en beslutning.
Først, hvor meget cirkulation har man brug for hvis man ønsker at kunne holde også de meget krævende SPS ? Snakker vi helt op mod de 60X som jeg har læst visse steder ?
Skal man køre med 2 stærke pumper, eller 4-6 mindre pumper ? Skal man kombinere med en Tunze Wavebox, eller er denne meget noisy ? Skal man køre med to MP40 og så et par Tunze oven i ?
Håber i kan give lidt input og erfaringer omkring dette ?
/Morten N
Cirkulationspumper
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Valby
Re: Cirkulationspumper
Jeg køre med Tunze Nano stream. Og er meget tilfreds. Jeg ville hvis jeg selv skulle sætte et så stort akvarie op, Bruge to tre "Store" pumper til et slags hovedflow, og evt. et par mindre der sørger for at undgå døde zoner i stensætnigen. 

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2009
Jeg bruger tunze 6060 det er så godt nok kun i et 450 ltr.. men de køre som de skal og får det hele med.. Skal ikke have andet end dem i.. 

Even a pizza can get to your house faster than an ambulance.... !!!
Jeg har købt 4 stk Tunze til min balje 2 stk 6105 + 2 stk 6205 = 70.000 l/t de styres via multicontroler og pcén.
Flowet passer perfekt til min balje som måler 170x90x65 = 995 L
Jeg kan lave masser af flow og døde zoner er der ikke noget af og til din balje ville jeg nok vælge noget ligene det samme eller 4x6105 = 52.000 l/t
Tunze Wavebox kommer der ikke noget af i min balje da jeg syndes den fylder for meget i baljen og køn er den ligefrem ikke.
Vortech pumperne kender jeg ikke andet end jeg ved musikker har nogle i hans balje.
Steen
Flowet passer perfekt til min balje som måler 170x90x65 = 995 L
Jeg kan lave masser af flow og døde zoner er der ikke noget af og til din balje ville jeg nok vælge noget ligene det samme eller 4x6105 = 52.000 l/t
Tunze Wavebox kommer der ikke noget af i min balje da jeg syndes den fylder for meget i baljen og køn er den ligefrem ikke.
Vortech pumperne kender jeg ikke andet end jeg ved musikker har nogle i hans balje.
Steen
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 2007
Jeg synes Vortech pumperne er skide smarte, men de larmer som et ondt år når de kører interval!
Jeg ville klart foretrække nogen Tunze! - Og så sprit nye!
Jeg ville klart foretrække nogen Tunze! - Og så sprit nye!
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra