6 stribet gylte og Mandarin
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Ørestaden
6 stribet gylte og Mandarin
Hej,
Jeg kæmper lidt med planarie i mit akvarie og købte derfor en Mandarin i dag. Jeg har før tilført fisk uden problemer, men min 6 stribede gylte har angrebet angrebet den stakkels Mandarin ihjel (tror ikke den holder igennem aften/natten).
Er dette "normalt" ved 6 stribet gylte og Mandarin?
(jeg var klar over at gylter kan være nogle banditter, men har ikke set den så agressiv før)
Nogle erfaringer?
/HerrO
Jeg kæmper lidt med planarie i mit akvarie og købte derfor en Mandarin i dag. Jeg har før tilført fisk uden problemer, men min 6 stribede gylte har angrebet angrebet den stakkels Mandarin ihjel (tror ikke den holder igennem aften/natten).
(jeg var klar over at gylter kan være nogle banditter, men har ikke set den så agressiv før)
Nogle erfaringer?
/HerrO
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Re: 6 stribet gylte og Mandarin
Det er desværre ikke fordi jeg kan hjælpe dig, men må blot fortælle dig at jeg har desværre oplevet nøjagtigt det samme. Min 6-stribede flåede min Mandarinfisk til døde i løbet af et par dage.HerrO skrev:Hej,
Nogle erfaringer?
/HerrO
Jeg var selv lige så overrasket som dig og måtte også bare se hjælpe løst til

- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Troede faktisk 6-stribede også tog planarier.?
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Ørestaden
Man kan ikke være sikre på at de gør det. Nogle gør og andre gør ikke. Den jeg har gør ikke i hvert faldNicki Henriksen skrev:Troede faktisk 6-stribede også tog planarier.?

/HerrO
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Jeg har oplevet det samme. Men ved at andre har haft dem sammen uden problemer. Jeg har også haft 2 seks-stribede sammen uden problemer - noget som ellers skulle være umuligt. Samme par som mishandlede mine mandariner..
SPS : Stability provides succes
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Det er forudsigeligt - de to fisk er fødekonkurrenter. Iøvrigt er den 6-stribede ualmindelig aggressiv over alle nye fisk - har selv oplevet, at den har flået et par Decora i stumper og stykker
jerslev
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
Jeg mener ikke det er forudsigeligt!!! De 2 arter er ganske vist føde konkurrenter, men det har vi også massevis af andre arter i vores baljer, der er og, som enes fint.Jerslev skrev:Det er forudsigeligt - de to fisk er fødekonkurrenter. Iøvrigt er den 6-stribede ualmindelig aggressiv over alle nye fisk - har selv oplevet, at den har flået et par Decora i stumper og stykker
jerslev
Nu kan det godt være jeg tager fejl, men disse fisk konkurrerer/slås ikke om føden, men om territorier (som regel inden for samme slægt). Derfor mener jeg ikke man som udgangs punkt kan forudsige at 2 fisk, der ikke engang er inden for samme art slås på grund af hvad de spiser.
Den 6-stribede gylte er ganske enkelt meget aggressiv over for en del andre arter. Jeg har selv også oplevet min gylte jage en Chrysiptera hemicyanea. Jeg syntes det virker som om den kan finde på at jage alle fisk, der er på størrelse eller mindre end den selv.
- LHI
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
- Geografisk sted: Randers
Jeg købte en 6 stribet gylte af samme årsag, planarier, synes så det er en flot fisk, altid på udkig efter føde, men mine planarier gider den ikke, der er nok andet den hellere vil spise
men tilføjede så en scooter blenny, de er også kendt for at tage dem, og min er gået igang, og ingen problemer med gylten 

Lars
260L saltbalje opstartet i maj 2009
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 43&start=0
Sidst opdateret den: 25 August 2009 - 7 nye billeder
260L saltbalje opstartet i maj 2009
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 43&start=0
Sidst opdateret den: 25 August 2009 - 7 nye billeder

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
ja der er ikke nogen entydig sandhed i den her branche, og slet ingen religion
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: København Ø
Jeg har to gange fået ryddet et akvarium af en seksstribet, så med mig er det gået godt. Næste gang, kan en mandarin så ikke med fordel gå i sumpen? Her må være masser af føde, mindre strøm og den kan gå i fred. Bare en tanke jeg selv har haft...
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
HerrO skrev:Man kan ikke være sikre på at de gør det. Nogle gør og andre gør ikke. Den jeg har gør ikke i hvert faldNicki Henriksen skrev:Troede faktisk 6-stribede også tog planarier.?
/HerrO
Prøv at holde igen med fodret i nogle uger, så skal den nok gå igang med de fladorme !
Gjorde forsøget for nogle år siden efter også være plaget af fladorme. Istarten gad gylten end ikke se på dem, men efter en sulte uge tømte den akv for planariere. Siden hoppede den ud af baljen og endte som tørfisk

Har dog ikke været plaget siden ...

- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: København Ø
Tror også gylten går på en blenny. Igen, de er jo fødekonkurrenter.