VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Tab's procent ved forhandlerne?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Tab's procent ved forhandlerne?

Indlæg af MiksBiks »

Først skal jeg lige sige at denne tåd er ikke lavet for at hænge nogle forhandlere ud, jeg agter ikke selv at nævne nogle navne.

Det er egentlig noget jeg har gået og tænkt over noget tid, men jeg har sådan et overordnet billed af hvor jeg har "tabt/mistet" flest penge, også ville jeg høre om andre har været lige så uheldig som mig.
Mine tab's procenter går lige fra 10-70% YES stort set alt hvad jeg har købt ved en forhandler kan jeg ikke holde liv i :dizzy: :dizzy:

Ved nogle forhandlere er der ikke rigtig noget, og ved andre kan jeg bare ikke få fisken til at overleve mere end en uge!!!!!

Ja så kan jeg jo bare lade være med at handle der, men når der ikke er flere forhandlere og de får fisk hjem så skal man da lige se også kommer man også lige til at købe :wink:

Er der andre der har spekuleret over det?? Eller er det bare mig :wink:

Og inden jeg bliver overfuset over at jeg ikke kan finde ud af at tilvænde så gør jeg som følgende.
Har en tilvændingsspand med låg, og der er der et hul i hvor der render en luft slange og en vandslange igennem. Vandet drybber i spanden og alt efter hvor mange fisk/meget vand der er i(store fisk=meget vand), så bruger jeg mellem 45-90min. I spanden er også 1-2 sten så fiskende kan gemme sig under så de forhåbenlig ikke skulle blive så stresset.
Mvh Michael
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Tab's procent ved forhandlerne?

Indlæg af stefan_sørensen »

jeg vil heller ikke nævne den forhandler som jeg har været uheldig med, men 7 ud af 9 fisk derfra er døde inden for et døgn efter de er kommer i mit akvarie og er ellers meget påpasselig med at afklimatisere dem, fisk fra andre forhandlere har der ikke været noget problem med de lever alle endnu.
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Jeg har kun mistet 2 fisk fra forhandlere og det var 2 forskellige. Umidelbart syntes jeg ikke det virker smart med sten i den spand du tilvænner fiskene . da de er stressede og skræmte og kan fare rundt i spanden i ret høj fart og evt ramme stenen med rifter og skadet slimlag tilfølge. jeg har en sort pvc spand som jeg dækker over således at der er helt mørkt i spanden imens fiskene tilvænnes, dette gør jeg over 1-2 timer.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Jeg har lavet min egen statestik, og der er klart forskel, et sted fra er alt gået til, flere andre steder fra er kun få eller ingenting gået til, så ja for mig ser jeg er klar forskel!
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af TorbenC »

Når fisken først er akklimatiseret (når forhandleren har importeret den) er der ved de mest alm. fisk ikke nødvendigt at tilvende dem hjemmeakvariet i længere tid eller anderledes procedure end fx med ferskvandsfisk.

Lad dem få temp. ved at ligge posen i akvariet, og bland lidt af vandet over 30 min.

Det er mindre stressende for fiskene.

Fx. Gylter har efter min mening meget bedre af bare at komme over i et akvarium hvor de kan finde skjul og føle sig tilpas.

Dette er min mening, og den metode jeg har absolut bedst resultat med.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Indlæg af stefan_sørensen »

Lad dem få temp. ved at ligge posen i akvariet, og bland lidt af vandet over 30 min.

det er også sådan jeg gør det. dog blander jeg lidt af vandet over i posen over ca. en time. første gang meget lidt vand over i posen så de lige kan "smage" lidt på det.
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af TroJanRds »

er enig med stefan gør selv på samme måde og har ik mistet en fisk endnu allerede 2 uger efter :) for den måde du gør det på er da meget mere besværlig og stressende for fiskene... du flytter den jo en gang mere end du behøver og temp. kan også dale i spanden på den tid de står der i.. siger ik den gør det men muligheden er der.
jeg slukker også lyset mens de ligger i posen i overfladen og har kun 1 t5 tændt en time efter de er lukket ud for at de andre bebore ik skal stresse de nye indflyttende så længe de er blottet i overfladen uden at kunne svømme væk
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Jeg bruger spandemetoden, dog uden sten, for jeg vil under ingen omstændigheder risikere at få fiskehandlervand over i mit akvarie, da jeg ved at de flere steder medicinerer præventivt med kobberbaseret medicin, og har endnu ikke mistet fisk på den konto
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af TroJanRds »

er nu også kun få ml vand jeg får med over hvergang da jeg heller ik er så vild med at få fremmede vandmolekyler i mit akvarie :)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Mine fisk får bare 15 min i posen, der får lov at ligge i vandet, og så lukker jeg dem ud. Typisk undgår jeg at få forhandlerens vand med over.

Er længe siden jeg har mistet fisk på den konto. (tror faktisk aldrig det er sket).
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

StarF skrev:Mine fisk får bare 15 min i posen, der får lov at ligge i vandet, og så lukker jeg dem ud. Typisk undgår jeg at få forhandlerens vand med over.

Er længe siden jeg har mistet fisk på den konto. (tror faktisk aldrig det er sket).
sådan gør jeg også og har heller ikke mistet noget som helst. Købte til gengæld en fisk privat som døede efter 48 timer max.
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Lader dem også bare ligge i overfladen i 30 min til 1 time, hvor jeg stille og roligt blander mere og mere akvarie vand i posen. Når jeg så skal sætte fiskene i akvariet så fanger jeg dem i et net og sætter dem over. På den måde får jeg ikke forhandler vand i mit system. Bruger kun spand metoden hvis det er fisk der er kommet direkte fra grossisten, for der er ph'en som regel meget lav. Så der vil jeg ikke risikere at det slipper ud i akvariet.

Har kun mistet fisk der har begået selvmord i overløbet, eller ved teknik der har svigtet.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Jeg har også kun haft problemer med fisk fra en forhandler, og fik at vide at "fisk var købt som beset" - syge fisk ja tak :devilish: ...men så er det jo op til en selv at sortere fra - dvs man kan vælge hvor man køber sine fisk. Heldigvis har vi mange gode forhandlere i østjylland :)

/Magnus
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af klaus meyland »

Dezon skrev:
StarF skrev:Mine fisk får bare 15 min i posen, der får lov at ligge i vandet, og så lukker jeg dem ud. Typisk undgår jeg at få forhandlerens vand med over.

sådan gør jeg også og har heller ikke mistet noget som helst. Købte til gengæld en fisk privat som døede efter 48 timer max.
det minder også meget om det jeg gør, og mine erfaringer er de samme.

men når det så er sagt så har jeg mistet fisk fra alle forhandlerene dog er der en enkelt som jeg ikke gider bruge min tid på mere da han ligger med en dødelighed på 50% vil jeg tro :devily: :devily:

men noget som jeg tror der kan slå ens nye fisk ihjel er den behandling de får af de andre bebore i tanken. så hvis man kunnne lave en indhegning i sin tank hvor fiskene kunne gå i nogle dage inden de kom helt ud i akvariet så tror jeg det var det optimale. :h
er ved at planlægge mit comeback ;)
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Jamen det vil jeg da prøve :GO
Mvh Michael
Rene25
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 5591 Gelsted
Geografisk sted: fyn gelsted

Indlæg af Rene25 »

jeg synes man skal handle der hvor man føler man får en god og proff hjælp og føler at dyrehandleren har styr på det og kig lidt på hans akvarier og dan et indtryk af hvordan de har det i de forskellige akvarier da mange sikkert kører dem i samme vand... jeg har selv været uheldig og har nu fundet et par gode steder at komme hvor jeg føler at fiskene er gode og hjælpen samt tiden er der til en hvor nogle butikker går det måske lidt hurtigere end de kan styre selv
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Brian C skrev:Jeg bruger spandemetoden, dog uden sten, for jeg vil under ingen omstændigheder risikere at få fiskehandlervand over i mit akvarie, da jeg ved at de flere steder medicinerer præventivt med kobberbaseret medicin, og har endnu ikke mistet fisk på den konto
Det lyder sgu da vildt hvis de ikke advare kunderne om det, de kan jo ødelægge hele balance i ens akvarium :shock:

Du må meget gerne lige smide en pb med hvem du ved bruger kobber.

/Magnus
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

mastou skrev:
Brian C skrev:Jeg bruger spandemetoden, dog uden sten, for jeg vil under ingen omstændigheder risikere at få fiskehandlervand over i mit akvarie, da jeg ved at de flere steder medicinerer præventivt med kobberbaseret medicin, og har endnu ikke mistet fisk på den konto
Det lyder sgu da vildt hvis de ikke advare kunderne om det, de kan jo ødelægge hele balance i ens akvarium :shock:

Du må meget gerne lige smide en pb med hvem du ved bruger kobber.

/Magnus
Selv om jeg har været i hobbyen i mange år har jeg aldrig hørt at en forhandler skulle give medicin præventivt.
Og de fleste forhandlere har da også bløddyr i samme akvarier som fiskene.

Hvilken forhandler er det du tænker på, for når man kommer med sådan en udmelding må der et navn på.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Påstanden om kobberbaseret medicin i forhandlernes akvarievand kan ikke stå alene- det er for nemt at slynge påstande ud mod flere forhandlere uden at følge op med beviser, så forfatteren til indlægget må på banen med igen: er det noget han tror- eller VED han det?? og i så fald hvor ved han det fra!!?...

Der har efterhånden udviklet sig en meget kedelig tendens til man frit kan hænge forhandlere ud i forumet uden at forfatterne bliver draget til ansvar for deres påstande. Uden det store juridiske kendsskab tror jeg at flere af påstandene læner sig op af injurielovgivningen...?

Iøvrigt findes der et ganske udemærket forbrugerråd der kan tage af sager hvor en kunde føler sig snydt af en forhandler.

Endelig vil jeg lige indskyde at den offenlige Gabestok blev afskaffet for et par hundrede år siden...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

engelquist skrev:Påstanden om kobberbaseret medicin i forhandlernes akvarievand kan ikke stå alene- det er for nemt at slynge påstande ud mod flere forhandlere uden at følge op med beviser, så forfatteren til indlægget må på banen med igen: er det noget han tror- eller VED han det?? og i så fald hvor ved han det fra!!?...

Der har efterhånden udviklet sig en meget kedelig tendens til man frit kan hænge forhandlere ud i forumet uden at forfatterne bliver draget til ansvar for deres påstande. Uden det store juridiske kendsskab tror jeg at flere af påstandene læner sig op af injurielovgivningen...?

Iøvrigt findes der et ganske udemærket forbrugerråd der kan tage af sager hvor en kunde føler sig snydt af en forhandler.

Endelig vil jeg lige indskyde at den offenlige Gabestok blev afskaffet for et par hundrede år siden...
Meget enkelt, jeg har det fra en forhandler, bla. også at i hvertfald én udenlandsk grossist bruger det.
men da jeg ikke ønsker at hænge nogen forhandlere ud, bliver informationen ved det. og sådan er det.

jeg ser det ikke som et problem, da jeg helst vil have en pletfri fisk hjem
Jeg hænger ingen forhandler ud, heller ikke denne, da jeg er rigtig godt tilfreds med at handle der

og jeg ser det ikke anderledes end at gå ned og handle en ferskvandsfisk i den lokale biks hvor man ofte også bruger kobber baseret medicin, der blander man heller ikke vand

og nej selvfølgelig hiver man ikke kobberbaseret medicin ned til korallerne, men hvide pletter på behandles nu engang mest effektivt med kobber, og da størsteparten af danske saltvandsakvarister åbenbart (må jeg hellere skrive) ikke bruger karantæne akvarie, ser jeg det kun som en fordel at der er behandlet for parasitter inden fisken kommer hjem og smitter hele akvariet

det er gammel børne lærdom at man ikke blander forhandlervand med sit eget
Senest rettet af Brian C søn 11. okt 2009 11:20, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Brian
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Brian C skrev:
engelquist skrev:Påstanden om kobberbaseret medicin i forhandlernes akvarievand kan ikke stå alene- det er for nemt at slynge påstande ud mod flere forhandlere uden at følge op med beviser, så forfatteren til indlægget må på banen med igen: er det noget han tror- eller VED han det?? og i så fald hvor ved han det fra!!?...

Meget enkelt, jeg har det fra en forhandler, bla. også at i hvertfald én udenlandsk grossist bruger det.
men da jeg ikke ønsker at hænge nogen forhandlere ud, blever informationen ved det. og sådan er det.

jeg ser det ikke som et problem, da jeg helst vil have en pletfri fisk hjem
Som Carsten også er inde på har de forhandlere jeg kender både fisk og bløddyr i de samme akvarier, så alene pga af det vil jeg "frikende" en del forhandlere for at hælde kobberbaseret medicin i deres akvarievand..

Mon ikke det er tale om en kur i et seperat karantæneakvarie inden fiskene bliver lukket ud i butikkernes udstillingsakvarier...?
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

der er nogen forhandlere, der kører med seperate systemer, fisk for sig og koraller for sig

og det er og bliver efter min mening stadig ikke et problem

for man har selvfølgelige sin fisk i karantæne, og man blander ikke vandet i akvariet :wink:
Mvh. Brian
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Brian C skrev:der er nogen forhandlere, der kører med seperate systemer, fisk for sig og koraller for sig
Det har de fleste, men de fleste har også fisk og blød dyr i samme vand. Og derfor har de bestemt ikke kobber i vandet.
At en enkelt grossist i udlandet præventivt behandler fiskene med kobber. Betyder ikke at alle gør det. Og derved kommer der jo heller ikke kobber med hjem i akvariet.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Altså!

jeg siger heller ingen steder at alle gør det, hvis det er tilfældet at jeg skulle ha sagt det, så beklager jeg

men nogle gør, og så er risikoen der, og da jeg ind imellem får fisk der kommer lige fra grossisten som ikke bliver pakket ud er risikoen der

men igen, og for sidste gang, jeg ser det ikke som et problem, og så er den ikke længere.
Mvh. Brian
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Problemet du ikke ser i påstanden ,er at der ikke advares om at vandet er den rene gift for bløddyr.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

det har du ret i, for jeg ser det som en selvfølge at man ikke blander forhandlervand, eller vand fra andre akvarier i sit eget, én ting er medicin, noget helt andet er mulige parasitter
Mvh. Brian
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af klaus meyland »

jeg syntes at vi skal tænke so meget om inden vi hænger forhandlere ud på nettet for størstedelen er jo bare akvarister som os tilfældig vis lever af deres hobby det må man ikke glemme...
er ved at planlægge mit comeback ;)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Jeg kan så fortælle at jeg har snakket med forhandleren om denne tråd, og at jeg på ingen måde vil hænge nogen ud, og heller ikke gør det, der har været "krig" nok på SF idag
jeg står inde for det jeg skriver, men igen jeg hænger ikke nogen ud, at der så er nogen der gør det til et problem, det må stå for deres regning
jeg har ihvertfald ikke yderligere kommentarer, til emnet
Mvh. Brian
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding

Indlæg af Lohse »

Hvorfor bruger folk ikke bare et simpelt karantæne akvarie?, det er hvad der anbefales af stort set alle eksperter, i stort set alle bøger, af stort set alle marine biologer og anbefales af mange forhandlere?

Er det pladsen eller økonomien der gør at folk siger det behøver man ikke?
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Mine fisk får 30 mim for at vendes sig til temp i akvariet så sætter jeg den ud i sumpen et par dage efter ryger de op i baljen og kan tage kampen med de andre fisk.

Jeg kender et par forhandler som jeg ikke rigtig kan få noget til at overleve fra, og så er der nogle hvor det er sjællen fisk dør fra! At de så er de 2 billigeste med fisk så gør jo bestemt ikke noget!
Senest rettet af Hvam man 12. okt 2009 11:36, rettet i alt 1 gang.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"