To spørgsmål ifm. opstart

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
PerNielsen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
15
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009

To spørgsmål ifm. opstart

Indlæg af PerNielsen »

Hej alle,

Mit RSM 130 kører nu på 3. uge efter at have puttet vand og sten i. Der er en skøn eksplosion af algevækst i øjeblikket. Der er sjovt nok en blanding af både brune og grønne alger - med en klar overvægt af de grønne. Jeg formoder, at det er fordi, jeg har en blanding af sten; delvis fra gutten jeg købte akvariet af (han var også igang med at starte det op) og delvis sten fra en butik.

Men mit første spørgsmål er egentlig:

Fjerner man de alger, der gror på glasset?

Jeg havde egentlig tænkt mig slet ikke at pille ved akvariet de første tre måneder udover lidt vandskifte samt værdi kontroller. Jeg tænker jo, at de alger, der gror på glasset, også er en del af opstartsprocessen og de skal have love at vokse op og siden dø i fred.

Jeg har også en del svampelignende ting, som vokser på forskellige sten, som jeg er usikker på, hvad er. Jeg har desværre ikke noget kamera, så jeg kan vise dem.

Det drejer sig om en del små kolonier af paddehatte-agtige planter (formoder jeg). De største er vel 4-5 mm. høje. De er mørkerøde/lilla og har en karakteristisk gråhvid plet/stjerne oven på toppen.

Ved I hvad det er for nogle? (Og det klassiske follow-up spørgsmål: Er de skadelige?) :P

/Per
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: To spørgsmål ifm. opstart

Indlæg af MAKRRO »

Det sidste ved jeg ikke liiige hvad er, og vil vædde min hat på at en mere erfaren vil sige "Et billede siger mere end 1000 ord" Dvs. vi/de skal have et billede.

Med hensyn til det første - jeg er selv i opstartsfasen og kunne på et tidspunkt ikke se ind i akvariet (næsten) men jeg har altså renset ruden og kan ikke se noget galt i at det (mit kommer også til at stå i 3 måneder) Jeg kan allerede se nu, at de er ved at komme igen :P
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: To spørgsmål ifm. opstart

Indlæg af iceMD »

Tror det du beskriver som paddehatte-agtige planter kunne være polypper( http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Polypper ) der er mange forskellige artet og de findes i ALLE farver:)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"