Mit RSM 130 kører nu på 3. uge efter at have puttet vand og sten i. Der er en skøn eksplosion af algevækst i øjeblikket. Der er sjovt nok en blanding af både brune og grønne alger - med en klar overvægt af de grønne. Jeg formoder, at det er fordi, jeg har en blanding af sten; delvis fra gutten jeg købte akvariet af (han var også igang med at starte det op) og delvis sten fra en butik.
Men mit første spørgsmål er egentlig:
Fjerner man de alger, der gror på glasset?
Jeg havde egentlig tænkt mig slet ikke at pille ved akvariet de første tre måneder udover lidt vandskifte samt værdi kontroller. Jeg tænker jo, at de alger, der gror på glasset, også er en del af opstartsprocessen og de skal have love at vokse op og siden dø i fred.
Jeg har også en del svampelignende ting, som vokser på forskellige sten, som jeg er usikker på, hvad er. Jeg har desværre ikke noget kamera, så jeg kan vise dem.
Det drejer sig om en del små kolonier af paddehatte-agtige planter (formoder jeg). De største er vel 4-5 mm. høje. De er mørkerøde/lilla og har en karakteristisk gråhvid plet/stjerne oven på toppen.
Ved I hvad det er for nogle? (Og det klassiske follow-up spørgsmål: Er de skadelige?)

/Per