Hej alle
Jeg har endnu ikke fået et saltvandakvarie så jeg ved ikke om denne tråd skal være her eller i nybegynder.
Men jeg er at samle lidt sager ind til et 100 liters saltvands akvarie.
Men jeg er lidt i tvivl om lyset mht. kelvin.
Der skal være 4 x 18w t8 rør over baljen, men er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge af rør.
Skal det være 2 rør a´10000 kelvin og 2 rør a´ 20000 kelvin? Eller er det skudt helt forkert?
På forhånd tak
Martin
Low tech saltvands akvarie
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
Re: Low tech saltvands akvarie
Jeg tror det kommer an på hvad du gerne vil have i akvariet.
Hvis du kun vil have fisk, er det vist kun et spørgsmål om hvilken farve lys du syntes bedst om.
Det er dog min erfaring at 2 rør med samme kelvin fra 2 forskellige producenter, ikke nødvendigvis har helt samme farve, så prøv dig frem.
Hvis du vil have lyskrævende koraller, bør du nok tænke på at opgradere til T5 istedet. De giver bedre lys end T8. Prøv at lave en plan over hvilke koraller du gerne ser i dit akvarium, og læs lidt om dem og om folks erfaringer med dem. Så tror jeg selv du får en idé om hvad der er bedst for netop din balje.
Held og lykke med projektet!
Hvis du kun vil have fisk, er det vist kun et spørgsmål om hvilken farve lys du syntes bedst om.
Det er dog min erfaring at 2 rør med samme kelvin fra 2 forskellige producenter, ikke nødvendigvis har helt samme farve, så prøv dig frem.
Hvis du vil have lyskrævende koraller, bør du nok tænke på at opgradere til T5 istedet. De giver bedre lys end T8. Prøv at lave en plan over hvilke koraller du gerne ser i dit akvarium, og læs lidt om dem og om folks erfaringer med dem. Så tror jeg selv du får en idé om hvad der er bedst for netop din balje.
Held og lykke med projektet!

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Re: Low tech saltvands akvarie
Hvid du vælger T5 rør kan du holde rigtig mange forskellige koraller....gå ikke på kompromis der hvis du vil holde koraller.maag78 skrev:Hej
Jeg vidste godt at det ikke var meget lys, og at det ikke er nok til de mest lyskrævende koraller. Men det er da 72 watt lys. Hvad kan jeg have under det?
Men i mener at kombinationen af 10000k og 20000k lys er ok, eller er der andre kombinationer der er bedre?
Martin
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ