Nu er jeg så småt ved at være færdig med mit 250 liters, men men men, der mangler dog stadig noget lys over mine cauperla alger, så her er det, at jeg vil spørge jer.
Hvad og hvordan har i gjort for at have lys over sump/alger i sump. ??
Hvor lang tid har i det, og i hvilken periode ??
Håber der er nogle som kan give mig nogle gode ideer.
MVH Bo Fredberg Sørensen
gammel 250 liter med 112 liter sump viewtopic.php?f=92&t=28571
Det er der forskellige meninger om , nogle har tændt lyset sammen med akvariet og andre modsat.
Mit er tændt sammen og er sparre pære.
mvh. Tom
200 liter og 60 liter sump og alt det andet + 112 liter samt et 60 liters børnehave og en 3*60 liters reol for opdræt der også en balje til Søheste ca 100 liter
Jeg har lige lavet et setup med 5 Luxeon Rebel røde dioder og 2 RoyalBlue, det har kørt en uges tid og ser effektift ud, bruger 10W og klart bedre vækst en de 2 stk. 7W sparepærer der var over før.
jeg har en 26 watt 6500K pære over, har prøvet lidt forskelligt, men har oplevet markant bedre vækst med denne pære, i forhold til diverse alm sparepærer
jeg ved godt at Caulerpa kan klare sig med mindre lys, men min filosofi er, mere lys=hurtigere vækst=oftere høst=større eksport af næringsstoffer fra tanken
Mvh. Brian Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand og sikke stille der blev i det lille hjem *GG* Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brian C skrev:jeg har en 26 watt 6500K pære over, har prøvet lidt forskelligt, men har oplevet markant bedre vækst med denne pære, i forhold til diverse alm sparepærer
jeg ved godt at Caulerpa kan klare sig med mindre lys, men min filosofi er, mere lys=hurtigere vækst=oftere høst=større eksport af næringsstoffer fra tanken
Og din pære, er det også en sparepære, eller hvor får man sådan en fætter henne ???
MVH Bo Fredberg Sørensen
Brian C skrev:jeg har en 26 watt 6500K pære over, har prøvet lidt forskelligt, men har oplevet markant bedre vækst med denne pære, i forhold til diverse alm sparepærer
5100k er et godt valg, hvis man kan finde sådan en.
Der er stor forskel på væksten af alger ved forskellig kelvin, se sammenligning med 2700k og 5100k her: http://www.melevsreef.com/fuge_bulb.html
5100k er et godt valg, hvis man kan finde sådan en.
Der er stor forskel på væksten af alger ved forskellig kelvin, se sammenligning med 2700k og 5100k her: http://www.melevsreef.com/fuge_bulb.html
Ja der er da stor stor forskel, det var helt vildt.. men hvor kan man så købe sådan en fin pære, samt fatningen ???
MVH Bo Fredberg Sørensen
Og din pære, er det også en sparepære, eller hvor får man sådan en fætter henne ???
dog i højere Kelvin, men mon ikke han kan skaffe dem i lavere Kelvin osse
Mvh. Brian Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand og sikke stille der blev i det lille hjem *GG* Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier