Nu efter at have hørt Svein´s mening om Biologiske filtre og DSB er jeg kommet meget i tvivl om jeg skal beholde min DSB i mit refugium!
Min DSB er stadig under opbygning, jar som det er nu 2cm fint sand "Mud" ovenpå det har jeg 4cm Arognite sand og planen er så at putte ca. 5-6cm grovere sand ovenpå som top, så jeg har over 10cm sand i refugiet.
Hvormeget sand har folk i deres Refugier rundt omkring?
Vil det være bedre at beholde Algerne (Cauerlapa Taxifolie) og lidt levnde sten og så smide sandet væk?
Jeg har besluttet mitg at købe en skummer som kan tage et akvarie som står til den dobbelte vandvolume som hoved filter!
Her kan I se en tråd om min balje og mit refugie!
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 01&start=0
Refugium og materialer (DSB)?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Svein har jo ikke opfundet alle saltvands akvarie drift metoder kan man sige og han har vel blot en mening som så mange andre..... Men jo en dygtig person men husk altid - noget virker for dig og det crasher for naboen og sådan er det bare uanset hvor mange bøger det står i !
Og de fleste har jo sand i deres refugium
Personligt er jeg mest til levende sten sammen med algerne(til at holde dem på plads) og så kan man slamsuge bunden for skidt ved vandskifte - det syntes jeg lyder smart
Og de fleste har jo sand i deres refugium

Personligt er jeg mest til levende sten sammen med algerne(til at holde dem på plads) og så kan man slamsuge bunden for skidt ved vandskifte - det syntes jeg lyder smart

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
jeg har læst lidt om det på Rons hjemme side nu! Det virker så ikke helt forkert men heller ikke 100% rigtig...
jeg skal abre have lidt mere i men det skal jo være over tid, så det kræver lidt tålmodighed

retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905