"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af jakobvillien »

Nu har jeg lige observeret et frygteligt 29,5 grader i mit akvarium. Er der nogen der kan toppe den?

Jeg har haft lyset slukket, så jeg fatter det ikke. Stuen er dog 25,5 grader, så det er måske ikke så mærkeligt.

Der kører 2xTunze 6045
En reurpumpe (har glemt hvad den hedder)
En BM ATI 160 skummer.

Ellers intet. Akvarium er 160 liter med 70 liter vand i sump. Skabet står åbent og der er ikke ventilation på overfladen.

Jeg har puttet en halv liter frossen flaske i sumpen, men det rykker intet. Måske skal jeg bare have tålmodighed og vente til denne varme er overstået. Frygter bare at der er værre temperaturer på vej...

Nogen råd?
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af Gino »

jakobvillien skrev:Nu har jeg lige observeret et frygteligt 29,5 grader i mit akvarium. Er der nogen der kan toppe den?

Jeg har haft lyset slukket, så jeg fatter det ikke. Stuen er dog 25,5 grader, så det er måske ikke så mærkeligt.

Der kører 2xTunze 6045
En reurpumpe (har glemt hvad den hedder)
En BM ATI 160 skummer.

Ellers intet. Akvarium er 160 liter med 70 liter vand i sump. Skabet står åbent og der er ikke ventilation på overfladen.

Jeg har puttet en halv liter frossen flaske i sumpen, men det rykker intet. Måske skal jeg bare have tålmodighed og vente til denne varme er overstået. Frygter bare at der er værre temperaturer på vej...

Nogen råd?
Hej.

Mit akvarie har kun toppet ved 27 grader men har lige bestilt en blædser idag der sku kunne nedsænke temp med 1 til 2 grader.. så det var måske en mulighed? koster ca 450 kr men de er jo givet godt ud.-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: tors 18. sep 2008 18:10
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2004

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af Limatho »

Jeg havde 30+ grader i mit gamle sea max og da var der ikk engang varmt udenfor. Nu kører jeg med køler på mit 300 liters balje, og den hamrer derudaf. Vi har også 29,6 grader i stuen lige nu kl. 21.45 - puha
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af jakobvillien »

Adder..... 29,5 i stuen.

Ja jeg er bare ikke meget for at investere i en køler.... Jeg ved ikke om en blæser gør det store, men jeg formoder du vil blæse på overfladen af akvarium?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af jakobvillien »

Kan du iøvrigt ikke lige linke til den blæser til 450 kroner du har bestilt. Den gad jeg godt se....
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: tors 18. sep 2008 18:10
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2004

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af Limatho »

jakobvillien skrev:Adder..... 29,5 i stuen.

Ja jeg er bare ikke meget for at investere i en køler.... Jeg ved ikke om en blæser gør det store, men jeg formoder du vil blæse på overfladen af akvarium?
kører ikk med noget blæs af nogen art, har overvejet det, men ved ikk om det kan gøre den store forskel........har ingen erfaring med det.
og, ja adder - glæder mig til det bliver koldere i vejret
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af stefan_sørensen »

Gino skrev:
jakobvillien skrev:Nu har jeg lige observeret et frygteligt 29,5 grader i mit akvarium. Er der nogen der kan toppe den?

Jeg har haft lyset slukket, så jeg fatter det ikke. Stuen er dog 25,5 grader, så det er måske ikke så mærkeligt.

Der kører 2xTunze 6045
En reurpumpe (har glemt hvad den hedder)
En BM ATI 160 skummer.

Ellers intet. Akvarium er 160 liter med 70 liter vand i sump. Skabet står åbent og der er ikke ventilation på overfladen.

Jeg har puttet en halv liter frossen flaske i sumpen, men det rykker intet. Måske skal jeg bare have tålmodighed og vente til denne varme er overstået. Frygter bare at der er værre temperaturer på vej...

Nogen råd?
Hej.

Mit akvarie har kun toppet ved 27 grader men har lige bestilt en blædser idag der sku kunne nedsænke temp med 1 til 2 grader.. så det var måske en mulighed? koster ca 450 kr men de er jo givet godt ud.-)

MVH
det synes jeg er for mange penge at bruge på en blæser, men smag og behag..
jeg gik over i byggemarkedet og købte en lille bordblæser til 50kr, den er 15cm i diameter og larmer ikke.. den køler fint mit 530 liter med 620w og lyskasse..
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: tors 18. sep 2008 18:10
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2004

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af Limatho »

stefan_sørensen skrev:
Gino skrev:
jakobvillien skrev:Nu har jeg lige observeret et frygteligt 29,5 grader i mit akvarium. Er der nogen der kan toppe den?

Jeg har haft lyset slukket, så jeg fatter det ikke. Stuen er dog 25,5 grader, så det er måske ikke så mærkeligt.

Der kører 2xTunze 6045
En reurpumpe (har glemt hvad den hedder)
En BM ATI 160 skummer.

Ellers intet. Akvarium er 160 liter med 70 liter vand i sump. Skabet står åbent og der er ikke ventilation på overfladen.

Jeg har puttet en halv liter frossen flaske i sumpen, men det rykker intet. Måske skal jeg bare have tålmodighed og vente til denne varme er overstået. Frygter bare at der er værre temperaturer på vej...

Nogen råd?
Hej.

Mit akvarie har kun toppet ved 27 grader men har lige bestilt en blædser idag der sku kunne nedsænke temp med 1 til 2 grader.. så det var måske en mulighed? koster ca 450 kr men de er jo givet godt ud.-)

MVH
det synes jeg er for mange penge at bruge på en blæser, men smag og behag..
jeg gik over i byggemarkedet og købte en lille bordblæser til 50kr, den er 15cm i diameter og larmer ikke.. den køler fint mit 530 liter med 620w og lyskasse..
kan det passe at det øger fordampningen af vandet??
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af thyme »

Ja det er derfor man oplever en køling, det er også derfor du sveder :)
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: tors 18. sep 2008 18:10
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2004

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af Limatho »

thyme skrev:Ja det er derfor man oplever en køling, det er også derfor du sveder :)
sveder-------big time!
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 936
Tilmeldt: søn 14. okt 2007 16:56
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af RedSea »

29,2 men er faldet til 28,0 efter indkøb af tunze aquawind blæser
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af TimW »

ellers kan de her anbefales har 2stk på mit 576l og det virker fint http://www.fish-street.com/jebo_reef_6_ ... ory_id=116
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af Gino »

jakobvillien skrev:Kan du iøvrigt ikke lige linke til den blæser til 450 kroner du har bestilt. Den gad jeg godt se....
dette er det billigste sted pt.. det er med 6 faner og billede er kun vist med 4... men det ska nok køle det en grad eller 2.. men kammerat har blæser og den holder det nede fornuftigt.-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af jakobvillien »

Hvor køber man disse?
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af martinl »

jeg tænkt på at prøve at tage et kølelement fra varmeapperart i en bil det har jo en ganske fin str også to cpu blæser på og en lille pump til at pump vand igennem den skal ikke være særlig stor skal jo bare løbe stille igennem den. også til slut det til ens hqi det er jo for det mest der varmmen topper :)

måske nogen andre der ku bruge det til noget og ligge nogen foto op vis der er en der vil prøve det af.
elles skal jeg ligge nogen op vis jeg får noget at lave det en dag :wink: og sige om det er noget der bare duer :wink:
for det koster jo ikke mange penge at lave det 200 til 300 vil jeg tro og det burt jo være godt da køler jo er af alu :GO
mit ligger på 28.7 her til aften så det går :wink:
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af stefan_sørensen »

nasoen.dk skrev:jeg tænkt på at prøve at tage et kølelement fra varmeapperart i en bil det har jo en ganske fin str også to cpu blæser på og en lille pump til at pump vand igennem den skal ikke være særlig stor skal jo bare løbe stille igennem den. også til slut det til ens hqi det er jo for det mest der varmmen topper :)

måske nogen andre der ku bruge det til noget og ligge nogen foto op vis der er en der vil prøve det af.
elles skal jeg ligge nogen op vis jeg får noget at lave det en dag :wink: og sige om det er noget der bare duer :wink:
for det koster jo ikke mange penge at lave det 200 til 300 vil jeg tro og det burt jo være godt da køler jo er af alu :GO
mit ligger på 28.7 her til aften så det går :wink:
alu og saltvand er ikke venner :BA
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af martinl »

for lige en sommer burt det vel ku hold til det. det er jo mest vis der ligger rent salt på alu sammen med lidt fugt det danner ir.
der er osse flere der bruger alu.akv til salt vand det går da fint. så vis den bare skal ha en ny køler ver sammer til 100går det jo nok vis det er godt men det ved jeg heller ikke om det er men regner med jeg skal ha lavet en vis det stiger mere i grader.
og det jo osse bare de 3månder om året der er et problem.
så man ku jo osse bare køre det kølelemet godt igennem med vand når man er over det varme problem.

men osse bare ne ide så kan man jo prøve den vis man systes det ku være sjovt eller lade være.
for jeg systes alt hvad man selv kan lave er sjovt selv om man ku købe noget lige så billigt :GO
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af martinl »

har osse sådan en alu pin med en skraber jeg bruger i mit akv der er ikke noget at se på den i nu selv om jeg har haft den i over et år og den liger bare oppe i toppen af mit akv
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af Helena »

Havde sidste sommer 2 stk alm. små bordblæsere siddende på væggen over mit 430L kørte fra ca.10.00 til 20.00 temperaturen var næsten konstant 27-28 grader, så en fantastisk løsning til bare 100kr.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af stefan_sørensen »

nasoen.dk skrev:for lige en sommer burt det vel ku hold til det. det er jo mest vis der ligger rent salt på alu sammen med lidt fugt det danner ir.
der er osse flere der bruger alu.akv til salt vand det går da fint. så vis den bare skal ha en ny køler ver sammer til 100går det jo nok vis det er godt men det ved jeg heller ikke om det er men regner med jeg skal ha lavet en vis det stiger mere i grader.
og det jo osse bare de 3månder om året der er et problem.
så man ku jo osse bare køre det kølelemet godt igennem med vand når man er over det varme problem.

men osse bare ne ide så kan man jo prøve den vis man systes det ku være sjovt eller lade være.
for jeg systes alt hvad man selv kan lave er sjovt selv om man ku købe noget lige så billigt :GO
hvor kan du få et varme apparat til en bil for 100,- jeg har skiftet ret mange gennem tiden og har aldrig set en i nærhedden af den pris.. ikke en gang brugt..
der er ikke noget alu der kan tåle salt om det så er drysse på og fugtet lidt eller om saltet er opløst i vandet..
har du nogensinde set motorblokken på en bådmotor hvis malingen er skrallet af??
og et er det alu som oxidere så man kan se at iren falder af og giver kratere og noget andet er det som alu'en langsomt vil frigive fra hele overfladen.. jeg ville ikke turde prøve ad, men du må da gerne være den første til at tage skridtet til en billig DIY køler :wink: :beer:
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af Gino »

jakobvillien skrev:Hvor køber man disse?
http://www.saltvandsudstyr.dk/shop/grot ... -513p.html
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af jakobvillien »

Orv, der er sku da langt til de 18 dollars hva?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af StarF »

kom hjem idag kl 11, og lyset på akvariet var ikke tændt.. der stod temp på 29,6...

fik hurtig sat en blæser mere igang, normalt har jeg bare en der starter når hqi tænder.. men satte en extra op, den fik hurtig temp ned på 28.5.. men der skal godt nok ikke blive meget varmere før ens vand rammer de slemme 30.. selv med blæsere over.
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af martinl »

stefan_sørensen skrev:
nasoen.dk skrev:for lige en sommer burt det vel ku hold til det. det er jo mest vis der ligger rent salt på alu sammen med lidt fugt det danner ir.
der er osse flere der bruger alu.akv til salt vand det går da fint. så vis den bare skal ha en ny køler ver sammer til 100går det jo nok vis det er godt men det ved jeg heller ikke om det er men regner med jeg skal ha lavet en vis det stiger mere i grader.
og det jo osse bare de 3månder om året der er et problem.
så man ku jo osse bare køre det kølelemet godt igennem med vand når man er over det varme problem.

men osse bare ne ide så kan man jo prøve den vis man systes det ku være sjovt eller lade være.
for jeg systes alt hvad man selv kan lave er sjovt selv om man ku købe noget lige så billigt :GO
hvor kan du få et varme apparat til en bil for 100,- jeg har skiftet ret mange gennem tiden og har aldrig set en i nærhedden af den pris.. ikke en gang brugt..
der er ikke noget alu der kan tåle salt om det så er drysse på og fugtet lidt eller om saltet er opløst i vandet..
har du nogensinde set motorblokken på en bådmotor hvis malingen er skrallet af??
og et er det alu som oxidere så man kan se at iren falder af og giver kratere og noget andet er det som alu'en langsomt vil frigive fra hele overfladen.. jeg ville ikke turde prøve ad, men du må da gerne være den første til at tage skridtet til en billig DIY køler :wink: :beer:
jeg har godt set bådemortor da jeg laver jetbåde/biler.
du får da nemt sådan et elemet hos din lokale hyggerplas for 100dask.
og sådan et element har overfladen osse en behandling elles hade det ikke heller ikke holdt i en bil. for ved godt hvordan sådan en kan rå alu kan lave ir det ser jeg ret tit på nogen af de amerkanerbilen jeg laver på ders indsug.

men for de 3 mådener vi snakker om her ville jeg ikke være bange for at prøve det. og gør det osse lige så snart tiden er der :wink:
også bare få skylet det godt så duer det nok osse næste år
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af Gino »

StarF skrev:kom hjem idag kl 11, og lyset på akvariet var ikke tændt.. der stod temp på 29,6...

fik hurtig sat en blæser mere igang, normalt har jeg bare en der starter når hqi tænder.. men satte en extra op, den fik hurtig temp ned på 28.5.. men der skal godt nok ikke blive meget varmere før ens vand rammer de slemme 30.. selv med blæsere over.
Jo mere blæs der er på jo bedre:-) en stor eller f.eks 6 mindre som jeg har købt tror jeg godt at holde det på en fornuftigt temp.. men nu må vi se:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 813
Tilmeldt: tirs 24. jul 2007 17:12
16
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af solberg »

Jeg kom også hjem til et noget varmt Akvarie den anden dag. 30 grader. Så der blev lige smidt et par liter isterninger i sumpen for at få kølet det hele lidt ned. Godt man har et køleskab med isterningemaskine. :0)
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af amddurin »

Jeg er glad for at jeg købte et 2-delt mobilt klimaanlæg for et par år siden...
Jeg måtte bøde 6000,- kr. i byggemarkedet, men til gengæld har jeg 22 i stuen og 25-26 i akvariet.
Så har jeg også selv glæde af det... :GO

PS: Da salt opløser metal, ville jeg være bange for tungmetaller i akvariet ved at bruge en bil køler, men kunne man ikke bruge noget plastslange til at køre kølevandet rundt i sumpen?

PPS: Jeg syntes at have læst herinde et sted, om en der havde gravet slanger ned i haven og det vand der cirkulerede fra haven ind gennem sumpen, i en spiral, kølede så vandet i sumpen og løb retur til haven.. (Lukket system, så vandet der er i slangerne cirkulerer uden at komme i direkte kontakt med akvarievandet.)

Han er her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Senest rettet af amddurin tirs 30. jun 2009 23:15, rettet i alt 2 gange.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af stefan_sørensen »

nasoen.dk skrev:
stefan_sørensen skrev:
nasoen.dk skrev:for lige en sommer burt det vel ku hold til det. det er jo mest vis der ligger rent salt på alu sammen med lidt fugt det danner ir.
der er osse flere der bruger alu.akv til salt vand det går da fint. så vis den bare skal ha en ny køler ver sammer til 100går det jo nok vis det er godt men det ved jeg heller ikke om det er men regner med jeg skal ha lavet en vis det stiger mere i grader.
og det jo osse bare de 3månder om året der er et problem.
så man ku jo osse bare køre det kølelemet godt igennem med vand når man er over det varme problem.

men osse bare ne ide så kan man jo prøve den vis man systes det ku være sjovt eller lade være.
for jeg systes alt hvad man selv kan lave er sjovt selv om man ku købe noget lige så billigt :GO
hvor kan du få et varme apparat til en bil for 100,- jeg har skiftet ret mange gennem tiden og har aldrig set en i nærhedden af den pris.. ikke en gang brugt..
der er ikke noget alu der kan tåle salt om det så er drysse på og fugtet lidt eller om saltet er opløst i vandet..
har du nogensinde set motorblokken på en bådmotor hvis malingen er skrallet af??
og et er det alu som oxidere så man kan se at iren falder af og giver kratere og noget andet er det som alu'en langsomt vil frigive fra hele overfladen.. jeg ville ikke turde prøve ad, men du må da gerne være den første til at tage skridtet til en billig DIY køler :wink: :beer:
jeg har godt set bådemortor da jeg laver jetbåde/biler.
du får da nemt sådan et elemet hos din lokale hyggerplas for 100dask.
og sådan et element har overfladen osse en behandling elles hade det ikke heller ikke holdt i en bil. for ved godt hvordan sådan en kan rå alu kan lave ir det ser jeg ret tit på nogen af de amerkanerbilen jeg laver på ders indsug.

men for de 3 mådener vi snakker om her ville jeg ikke være bange for at prøve det. og gør det osse lige så snart tiden er der :wink:
også bare få skylet det godt så duer det nok osse næste år
det som er hovede faktoren i at det ikke oxidere på en bil er kølemiddelet som er rustbeskyttende.. har du prøvet at tappe vandet at en bil hvor den har kørt med rent vand, det rev rødt af rust fra blokken.. men de holder jo heller ikke på biler, selvom de køre med kølervæske, lad os bare tage køleren i sig selv, der går ikke mange år før ribberne er væk, selve køle kanalerne er lavet af kobber som er overflade behandlet med aluminium fordi at alu er en bedre varme leder..
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
spdiving
Reactions:

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af spdiving »

Lige meget hvad en køller til en bil består af ville jeg sgu ikke lige selv bruge den og risekere at miste alt liv pga. den afgiver rent gift til baljen.
Titanium er vejen frem hvis man selv vil prøve noget.

Steen
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Varme problemer. Hvem har rekorden :)

Indlæg af Nicki Henriksen »

Topper den med 33 gr. er lige kommet hjem fra en ellers dejlig ferie, til et akvarie som har haft det mere end svært i varmen næsten alle sten koraller er døde :( Øv
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"