Kalkreaktor fødepumpe eller doseringspumpe

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Kalkreaktor fødepumpe eller doseringspumpe

Indlæg af Brian »

Jeg har kun kørt med kalkreaktor via feks returpumpen fra sumpen og så drosler man til rette antal dråber på retursiden via en hane. Men kan se på boardet at mange er begyndt at bruge dsorings pumper til samme....

Er de penge givet godt ud eller snakker vi magelighed ?

Jeg har aldrig haft problemer med at justere afgangsmængden via en hane, men jeg har en fri kanal på en Grotech så jeg kunne da overveje den "nye løsning" gratis - men gider ikke med mindre det bliver tilsvarende bedre.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kalkreaktor fødepumpe eller doseringspumpe

Indlæg af Brian C »

jeg er lige med på en lytter her, for jeg kører osse via returpumpen
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

@Brian - Såvidt jeg har forstået kommer det an på kalkreaktoren og hvor meget tryk/modtryk der er i din retur. Efter at have læst en 40+ sider lang tråd på Reefcentral om min Schuran Jetstream. Fandt jeg frem til at det virkede at bruge en doseringspumpe der giver et konstant tryk. Den rette bypass på returen på et sted hvor vandet stadig skal løftes en del (modtryk), kan vel gøre det samme, men jeg gad ikke til at fuske med min retur for at få det til at virke.
Prøvede i første omgang med en lille pumpe hvor jeg satte en kuglehane + en bypass. Det var ikke nemt at stille flow mængden på kuglehanen. Endte op med at den gav ikke nok tryk til at tvinge CO2'en rundt i systemet - Det skyldtes at der ikke var modtryk nok på det udløb hvor kuglehanen sad. Så CO2'en slap ud med udløbsvandet - Løste det ved at lukke ret meget for kuglehanen og klemme slangen fra bypass til reaktor en smule sammen også virkede det, men gennemløbet ændrede sig hele tiden fordi jeg blot klemte slangen sammen med en almindelig klemme. Måske en rigtig regulator på bypass havde virket. Det var dog kun en midlertidig løsning, lavet af ting jeg havde i skuffen. Så jeg valgte og købe en god doseringspumpe i stedet.

Doseringspumpen løser to ting:
1. Sikre at der er tryk nok på indløbet til at vandstanden i reaktoren ikke falder når der lukkes CO2 ind (JS recirkulere CO2 til den er brugt).
2. Gør det meget nemt at justere udløbsmængden.

Well det var mine observationer med Schuran JetStream. Som sagt så har jeg indtryk af der er stor forskel på hvilke krav de forskellige reaktorerer stiller til trykket på indløbet.

/Henrik
EDIT: Skrev lidt mere udførligt
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Henrik - Takker, min reaktor er direkte på en 8000 liters Red Dragon retur pumpe, tidligere setups har været på en Deltec 6000 liters. Måske derfor det har kørt fint !

Din sætning omkring at en JetStream recirkulere Co2 til det er brugt - det gør alle reaktorer vel ?? Enten er det brugt til kalk opløsning eller også er det fløjet med ud til akvariet !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

@Brian, Nej tror ikke alle kalkreaktorer recirkulere CO2? Det kræver ihvertifalde at der er en slange som suger CO2 fra toppen og ned i bunden + en pumpe som cirkulere vandet i reaktoren..

Efter mine små eksperimenter. Tror jeg ikke så meget størrelsen af din retur som bestemmer om det vil virke med en bypass, men nærmere hvor du placere den. Hvis du f.eks. placere bypassen helt oppe ved udløbet. Vil trykket i bypasset ikke være højt (Det vil være nemt for vandet blot at løbe ud af hovedløbet i stedet for at "vælge" bypasset).
Hvorimod hvis du placere bypasset helt nede ved pumpen - Så skal der noget mere til at få vandet til at "vælge" hovedløbet fordi trykket stadig er tilstede.

/henrik
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Stjal lige herfra:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 9&start=30
Om korallin kalkreaktoren..
peder skrev: Det er nu ikke nødvendigvis korrekt :wink: But for an ultimate consistent, forgiving and maintenance-free function, we recommend the following.

Use an optional small powerhead (such as the MaxiJet 400 or Rio 90) to actively feed
water into the Kalkreakor. It serves three purposes:
?? It is a much more reliable water feeding method than siphoning or self-suction
?? It pressurizes the Kalkreaktor to enhance water / CO2 dissolution
?? It enables the Kalkreaktor to expel trapped air more easily
Now, allow water to drip out from Outlet 1 as described below. Simultaneously,
connect an airline tubing to Outlet 2 and take water out slowly at 1 – 2 drips / min.
Water should now exit from Outlet 1 at a fast rate (ie: 40 drips / min. or higher) as well
as from Outlet 2 at a much slower rate
Tror jeg skal prøve og sætte en lille hane på mit udløb igen og se om ikke jeg kan få trykket lidt højere i reaktoren end hvad det er nu. Med men gamle fødepumpe kunne jeg slet ikke styre det, når jeg havde hane på udløbet - Helt sikkert fordi trykket fra min fødepumpe ikke var stabilt eller højt nok og den hane jeg havde der passede på udløbet var slidt og ikke kunne begrænse med et stort tryk bag sig.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Så du vil altså forsøge at undvære din doserings pumpe - eller bruge den til zeo sikkert hvis jeg kender dig ret :D
Mvh
Brian

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Musiker skrev:@Brian - Såvidt jeg har forstået kommer det an på kalkreaktoren og hvor meget tryk/modtryk der er i din retur. Efter at have læst en 40+ sider lang tråd på Reefcentral om min Schuran Jetstream. Fandt jeg frem til at det virkede at bruge en doseringspumpe der giver et konstant tryk. Den rette bypass på returen på et sted hvor vandet stadig skal løftes en del (modtryk), kan vel gøre det samme, men jeg gad ikke til at fuske med min retur for at få det til at virke.
Prøvede i første omgang med en lille pumpe hvor jeg satte en kuglehane + en bypass. Det var ikke nemt at stille flow mængden på kuglehanen. Endte op med at den gav ikke nok tryk til at tvinge CO2'en rundt i systemet - Det skyldtes at der ikke var modtryk nok på det udløb hvor kuglehanen sad. Så CO2'en slap ud med udløbsvandet - Løste det ved at lukke ret meget for kuglehanen og klemme slangen fra bypass til reaktor en smule sammen også virkede det, men gennemløbet ændrede sig hele tiden fordi jeg blot klemte slangen sammen med en almindelig klemme. Måske en rigtig regulator på bypass havde virket. Det var dog kun en midlertidig løsning, lavet af ting jeg havde i skuffen. Så jeg valgte og købe en god doseringspumpe i stedet.

Doseringspumpen løser to ting:
1. Sikre at der er tryk nok på indløbet til at vandstanden i reaktoren ikke falder når der lukkes CO2 ind (JS recirkulere CO2 til den er brugt).
2. Gør det meget nemt at justere udløbsmængden.

Well det var mine observationer med Schuran JetStream. Som sagt så har jeg indtryk af der er stor forskel på hvilke krav de forskellige reaktorerer stiller til trykket på indløbet.

/Henrik
EDIT: Skrev lidt mere udførligt
er også min erfaring med samme type kalk reactor, har pt sat min til via bypass og retur pumpen, og det virker ok, men skal konstakt holde øje med om den ændre tryk. regner med at smide en doserings pumpe på snart.

et par ting har dog hjulpet..
1: at sætte bypasset så tæt på retur pumpen som muligt
2: at sætte den hane du justere hvor hurtigt vandet skal løbe på udgangs slangen og ikke på indgangs slangen.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Brian skrev:Så du vil altså forsøge at undvære din doserings pumpe - eller bruge den til zeo sikkert hvis jeg kender dig ret :D
hehe.. Nej - Jeg beholder doseringspumpen.. Det er så nemt at bruge i forhold til en almindelig pumpe. Og returen gider jeg ikke lave om på og det ekstra powerhead jeg brugte tidligere. Manglede jeg lidt når jeg skulle hælde vand på min ferskvandsbeholder..

I tråd med StarF's indlæg vil jeg blot forsøge at øge trykket i reaktoren ved at bremse lidt på udgangsslangen, så der kommer lidt mere modtryk fra den side - Doseringspumpen kan levere et rimeligt tryk. Udløbet har jeg allerede placeret helt oppe i loftet af sumpen, så jeg undgår at der ligefrem er et sug i udløbet.
Min reaktor sender dog af og til et par bobler CO2 med udløbsvandet.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

StarF skrev:2: at sætte den hane du justere hvor hurtigt vandet skal løbe på udgangs slangen og ikke på indgangs slangen.
Ja det er vigtigt at gøre det således, det andet kan man slet ikke styre :snooty:
Mvh
Brian

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jep ... Det passer meget godt med mine observationer.. Jeg havde dog det problem at jeg ikke kunne stille udløbshastigheden præcist med det powerhead jeg havde på. Såsnart jeg satte lidt mere fart på indløbet, blev udløbshastigheden meget svingende og svær at kontrollere med hanen.
Dosseringpumpen skulle kunne levere et højere tryk uden at gennemløbshastigheden ændre sig (såvidt jeg forstår det.. Nu vil jeg gå hjem og prøve at hæve trykket på udløbssiden med en hane).

Hvis det passer at doseringspumpens udløbshastighed er uafhængig af trykket på udløbssiden (op til 1bar for min IKS pumpe, mener jeg), så kan ulempen med retur bypas være at det er svært at stille præcist på det tryk som er i reaktoren uden at ændre på gennemløbshastigheden for reaktoren.

/henrik
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af stefan_sørensen »

undskyld jeg lige blander mig i tråden, men nu hvor det handler om kalkreaktore så spørg jeg alligevel..
hvis man bruger en PH-proph og en magnetventil skal man så have en akvarie computer, eller kan de to komponenter køre som et lukket system??
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Du kan få en pH måler som ikke kan styre andet... Men en eller anden form for elektronik skal der sættes på proben
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Man skal have en eller anden styreform til at udregne de værdier der kommer fra pH-proben, og bruge dem til enten at lukke eller åbne for magnetventilen. Dette kan gøres af en ph-computer, kan købes for 500-600kr eller en decideret akvariecomputer.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af stefan_sørensen »

thyme skrev:Man skal have en eller anden styreform til at udregne de værdier der kommer fra pH-proben, og bruge dem til enten at lukke eller åbne for magnetventilen. Dette kan gøres af en ph-computer, kan købes for 500-600kr eller en decideret akvariecomputer.
har du ikke et link til sådan en ph-computer??
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Jo, kan godt nok se de er røget lidt op i pris.

Kan styre ph og redox (en af gangen)
http://cgi.ebay.de/2-FACH-PH-REDOX-CONT ... 7C294%3A50

Kan styre ph og redox samtidigt:
http://cgi.ebay.de/2-FACH-PH-REDOX-CONT ... 7C294%3A50
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"