Opstart med Zeo

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Opstart med Zeo

Indlæg af William Jr »

Er der hensyn til indkøring af akvarie ved opstart med Zeo?

- Jeg kunne tænke mig en opstart med "elementære 4"... Og sandsynligt lade det blive ved det!!

Som alle ved der kender mig, og de som følger min byggetråd bemærker; at jeg interreserer mig udelukkende for Kirurger!
Og det er ved den hårde belastning det er for vandet at holde Kirurger, at jeg ønsker at køre med de "elementære 4" for især at kunne styre Po4; samt No3

Dette for at lede til at kunne holde Koraller...

- Vil jeg med fordel kunne købe den store reaktor, dette for at have "spillerum" i rigelig kapacitet. Eller nøjes med medium?
Disse to forstår jeg leveres med samme fødepumpe... (Easylift Magnetic)

- På forhånd tak :f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opstart med Zeo

Indlæg af ole kekkonen »

Hej flemming jeg tar lige udgangspunkt i dit 800 liters akvarie,helst ville jeg haft at du bruger det engelske forum(zeovit) for en bedre vejledning...også fordi zeovit er som CARDUUS :HA for visse brugere herinde..derfor er der også lavet et zeovit forum på dansk!!!

Det med reaktoren mener jeg at have svartet dig på pb,og linket til en der er fornuftig og til en billig penge..

Bag succeen med zeovit ligger mange målninger og justeringer for at opretholde en vis stabile parametre efter den vejledende guide som følger med zeovit...Herunder Kalium som gradvist vil stige ved brug af reefersbestsalt ,dette vil også bidrage til at nedbringe mg til en mere ensrettet og naturlig interval

Ca 380-420
Mg 1200-1350
KH 6.5-8.0
K + ~ 380ppm
salinitet 1.025-1,026

500 ml. kz kul skylles godt inden brug og pladseres i en filtersok passivt i din sump,massere posen daglig og udskiftes hver måned

2 liter zeolitter plaseres i en reaktor (gerne med lidt plads til rysten) med en gennemstrømnigs hastighed på 600-700 lt.
en mindre end normal gsh er der muligt med en mere nænsom vandkemi ændring..
ved den første zeolith udveksling kan du sætte flowet op til 800 lt hvis du vil og hvis du ønsker det kan du cycle reaktoren ved at en timer kører 3 timer på og 3 timer af ,sørg for at stenene er under vand når reaktoren er slukket.
Zeolitten omrystes daglig 2 gange :happy: med 10-20 gange pumpning af stemplet...i begyndelsen udveksles zeolitterne på 4 uge,der efter er tidrammen hver 6-8 uge ,brug altid 10-20% gamle sten til at pode de nye

Doser 8 dråber bak og 4 dråber food7 daglig de første 2 uger derefter 2 gange ugentlig og doser det i nærheden af reaktorens indsugnig ,generelt rengøres stenene inden doseringen da dette øger effekten af zeovit.
doser 0.6ml start2, 2 gange daglig i nærheden af reaktoren, til korallers støtte vil jeg anbefale at ændre coralvitalizer doseringen....evt også brug af sponge power ..pohls xtra mm....
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Tak Ole. :happy:

- Jeg forstår hvad mener med at oprette den på det Engelske forum... Men jeg valgte denne løsning for min nemheds skyld, og fordi min indgang til Zeo er lidt skæv i forhold til de fleste som ønsker at starte zeo!
Jeg gør det udelukkende for No3 og Po4... Så dette for at spare Alexanders tid

Jeg skulle om bedre have oprettet det på det Danske forum for Zeo, men brugerne der er også aktive i min byggetråd og "kender" akvariet. Så det forekom mig bare at være nemmere at holde det samlet eet sted, på samme forum!

Tak for din tid :beer:
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Jeg finder lige denne frem igen :wink:

- Og starter med et citat af første indlæg:

Vil jeg med fordel kunne købe en større reaktor, dette for at have "spillerum" i rigelig kapacitet. Eller nøjes med medium?

- Tak Ole... Jeg ved vi skrev omkring dette i PB :oops:

Hvis du ikke mener at dette vil gavne noget at købe en større reaktor, så vil jeg naturligvis lade være... Men som du skriver i dit indlæg: Plads til at ryste reaktoren.

- Vel, så har jeg vel det hvis jeg kører større end rating ?? :wink:

Jeg vil ikke spare, bare for at spare. Der skal bare være rigelig kapacitet og overskud... Dette givet at jeg fodrer hårdt fordi at jeg holder Kirurger!!

(Jeg husker også hvor du anbefalede at købe den billigst... Men det sker ikke af den simple grund at jeg ønsker at handle Dansk! :wink: )

Med dit anbefalede flow i reaktoren på 6- 700 l/t. da undres jeg over at der på medium og large reaktorerne medfølger pumpe som yder 2000 l/t. ?

- Slutteligt: Skal man modde reaktoren for at forhindre at øverste sten ligger tørt i pause perioden? (3 tim.) I så fald. Hvordan har du hindret dette?

Tak endnu engang :happy:
/Flemming,

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

du sætter da bare en tilbageløbs ventil på :propeller: ...og pumpen drosler du ned med en kuglehane,jeg har byttet min til en mindre..
jeg mener også det er bedst med en teleskop reaktor for at ungå stenene sidder fast mellem stemplet og røret,easy lift medium er perfekt til 2liter sten mener den kan rumme 4liter så er der også plads til at smide kullet ovenpå i en lille pose...
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

ole. skrev:du sætter da bare en tilbageløbs ventil på :propeller: ...og pumpen drosler du ned med en kuglehane,jeg har byttet min til en mindre..
jeg mener også det er bedst med en teleskop reaktor for at ungå stenene sidder fast mellem stemplet og røret,easy lift medium er perfekt til 2liter sten mener den kan rumme 4liter så er der også plads til at smide kullet ovenpå i en lille pose...
- Super :beer:

Jeg bestiller dette på Onsdag :GO

:f3:
/Flemming,

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

jeg glæder mig :W :W :W
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

ole. skrev:jeg glæder mig :W :W :W
- Tak for hjælpen endnu engang :GO

Det gør jeg også :W :W :W

:wink:
/Flemming,

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

selvtak Flemming :wink:
forstår du at der skulle være en sammehæng mellem nitrat og fosfat..
som vi ved er nitrat ikke skadelig for fisk og koraller derimod fosfat promerer alger hvis målningen ligger over 0.03 og derved hæmmer kalkfixeringen ved koraller..
pointen er om en målbar nitrat 0-5(salifert) hindre evt. et fosfat læk??
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"