"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nybergs 576 l akvarie

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Nybergs 576 l akvarie

Indlæg af nyberg »

Så er det på tide, at jeg får skrevet nyt om mit akvarie, som var Månedens akvarie april 2005.

En lørdag i november 2005 skulle hele baljen flyttes op i vores nye lejelighed. I dag forstår jeg, hvorfor mange vælger at sælge deres akvarie inden en flytning og starte forfra. Jeg havde store tab af både fisk og koraller. Det skyldtes nok til dels, at jeg ikke kunne få gang i sumpen og skummeren med det samme, idet vi havde været nødt til at save en gennemføring i stykker for at få den fri (jeg skal lige have indskudt en tak til Claus Dueholm for en utrættelig indstats i forbindelse med flytningen :) ). To dage efter var vandet mælkehvidt og mange af korallerne var ved at gå i opløsning. Jeg måtte ud på en lang køretur mandag aften for at få en ny gennemføring.

Nå, men nok om det kedelige. Nu er der begyndt at komme gang i den igen og nogle af de overlevende koraller er begyndt at vokse. Samtidig har jeg fået fyldt lidt nye fisk i, og alt er heldigvis gået fremad siden.

Mit gamle, hjemmelavede møbel er blevet udskiftet med et nyt, som lavet hos Aquarien Geis i Tyskland og bestilt via Thomas i Klovnfisken. Sumpen (216 l) er også ny og er lavet efter mål hos Tropeakvarier i Silkeborg

Jeg vil løbende bringe et par billeder, så udviklingen kan følges.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

virkeligt flot lægger lyskassen så bare på akvariet eller hang du den på væggen
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Lyskassen hviler på akvariets kanter.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Dejligt at se du kan holde den rostratus. Håber det fortsætter godt med den ;)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Trist at høre om flytningen, men fint at det igen går den rigtige vej :TH
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Ser rigtigt godt ud. :K
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Flot Mads, og endnu en gang thumps up til det der bliver leveret fra den fabrik gennem klovnfisken.

Jeg har da til dags dato ikke set en grim løsning derfra !

Har du ikke også et billede af den nye sump osv ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Mads: Ja, det er dejligt, hvis jeg kan holde liv i pincetten på længere sigt. Den har indtil videre ikke interesseret sig for koraller eller andet, som den ikke må bide i. Til gengæld er den vældig tilfreds med mysis, artemia og røde myg. Tørfoder og nori har den også gumlet lidt på, men det er røget ud igen.

Brian: Ja, jeg er også rigtig godt tilfreds med det møbel. Jeg skal lige se om jeg kan få kastet et billede eller to på af sumpen senere i dag.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

ser godt ud :RE
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Dejligt at se du kan holde den rostratus. Håber det fortsætter godt med den
Pincet fisken er den helt håbløs at få til at spise?
Jeg købte en ved bonni i Randers men den holdt kun 14 dage :( Den var tynd da jeg fik den og jeg kunde ikke få den til at tage noget foder.

Det er eller en s.... flot balje du har der.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Pincetfisk kan ofte være svære at få til at tage føde til sig. Denne her købte jeg også kun, fordi den skilte sig ud blandt en flok som værende meget fødesøgende.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Så kommer her lige et par billeder for de teknikinteresserede.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Pincet fisken er den helt håbløs at få til at spise?
Jeg købte en ved bonni i Randers men den holdt kun 14 dage Den var tynd da jeg fik den og jeg kunde ikke få den til at tage noget foder.
Problemet med pincetfisk er som nævnt tidligere at de kan være svære at få til foderet, derfor skal man ikke købe en som i forvejen er tynd og afkræftet. Jeg har gode erfaringer med at få em til at tage artemia, og tricket kan være at småre dem ud på en sten hvor der er hulle de kan være i eller et stykke blå filtersvamp. Det er naturligt for dem at finde føde på den måde, normalt spiser de ikke fritsvømmende foder, men vender sig hurtigt dertil når først de kender artemia fra svampen/stenen.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Så er der lidt opdateringer. Jeg har i noget tid haft planer om at have et par klovnfisk af arten Premnas biaculeatus. Det er efter min mening den flotteste af klovnfisk. Den kan med alderren og størrelsen blive lidt af en bøf, men holdes de parvis, skulle de være blidere i det. Jeg har dog haft fisken før og har aldrig oplevet problemer med den.

Jeg fik fat i tre små på ca. 3 cm. fra John. Desværre var de noget skravl, så jeg fik dem blot med hjem, så jeg kunne se, om nogle af dem overlevede. De to af dem stod hutigt af, men den sidste overlevede og begyndte hurtigt at tage foder til sig. Yderligere tre stk. blev erhvervet fra Klovnfisken på Frederiksberg. Disse var ca. 5-6 cm store. Her faldt to af dem igen hurtigt fra, men den sidste har nu dannet par med den halvt så store klovn, som jeg havde gående.

Jeg var klar over, at der ikke ville blive plads til mere end et par i akvariet. Jeg var også lar over, at det kunne blive en udfordring at få dannet et par. Jeg har siden læst, at har man en enlig af slagsen gående, og vil introducere en ny, skal man sørge for, at denne er betydelig mindre. Så drømmer du om at få et par af disse fantastiske fisk, så sørg for at få dem i forskellige størrelser

Anemonen, som de går i, er en Entacmaea quadricolor. Det er samme art, som de går i ude i naturen. Min store Heteractis aurora var de ligeglade med, så denne er nu solgt til Snogen :wink:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja flotte fisk og flot anemone !

Hva med lidt flere billeder ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 327
Tilmeldt: fre 17. jun 2005 18:51
19
Postnummer: 7700 Thisted

Indlæg af Sir-DeltA »

Flot akvarie Mr.Nyborg, samt mange fine koraller. :TH
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

Sir-DeltA skrev:Mr.Nyborg,
:?: :?: :?:
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1693
Tilmeldt: fre 7. okt 2005 03:58
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

hæ hæ jaaaa der gik nogen lunde 10 min så var tomat klovnen godt gemt i sin gamle ven

men det er da godt at se Nyberg at dine 2 klovne aligeveld fandt sammen :D

mvh Tommy
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Lige lidt flere billeder
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

altivelis er en fantastisk fisk, som alt for få har. Jeg er selv meget glad for min.

Har du én af dem eller to? Det skulle jo være muligt at kunne få dem til at yngle.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

den blastomussa er da en okly fætter på billede hva! men sikkert smukkere live!
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

ellers flotte billeder!
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

mads-fisk skrev:altivelis er en fantastisk fisk, som alt for få har. Jeg er selv meget glad for min.

Har du én af dem eller to? Det skulle jo være muligt at kunne få dem til at yngle.
Jeg har kun den ene. Jeg har også læst om opdræt af dem.
Den er i øvrigt lidt en spøjs fætter når det kommer til fodring. Den er enorm langsom om at tage sig sammen til at nappe foder. Den skal altid lige kigge på det i først i noget tid. Og så er det jo hurtigt ædt af de andre fisk. Jeg er nødt til at specialfodre min med rejer e.l. i ny og næ. Det bedste tidspunkt er lige, når lyset er slukket.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

nyberg skrev:
mads-fisk skrev:altivelis er en fantastisk fisk, som alt for få har. Jeg er selv meget glad for min.

Har du én af dem eller to? Det skulle jo være muligt at kunne få dem til at yngle.
Jeg har kun den ene. Jeg har også læst om opdræt af dem.
Den er i øvrigt lidt en spøjs fætter når det kommer til fodring. Den er enorm langsom om at tage sig sammen til at nappe foder. Den skal altid lige kigge på det i først i noget tid. Og så er det jo hurtigt ædt af de andre fisk. Jeg er nødt til at specialfodre min med rejer e.l. i ny og næ. Det bedste tidspunkt er lige, når lyset er slukket.
Min gider ikke at tage almindelig frsofoder, så den får en halv, optøet musling hevr anden dag. Den får det når lyset er på fuldt blus.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Så er der sket lidt nyt siden sidst. Min mirakelfisk (Calloplesiops altivelis)har bl.a. rundet 10 års jubilæum som akvariefisk hos mig. Det blev dog ikke fejret.

Efterhånden som dagene blev længere og vore stue med sydvendte vinduer blev varmere hen på eftermiddagen, kunne jeg godt se, at jeg måtte gøre et eller andet for at holde temperaturen nede. Derfor fik jeg savet et stort hul i overdækningen og sat en ramme med tværstivere af porsarør i, således lamper mv. har noget at hænge i. Det i sig selv hjalp lige en grad eller to. Desuden er der arrangeret et nyt blæsersystem bestående af to stk. 120mm 12V blæsere fra Pabst. Disse hænger på midten og blæser i en vinkel på 45 grader ned imod vandoverfladen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ser som altid godt ud Mads !

Hva med et full shot af baljen ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Kommer her.

Bemærk! Jeg har ikke skjult min Tunze Stream, men jeg synes klart, den fungerer bedst, hvor den sidder.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Det ser rigtig godt ud. Hvordan er pinceten at holde? Jeg ville gerne på et tidspunkt prøve med sådan en når baljen engang er klar..
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

og ja jeg vil da også gerne se et at hele tanken... :wink: Evt. i tråden her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... c&start=60 :TH
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Peters1 skrev:Det ser rigtig godt ud. Hvordan er pinceten at holde? Jeg ville gerne på et tidspunkt prøve med sådan en når baljen engang er klar..
Pincetfisk er svære at holde, men trods alt en af de nemmere blandt sommerfuglefisk. Den kan være noget af en spisevægrer til at starte med. Er akvariet fuld af små rørorme, kan disse være et rigtig godt supplement, når man skal tilvende den frostfoder. Og ellers er der chancer for, at den bukker under i konkurrencen med de andre fisk. Der findes dog et par tricks, som at holde foderblokken mellem fingrene. På den måde når den at nippe en del mere, end hvis den skal jagte maden. Nogen har brugt filmdåser med små huller i, hvor pincetfisken kan pille foder, f.eks. artemia, ud uden, de andre fisk får noget.

Mit råd er: Køb en pincetfisk, når akvariet er ved at være kørt godt ind. Dvs. efter min. 6-12 måneder. Køb et eksemplar, der enten spiser eller ser meget fødesøgende ud. Så er chancen for succes størst ;)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"