Nitrat på 50, slås med at få det ned

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
fny9430
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16
Postnummer: 9430 Vadum
Geografisk sted: Vadum, Nordjylland

Nitrat på 50, slås med at få det ned

Indlæg af fny9430 »

Hej Gode råd efterlyses

Har nu kørt i 3/4 år. Nitrat omkring de 50, trods skift af 40 liter vand hver uge er der ingen bedring at spore.
Polypper og skiver er ikke så flotte som før og gruset bliver meget hurtigt brunt.
Jeg er lidt i syv sind om det er mængden af grus jeg har i, om det er cirkulation der mangler, eller om jeg skal have noget nitrat bekæmpende eks zeovit (og kan man det når jeg ikke har sump).
Jeg støvsuger så meget af bunden som jeg kan komme til (der er meget skidt i bunden).

Overvejer lige nu at fjerne alt gruset, måske få levende sand i istedet og få en ekstra cirkulationspumpe i, men er det vejen frem.

mvh Flemming
Vedhæftede filer
DSC00187.jpg
260l, 40kg sten, Instant Ocean Skimmer 800, Tunze 6045
2 gule kiruer, 2 klovn fisk, Kardinal reje, en Bodil, 1 koralvogter, 1 Kejser(Lemonpeel Angelfish),2 damsler og en stor Annemone.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Nitrat på 50, slås med at få det ned

Indlæg af Anette »

Hej Flemming
Lige et par uddybende spørgsmål:
Hvor tit fodrer du?
Er din skummer stor nok?
Kan se du har 2 gule kirurger og et par klovnfisk, hvad har du ellers i?
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

jeg har haft held med at bruge Ozon
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Anette »

Hov glemte lige, hvor mange LS har du i?
Har du målt nitraten i dit hanevand (eller du bruger måske omvendt osmosevand?). Hanevandet kan være en synder, vores i Aalborg Ø ligger på 50 ppm.
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Der kan være mange årsager til at din Nitrat og sikkert også flere værdier er lidt skæve, men du skal give lidt flere informationer for end man kan give et godt råd.

Men bruger du osmose-anlæg, hvis ikke hvad er så dine vandværdier af det vand du bruger?
Hvad har du af cirkulation?
Hvilken skummer køre du med?
Men jeg tror ikke det har noget med dit bundlag, da det ikke ser ud til at du har så meget, men hvilken bundlag er det?
Hvor meget foder du?
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

Måske et dumt spørgsmål, men hvor gamle er dine testsæts..? det kan jo være de måler forkert:)
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Har du ikke overløb i?
Brugeravatar
fny9430
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16

Indlæg af fny9430 »

Fiskebestand:
2 gule kiruer, 2 klovn fisk, Kardinal reje, en Bodil, 1 koralvogter, 1 Kejser(Lemonpeel Angelfish) og 2 damsler.
Jeg fodre en gang dagligt med 3-4 gram artemia.

Intet overløb, skummer er i selve arkvariet, har dog overvejet det.

Har også købt nyt tetratest sæt der viser det samme

Gruset, ja det kan jeg ikke huske, men blev anbefalet i plantorama...., 1-2mm korn, 10kg vil jeg gætte på.
2 gule kiruer, 2 klovn fisk, Kardinal reje, en Bodil, 1 koralvogter, 1 Kejser(Lemonpeel Angelfish),2 damsler og en stor Annemone.
Brugeravatar
fny9430
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16

Indlæg af fny9430 »

Osmosevand. Nej jeg anvender alm. vand, Nitrat var næsten 0 da jeg startede, men vil da lige teste postevandet.
Har dog ikke styr på hvad Osmosevand er/hvordan/hvorfor, er det noget jeg bør undersøge.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Jeg tror du skal overveje det overløb noget mere.
Hvis jeg har forstået det korrekt, så samles mange affaldsstoffer i overfladen, og det er, blandt andet, derfor man sender overflade vandet i skummeren.
Dels vil der nok også være en hinde som hindrer lyset i at trænge igennem optimalt.

Måske du også fodrer lidt for meget!

Ang. osmosevand.

Osmosevand er vandhanevand som bliver filtreret og kaldes derefter for osmosevand.
Prøv og mål det vand der kommer ud af vandhanen. Er der ikke noget der i, kan du sagtens bruge det.
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af klaus meyland »

hvis du ikke har en sump og ikke har mulighed for at eftermontere en så ville jeg bruge osmose vand for grensen for hvor meget nitrat der må være i lednings vandet i DK er 50 ppm så du kan ikke sænke niveauet af nitrat i dit akvarie hvis dit ledninge vand er (forurenet)...
men ellers kan det aldrig skade at putte lidt flere sten i dit akvarie
er ved at planlægge mit comeback ;)
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Anette »

fny9430 skrev:Fiskebestand:
2 gule kiruer, 2 klovn fisk, Kardinal reje, en Bodil, 1 koralvogter, 1 Kejser(Lemonpeel Angelfish) og 2 damsler.
Jeg fodre en gang dagligt med 3-4 gram artemia.

Intet overløb, skummer er i selve arkvariet, har dog overvejet det.

Har også købt nyt tetratest sæt der viser det samme

Gruset, ja det kan jeg ikke huske, men blev anbefalet i plantorama...., 1-2mm korn, 10kg vil jeg gætte på.
Bliver dit overfladevand ikke ført til din skummer?
Er der døde områder i akvariet? så kan du tilføre en pumpe mere.
Vi har også haft lidt nitratproblemer, vi begyndte på en vodkakur inden vi købte et nitratfilter (det tilslutter vi hvis der lige er lidt nitrat at spore). Vodkakuren går ud på at vodkaen booster bakterierne der nedbryder nitrat. Pas dog på ikke at tilsætte for meget, da bakterierne bruger ilt, og det kan forårsage for lidt ilt i akvariet. Derfor er en god stor skummer nødvendig. Normalt anbefales 1 mL vodka pr 100 L vand, vi bruger dog kun 1/3 med succes. Start med en lille dosis de første dage, og sæt den herefter gradvist op. Husk at trappe ned igen i slutningen af kuren.
Mvh Anette og Kristoffer
morten-s
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aabenraa

Indlæg af morten-s »

Du er da nød til og have lavet et overløb. eller købe en pumpe indeholder overløb men det er dog langt bedre med et overløb så du kan få soteret det beskidte overflade vand fra og så tror jeg også det vil være en godt ide med lidt mere cirkulation.
Mvh Morten
Project: Red sea Reefer 170
Mit gamle rsm 130 viewtopic.php?f=3&t=40904
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg vil desuden mene at du bør sænke belastningen.. Din belastning af en 260L bajle er i overkanten efter min mening.. Specielt når du ikke har en sump, refugium nitrat filter etc..
Men nu har jeg aldrig belastet mit akvarie særlig hårdt..
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Jeg kører med 250l akvarium som er belastet med ialt 12 fisk: 1 gul kirurg, 2 Nemateleotris decora, 5 cromis viridis, 1 hugo, 1 scooterblenny, 1 seksstribet gylte og 1 klovnfisk.
Jeg mener at akvariet er temmelig overbelastet og jeg fodrer 2x pr. dag 1x med frost og 1 x med flager.
Dette tror jeg kun er muligt fordi jeg kører med zeovit.....jeg kan ikke måle noget nitrat og fosfat ligger stabilt på 0,015.
Jeg prøver lidt bevidst at belaste akvariet hårdt for at se hvor stor belastning zeovitten kan klare, så jeg krydser fingre og håber, men indtil videre går det fint.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

leifkrarup skrev:Jeg kører med 250l akvarium som er belastet med ialt 12 fisk: 1 gul kirurg, 2 Nemateleotris decora, 5 cromis viridis, 1 hugo, 1 scooterblenny, 1 seksstribet gylte og 1 klovnfisk.
Jeg mener at akvariet er temmelig overbelastet og jeg fodrer 2x pr. dag 1x med frost og 1 x med flager.
Dette tror jeg kun er muligt fordi jeg kører med zeovit.....jeg kan ikke måle noget nitrat og fosfat ligger stabilt på 0,015.
Jeg prøver lidt bevidst at belaste akvariet hårdt for at se hvor stor belastning zeovitten kan klare, så jeg krydser fingre og håber, men indtil videre går det fint.
- Dette er ikke betinget af Zeo i sig selv, men af bakterier!! Opformeringen af bakterier vil stige i takt med at du lader belastningen på vandet stige... Så ingen grund til at krydse fingre! :GO
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Ja! men hele Zeoideen er jo at optimere bakteriefloravariation og funktion....
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

leifkrarup skrev:Ja! men hele Zeoideen er jo at optimere bakteriefloravariation og funktion....
- Enig! :GO

Men det undtager ikke filterprincipperne gennerelt... :wink: Og det var på vegne heraf at jeg skrev: Ingen grund til at krydse fingre. Dette er fælles for alle filtre: Opformering sker i takt med øget belastning
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

Der vil jeg holde med leifkrarup, bare fordi at man bliver ved med at proppe fisk eller andet godt i et akvarie, så stiger bakteriefloraen ikke der er jo ikke uendelig plads til dem....:)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

iceMD skrev:Der vil jeg holde med leifkrarup, bare fordi at man bliver ved med at proppe fisk eller andet godt i et akvarie, så stiger bakteriefloraen ikke der er jo ikke uendelig plads til dem....:)
Hold med hvem du vil... :biggrin:

- Det er ikke det sagen drejer sig om!

Sagen kalder på almindelig fornuft... Jeg siger jo ikke med mit indlæg at der uendeligt plads til dem! Men der er plads til dem så længe de har plads at sidde på.

- Fact: Pladsen til at svømme på er ophørt før du rammer en begrænsning på bakterier! (Med almindelig fornuft...)
/Flemming,

Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

Er det noget du har dukumentation for:)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

iceMD skrev:Er det noget du har dukumentation for:)
- Sakset fra min hjemmeside:

Det Nitrogene kredsløb i etablerede akvarier.

I det etablerede akvarie er det biologiske kredsløb i funktion, og modnet. Dog er der situationer som kan skabe u balance og påvirke dette kredsløb i akvariet; såsom: At tilføre nye fisk, dødsfald som er sket ubemærket, overfodring, medicinering af syge fisk, samt også den almindelige vedligeholdelse!

At tilføre nye fisk.

I det biologiske filter, i et etableret akvarie; der er kun præcis en vis mængde bakterier, svarende til den organiske belastning på et givent tidspunkt. Når vi tilfører nye fisk, da vil der ske en øgning af Ammoniak. Denne situation fører tilbage til indkørings processen, og bakterierne vil igen starte opformering for at kompensere for den øgede stigning af Ammoniak. Hvor stor denne stigning vil blive, vil afhænge af hvor mange fisk som er blevet tilført på én gang. Samt størrelsen på akvariet! Hvis for mange fisk bliver tilført på én gang, er det sandsynligt at der også sker en faretruende forøgelse af både Ammoniak og Nitrit. Og denne forøgelse kan og vil sandsynligt medføre dødsfald! Det er vigtigt at minimere denne forøgelse, og det gøres simpelt ved kun langsomt at lade nye beboere; befolke akvariet henover tid. For at give det Biologiske filter tid til kompensere for denne stigning.

- Søg evt: Det nitriogene kredsløb på google. Der er masser af dokumentation på dette felt! :wink:
/Flemming,

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

det er det man kalder dynamisk balance.....
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

ole. skrev:det er det man kalder dynamisk balance.....
- Så enkelt kan det siges! :GO :K

He- He... Tak Ole. :wink:
/Flemming,

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

William Jr skrev:
iceMD skrev:Er det noget du har dukumentation for:)
- Sakset fra min hjemmeside:

Det Nitrogene kredsløb i etablerede akvarier.

I det etablerede akvarie er det biologiske kredsløb i funktion, og modnet. Dog er der situationer som kan skabe u balance og påvirke dette kredsløb i akvariet; såsom: At tilføre nye fisk, dødsfald som er sket ubemærket, overfodring, medicinering af syge fisk, samt også den almindelige vedligeholdelse!

At tilføre nye fisk.

I det biologiske filter, i et etableret akvarie; der er kun præcis en vis mængde bakterier, svarende til den organiske belastning på et givent tidspunkt. Når vi tilfører nye fisk, da vil der ske en øgning af Ammoniak. Denne situation fører tilbage til indkørings processen, og bakterierne vil igen starte opformering for at kompensere for den øgede stigning af Ammoniak. Hvor stor denne stigning vil blive, vil afhænge af hvor mange fisk som er blevet tilført på én gang. Samt størrelsen på akvariet! Hvis for mange fisk bliver tilført på én gang, er det sandsynligt at der også sker en faretruende forøgelse af både Ammoniak og Nitrit. Og denne forøgelse kan og vil sandsynligt medføre dødsfald! Det er vigtigt at minimere denne forøgelse, og det gøres simpelt ved kun langsomt at lade nye beboere; befolke akvariet henover tid. For at give det Biologiske filter tid til kompensere for denne stigning.

- Søg evt: Det nitriogene kredsløb på google. Der er masser af dokumentation på dette felt! :wink:
Med det du siger så vil et akvarie helt uden levende sten, sand eller andre filtre kunne klare en belastning der er lige så stor som et akvarie med levende sten, DSB og refugium når bare man giver det tid nok til at finde en balance?
Det virker måske i teorien, men jeg regner ikke med at ret mange vil kunne få det til at fungere i praksis..
Og derfor må der være nogle MINDSTE krav som skal opfyldes for at få nitrogen kredsløbet op og stå... Og der hvor det ofte ser ud til at gå galt er når nitraten skal nedbrydes.. Hvorfor?

Såvidt jeg har forstået så nedbrydes nitraten normalt under anearobe zoner, som ikke eksistere i overflod i akvarier? Hvorimod der er masser af grosteder i akvariet til de bakterier som tager sig af de første dele af nedbrydningen..
Altså må man ofte sørge for at skabe steder/muligheder (DSB/nitratfilter/alger) hvor de nitratnedbrydende bakterier kan blive mangfoldige nok til at sørge for en komplet nedbrydning af nitrat..
Er det helt ved siden af?
Brugeravatar
fny9430
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16

Indlæg af fny9430 »

:pray: Kunne godt tænke mig at vi kom tilbage til emnet, men ellers godt at blive klog på :dizzy:

Har målt postevandet, nitrat på 15 :shock: , Vadum er godt nok ude på landet, men tænk at der er så meget lort i vandet.

Ud fra debatten er jeg blevet klog på følgende:
Overløb + mere cirkulation
Nedsæt belastningen eller igang med zeovit
Mindre fodring

Har dog ikke styr på følgende :?
Er der nogen der har en idee til hvordan et overløb kan etableres
Zeovit how to get started
Skift grus ud med levende sand, vil det give mening

mvh Flemming Nybro
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Med så meget nitrat i hanevandet, ja så SKAL du altså have et osmoseanlæg. Bare ved at få et ordentligt osmose anlæg tror jeg du er kommer langt hen af vejen.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Et akvarium uden sand og sten vil ikke udvikle en stor og varieret bakterieflora....der skal være et sted for bakterierne at slå sig ned, feks. LS og eller sandbund. Størrelsen af den mulige bakterielle flora er proprotional med størrelsen af den samlede faste overflade.
Til fny: Start med Zeo ved at købe et startsæt til 1600-1800 kr. det samme som et godt nitratfilter. Der er alt hvad du skal bruge for at holde nitrat og fosfat i skak. Læs så iøvrigt på Zeovitforum, der står alt du skal vide. Spørg evt. på det danske forum hvis du ikke er god til engelsk...er du det er det bedre at spørge på internationalt forum.
De andre spørgsmål du har må andre svare på.
Iøvrigt..det grus du har i nu er sandsynligvis allerede mere levende end levende sand så det skal du nok ikke skifte.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jep jeg vil også sige osmose anlæg.. Ihvertifalde til at erstatte fordampet vand! Nitraten fordamper nemlig ikke!

Det levende sand har jeg ikke tiltro til .. Men hvis du kan etablere en DSB vil det med tiden nok være en god nitrat reduktor.. Det tager dog noget tid inden den er oppe og kører

Zeovit kan du læse lidt mere om på Wiki'en http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Zeovit -jeg vil dog ikke mene at du skal begynde på den slags.. før en række andre ting er på plads

Så jeg vil mene at du skal lave følgende tiltag (og i nævnte rækkefølge):
1. Reducere belastningen af akvariet - Du har pt ikke filter kapacitet til din besætning af fisk..

2. Begynd som MINIMUM at erstatte fordampet vand med Osmosevand (Jeg vil gætte på at der fordamper omkring 5-10liter vand om ugen?) - Helst også lave vandskift med nitrat frit vand (osmose)

3. Sørg for at skummeren tager overflade vandet (Overløb)

4. Lav noget der kan nedbryde nitraten, der findes mange metoder og jeg tror det mest beror på en smagssag hvad man er til.. (DSB, Cauplera alger, AlgeScrubber, Zeovit eller nitratfilter)
Brugeravatar
fny9430
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16

Indlæg af fny9430 »

Tak for de konkrete svar, nu begynder det at hænge sammen.

Kan jeg til en start anvende deminiraliseret vand til vandskift og genopfyldning ?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"