100 procent nybegynder

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
olsen82
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009

100 procent nybegynder

Indlæg af olsen82 »

Jeg går og er meget tæt på at bestile et RED SEA MAX 130l, og har et enkelt spørgmål som sikkert er meget dumt, der skal jo selvfølgelig skiftes vand en gang eller 2 om ugen, Men det vand som jeg fylder op med igen skal det modnes på nogen måde, men hensyn til saltet, eller kan man godt fylde vand i og så komme salt i bagefter eller hvordan foregår det, og hvor meget salt skal der i ? kommer det an på hvilke fisk man vil have?

håber nogen bærer over med mine spørgsmål!!!!!!!
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: vordingborg

Re: 100 procent nybegynder

Indlæg af seier »

der behøver nok ikke at skiftes vand ugentligt. jeg skifter ca en gang om mdr. men nogen gør hver 14 dag. Man blander vandet i en spand eller lign udenfor akvariet og efter lidt tid når saltet er opløst i vandet kan man udskifte vandet.

mht til hvor meget salt der skal i så cirka 33 gram per liter men man måler saltholdigheden i vandet med en flydevægt,refraktometer eller lign. for at få den helt korrekte værdi.
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

Hey, du tager en spand fylder vand deri også salt i, kan ikke huske om det er 33g salt til 1 eller 10 liter..:) efter det er blandet godt skal det gerne stå et døgns tid inde det puttes i baljen. vis du kun skal havde fisk så det en fordel at have en lav promille da sygdomme har svære ved at opstå deri, men vis du skal havde koraller skal du havde højere promille. hvor bor du egentlig? har nemlig et rsm jeg snart skal af med vis det var noget..:)
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

iøvrigt kan det anbefales at læse den her artikel :h
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... =918#p7280
Brugeravatar
kaal43
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg

Indlæg af kaal43 »

da du starter et nyt op skal du barre ta vand fra vandhanen og fylde det i en balje og tilsætte salt ca 33-34gram pr liter og smid så en pumpe i og lad det stå i 2 timer så er saltet opløst og så er det barre at smide det i baljen. :h
olsen82
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af olsen82 »

ok mange tak for svaret , ca en gang om mdr, det er da til at tage og føle på, har haft ferskvand i mange år, men har længe haft lyst til at prøve saltvand, og efter jeg opdagede RED SEA MAX bliv lysten endnu stører. jammen så er det jo bare om at få det bestilt ....
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

der er jo også nogen der aldrig skifter vand.
du skal dog erstatte fordampet vand med ferskvand dagligt.
det kan nemmest gøres med en automatisk indretning der kaldes en osmolator hvor man har vand til et stykke tid i en dunk eller i sumpen og den påfylder så den fordampede mængde.
hvis det skal gøres manuelt så regn med at påfylde et par gange hver dag
olsen82
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af olsen82 »

ok der stod jeg helt af et øjeblik, vil det sige man ikke skal skifte vand eller?
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

der nogen der ikke gør det, men syntes selv at det er bedst..:) det andet han snakker om er at man kan få en maskine der fylder vand på automatisk fra en beholder du har til at stå ved siden af, dette skal gøres uandset hvad da der fordamper rigtig meget vand maskinen gør det bare nemmere...
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Nu er fordampningen fra RSM ret begrænset, pga låget, så det var nok ikke lige en Osmolator jeg først ville bruge penge på, når der skal efterfyldes vand der er fordampet, skal der ikke salt i, når du skifter vand skal der fyldes op med saltvand.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det råd som kom tidligere med at bruge vandhane vand, synes jeg ikke er noget godt råd.
Almindeligt vandhane vand, indeholder en masse ting, blandt andet nitrat i mængder som med tiden kan give problemer.
Når nu pungen er fremme i dagslyset, så invester i et osmoseanlæg samtidigt. De koster ikke alverden i den størrelse som du har behov for.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg giver Carsten ret i at et Ro-Anlæg er at fortrække.
Her i Greve har vi meget Nirat i vandet og har desperation til at drikke det.

Et andet godt råd er at du køber lidt flere cir.pumper til akvariet da dem der følger med et RSM systemet ikke giver nok.

Jeg laver et lille vandskifte hvær uge på 5% vand. Men det er meget forskeligt hvornår folk gør det og hvor meget.

Det dårlige ved et RSM er at det er et begrænsede system hvor du ikke bare lige kan udvide med noget teknik uden at det kommer til at stå uden for akvariet. Her tænker jeg på nitrit + fosfat filter , kalkreaktor og andet som man nomalt vil gemme væk i akvarieskabet hvor også sumpen er.
Og vil du holde lys krævene koraller kan du ikke bare komme en HQI over uden at splitte dit system af og om sommeren er der flere der døjer med varme problemmer da de køre med lukket lyskasse. Men nu er der flere der har et RSM og jeg vil råde dig til at læse om deres erfaringer.

Steen
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"