Trådalger!
- Marli
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8320 Mårslet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Mårslet, lige ved Århus!
Trådalger!
Hejsa!
Har haft mit 540 liters akvarie i godt 3/4 år nu. Pludseligt opstod der en mega opblomstring af grønne trådalger i hele akvariet. Jeg har prøvet at holde det manuelt nede, men det fortsætter i en uendelighed. Jeg skifter ca. 10% af vandet hver uge for tiden. Hvad kan man gøre???
Har haft mit 540 liters akvarie i godt 3/4 år nu. Pludseligt opstod der en mega opblomstring af grønne trådalger i hele akvariet. Jeg har prøvet at holde det manuelt nede, men det fortsætter i en uendelighed. Jeg skifter ca. 10% af vandet hver uge for tiden. Hvad kan man gøre???
560 L Aqua Medic. 120 l sump. ATI skummer, Deltec returpumpe, Deltec kalkvandsmixer, Deltec kalkvandsreaktor, Tunze Nanostream, Aqua Medic starlight HQI, Ozon. MANGLER FOSFAT & NITRATFILTER!!!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Trådalger!
Det kaldes for autotrof,når en alge,plante for den sagsskyld skaber sig selv næring for at leve..
Dette sker så ved at næringen som du sikkert ikke kan måle er opbrugt af algerne,så dør de og igen skyder næring til kolummen for videre vækst..
Det burde blive mindre og mindre næring medmindre du hælder noget på akvariet der indeholder næring..
Lad os gå ud fra dine trådalger er bropsis,og du gør det helt rigtige ved at luge dem,da snegle og fisk ikke spiser det hvis det er for langt..så sæt et filtersok til din sump når du luger..
bropsis kan også li lav kh
Dette sker så ved at næringen som du sikkert ikke kan måle er opbrugt af algerne,så dør de og igen skyder næring til kolummen for videre vækst..
Det burde blive mindre og mindre næring medmindre du hælder noget på akvariet der indeholder næring..
Lad os gå ud fra dine trådalger er bropsis,og du gør det helt rigtige ved at luge dem,da snegle og fisk ikke spiser det hvis det er for langt..så sæt et filtersok til din sump når du luger..
bropsis kan også li lav kh
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
kan du ikke lige tage lidt billeder af algerne?
Evt. tage nogle lange stykker over i en kande vand og tage et billede der.
Evt. tage nogle lange stykker over i en kande vand og tage et billede der.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
bryopsis har fjerlignende "blade"
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Ligner algerne nogle af dem som er afbilledet i hitch hiker tråden (http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=17950)
Prøv at tjekke dit vand måske tilsætter du faktisk lidt næring hver gang du skifter vand. Selv hvis det er osmosevand du bruger er det værd at tjekke da osmose anlæg jo bliver slidt med tiden...
/Magnus
Prøv at tjekke dit vand måske tilsætter du faktisk lidt næring hver gang du skifter vand. Selv hvis det er osmosevand du bruger er det værd at tjekke da osmose anlæg jo bliver slidt med tiden...
/Magnus
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]