Døde klovne
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Døde klovne
Hmmm... skod...
Købte 2 opdrættede ocellaris i lørdags og igår døde den ene, og i dag så den anden. Det skal siges, at jeg synes at se hvide pletter på den sidste fisk. Disse pletter var der ikke da jeg købte den dog.
Værdier:
no2 = 0
no3 = 0
nh4 = 0
Ph = 8,2
temp = 25-26 grader
salt = 1025
Akvariet har kørt i 30 dage og indeholder eremitkrebs og snegle. Ingen af disse viser tegn på problemer og har været i akvariet i et par uger nu.
Sammen med klovnene købte jeg en anemone og 4 skiveanemoner, alle lever og ser fine ud.
Skal dog bemærket, at jeg købte lidt pumping Xenia også, som efter ganske kort tid begyndte at hænge og idag har fået en brun snasket belægning. Hvad i vandet vil få dem til at hænge sådan?
What gives?
Købte 2 opdrættede ocellaris i lørdags og igår døde den ene, og i dag så den anden. Det skal siges, at jeg synes at se hvide pletter på den sidste fisk. Disse pletter var der ikke da jeg købte den dog.
Værdier:
no2 = 0
no3 = 0
nh4 = 0
Ph = 8,2
temp = 25-26 grader
salt = 1025
Akvariet har kørt i 30 dage og indeholder eremitkrebs og snegle. Ingen af disse viser tegn på problemer og har været i akvariet i et par uger nu.
Sammen med klovnene købte jeg en anemone og 4 skiveanemoner, alle lever og ser fine ud.
Skal dog bemærket, at jeg købte lidt pumping Xenia også, som efter ganske kort tid begyndte at hænge og idag har fået en brun snasket belægning. Hvad i vandet vil få dem til at hænge sådan?
What gives?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Geografisk sted: 8660 Skanderborg
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Henrik>
Nej jeg har netop ikke haft en opblomstning af alger, men det burde jeg vel efter 1 md have fået? Jeg har brugt alm. postevand og ikke RO.
Regner også med at vente en måneds tid igen.
Kan man tilføre blødkoraller og den slags, eller gør de det også ud for dyr?
Nej jeg har netop ikke haft en opblomstning af alger, men det burde jeg vel efter 1 md have fået? Jeg har brugt alm. postevand og ikke RO.
Regner også med at vente en måneds tid igen.
Kan man tilføre blødkoraller og den slags, eller gør de det også ud for dyr?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Kom lige i tanke om, at den sidste fisk, hvor jeg så hvide pletter også stod og gnubbede sig på sten og sandbund.
Mon jeg tager helt fejl, hvis jeg tænker, at fiskene er døde af parasitter som følge af stress?
Mon jeg tager helt fejl, hvis jeg tænker, at fiskene er døde af parasitter som følge af stress?
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Ved ikke med dine klovnfisk.
Men Xenia skulle have det lidt skidt med for meget Phosphat i vandet. (PO4)
Prøv evt. at teste for det.
Men Xenia skulle have det lidt skidt med for meget Phosphat i vandet. (PO4)
Prøv evt. at teste for det.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Min Blog om Akvariet!
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jthyge>
Vil prøve at købe et phosphat testsæt så.
Kan da også lige sige, at den Xenia jeg fik af dig også stod aff ;(
Vil prøve at købe et phosphat testsæt så.
Kan da også lige sige, at den Xenia jeg fik af dig også stod aff ;(
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Okey, hvis 2 Xenia uafhængig af hinanden står af, så er der måske noget med vandet.
Men Xenia kan være noget underligt noget... Nogen har aldrig held med det, hos andre trives det storartet!!
Men Xenia kan være noget underligt noget... Nogen har aldrig held med det, hos andre trives det storartet!!
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
Min Blog om Akvariet!
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Væbn dig med TÅLMODIGHED. Vent med at putte noget levende (undtagen stenene selvfølgelig) i akvariet til det er igennem startcyklussen. Først vil der komme en masse brunalger, de vil så forsvinde for at give plads til en masse grønalger. Husk hele tiden at måle dine værdier, men husk samtidig også at der sker en masse i sådan et akvarie som vi ikke kan måle på. Når grønalgerne er kommet kan du begynde at overveje at tilføje EN ENKELT hårdfør fisk.
det var dog utroligt........ hvis det ikke er den en så er det den anden.... ET SALT VANDS AKVARIUM er IKKE jeg gentager ER IKKE klar til fisk før der er gået mindst 2-3MD og så vil det ofte være fortidligt........ der er simpelt hændt for mange der prøver lykken mht at komme fisk i fortidligt........ det kan da ikke være så svært at forstå....... det er synd at prøve lykken, sæt jer dog ind i hobbyen før i begynder at komme nogetsomhælst i jeres balier.
som Henrik nævner så kan det ikke lade sig gører at måle de forskællige værdier så selv om der er nogle værdier der passer så VIL der 100% sikkert være anderer som ikke passer på nogensomhælst måde.... der har altid været en tommelfinger regl der siger VÆNT 3-4 MD før der kommes noget som hælst levende i.... og hvis der er nogle forhandler der siger noget andet så er det en dårlig forhandler og tænker kun på at sælge og ikke på at pleje hobbyen....
det var så lige mit ekstremt surer opstød
som Henrik nævner så kan det ikke lade sig gører at måle de forskællige værdier så selv om der er nogle værdier der passer så VIL der 100% sikkert være anderer som ikke passer på nogensomhælst måde.... der har altid været en tommelfinger regl der siger VÆNT 3-4 MD før der kommes noget som hælst levende i.... og hvis der er nogle forhandler der siger noget andet så er det en dårlig forhandler og tænker kun på at sælge og ikke på at pleje hobbyen....
det var så lige mit ekstremt surer opstød
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
jaja så vil jeg nok bemærke, at jeg da har hørt om adskillige personer som har kommet fisk i efter en måneds tid. Jeg har endnu ikke læst en guide som snakker om 3-4 måneder inden man kommer andet en levende sten i akvariet.
Og faktum er jo stadig, at jeg ikke har målt nitrit, nitrat eller ammonium i akvariet.
Men godt ord igen Kim Jessen, jeg er glad for, at jeg kunne lægge ryg til dit saglige indlæg (læs: ironisk)....
Og faktum er jo stadig, at jeg ikke har målt nitrit, nitrat eller ammonium i akvariet.
Men godt ord igen Kim Jessen, jeg er glad for, at jeg kunne lægge ryg til dit saglige indlæg (læs: ironisk)....
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nu er guider noget underligt noget, for det baserer sig som regel på forfatterens egne erfaringer. Hvis jeg skulle skrive en guide til opstart af et saltvandsakvarie, kunne jeg med god samvittighed skrive at man allerede dagen efter kan komme fisk og koraller i akvariet. For det var lige hvad der skete da jeg flyttede. Man kan måske sige at det ikke var en opstart, men blot en flytning. Det er delvist korrekt, men cirka 50% af stenene var uprøvede - læs nye.
At jeg slap godt fra det, betyder ikke at alle andre også vil gøre det - tværtimod vil jeg sige, det vil normalt være den direkte vej væk fra hobbyen.
Generelt er folk idag alt hurtige til at smide alt muligt i akvariet inden det kan klare belastningen. Kim skriver at du skal vente 3-4 måneder, det er ikke helt galt. Det føles for lang tid, men er det ikke. En stor del af problemmet er at folk ingen tålmodighed har mere, alt skal ske her og nu.
Du skriver at xeniaen også forsvandt. Xenia er meget følsom over for fosfat, fiskene er mindre følsomme. Har du målt for det??
Hvilket mærke er dine testsæt?? Er de nye eller noget du har brugt tidligere??
At jeg slap godt fra det, betyder ikke at alle andre også vil gøre det - tværtimod vil jeg sige, det vil normalt være den direkte vej væk fra hobbyen.
Generelt er folk idag alt hurtige til at smide alt muligt i akvariet inden det kan klare belastningen. Kim skriver at du skal vente 3-4 måneder, det er ikke helt galt. Det føles for lang tid, men er det ikke. En stor del af problemmet er at folk ingen tålmodighed har mere, alt skal ske her og nu.
Du skriver at xeniaen også forsvandt. Xenia er meget følsom over for fosfat, fiskene er mindre følsomme. Har du målt for det??
Hvilket mærke er dine testsæt?? Er de nye eller noget du har brugt tidligere??
nu var det ikke kun ment som et diregte angreb mod dig (Herzberg) men efter som der er anderer de nok læser denne tråd var det en almen bemærkning, og ja som du selv nævner så er der mange der starter op efter 1MD FX dantemand i odense, og hvad har han ud af det en massebøvl, ok nok har i travlt det er ikke iorden men når skaden nu er sket så er i også nødtil at hører lidt på fornuft fra erfarende akvarister, det er ikke til diskution om man kan tæste sig til et godt resultat efter 1 MD eller ej, for uanset hvor du støder ind i en tråd med fiske død eller ligende problemer så er det første spørgsmål altid HVOR GAMMELT ER DET, og konklutionen er ofte ikke altid men ofte at det ikke har stået længe nok, folk der kommer til mig og vil have prof. hjælp til enten opstart elle indkøring får 1 ultimatum det tager 5MD eller find en anden, og jeg har endnu ikke haft et eneste dødsfald, stort eller lillet, vil fagtisk sige at jomonderer jo længerer tid skal det stå, det kommer alt sammen and på biologien
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det er fint nok, at man retter på folks (mine) fejl, men der er sgu ingen grund til at hidse sig op.
Et forum som dette er jo også til for at folk kan lære. Jeg tror ikke der findes nogen mennesker, som kunne stave fra første dag i skolen.
Af samme årsag synes jeg, at folk bør holde deres råd/formaninger i en god tone. På denne måde undlader man også at skræmme folk væk, eller måske en anden gang undlade at søge svar på tvivlsspørgsmål - med måske "alvorlige" konsekvenser til følge.
Er godt klar over at denne diskussion om opførsel på boards er ligeså gammel som internettet selv.
Iøvrigt bruger jeg Salifert testsæt, så den del af det burde være iorden.
Et forum som dette er jo også til for at folk kan lære. Jeg tror ikke der findes nogen mennesker, som kunne stave fra første dag i skolen.
Af samme årsag synes jeg, at folk bør holde deres råd/formaninger i en god tone. På denne måde undlader man også at skræmme folk væk, eller måske en anden gang undlade at søge svar på tvivlsspørgsmål - med måske "alvorlige" konsekvenser til følge.
Er godt klar over at denne diskussion om opførsel på boards er ligeså gammel som internettet selv.
Iøvrigt bruger jeg Salifert testsæt, så den del af det burde være iorden.
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
KimJessen>
Ærgeligt at det er dig, som sælger selvbygger HQI, for ellers var jeg sgu interesseret. Men jeg skal fandeme ikke overdrage mine sparepenge til en person som dig!!!!
Hehe joke, du må lige give lyd når 70 watt er hjemme, så er jeg formentlig køber.
Ærgeligt at det er dig, som sælger selvbygger HQI, for ellers var jeg sgu interesseret. Men jeg skal fandeme ikke overdrage mine sparepenge til en person som dig!!!!
Hehe joke, du må lige give lyd når 70 watt er hjemme, så er jeg formentlig køber.
jeg forstår joken.... og ja jeg kan godt forstå din reaktion, men da jeg started med saltvand i tidernes morgen så handlede jeg udlukende hos futter haus i flensborg for efter at være blevet misvejledt af en berømt bonny foratning her i dk kom jeg endelig til en mand der gav mig et fordrag uden lige og jeg fik ikke nogen fisk med hjem, jeg skulle først komme i gen efter 2 MD så kunde vi snakke om fisk. den misvejledning jeg fik førte til at jeg smed for 2100.- fisk i kloarken, det er aldrig sket siden, har aldrig haft nogle katastrofale problemer, og jeg er i dag meget glad for at jeg dengang fik det lange fordrag som jeg fik, og jeg syntes stadig at det kændetegner en seriøs foratning når de giver en seriøs vejledning, og det har jeg taget til mig, det skulle nødig hedesig at kim han siget noget og så viser det sig at det var en forkert vejledning jeg gav, og så er jeg glad for at du ikke er skræmt væk fra min butik, (var det ikke noget med noget T5 ( den er fin syntes jeg)
)

- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja god vejledning betyder ofte meget..
Har 4 x 39 watts t5, så lige på det punkt er jeg godt dækket ind...
Har 4 x 39 watts t5, så lige på det punkt er jeg godt dækket ind...
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
kan du ikke sende en PB med nøjagtigt hvad det består af, og om alt er med hvad manskal bruge. Også gerne nogle mål.
Og så selvfølgelig en pris
Og så selvfølgelig en pris
det er ganske lige til i får en sort klods, på klodsen er der 4 skruger hvor man skal monterer ledningerne, de 2 er til 230Vac og de anderer er til fatningen.
det der skal købes ekstra er en fatning og en reflektor fatning kam jeg hjælpe jer med reflektor har jeg nogle gamle stumper ligende af der kan vi nok finde ud af noget så længe jeg har. der er som i kan se ikke meget DIY over det det er så simpelt som det kan blive....
prisen finder i her http://akvt.dk/index.php?cPath=29_31_34
se eventuelt anmeldelse her
http://akvt.dk/product_reviews_info.php ... views_id=4
det der skal købes ekstra er en fatning og en reflektor fatning kam jeg hjælpe jer med reflektor har jeg nogle gamle stumper ligende af der kan vi nok finde ud af noget så længe jeg har. der er som i kan se ikke meget DIY over det det er så simpelt som det kan blive....
prisen finder i her http://akvt.dk/index.php?cPath=29_31_34
se eventuelt anmeldelse her
http://akvt.dk/product_reviews_info.php ... views_id=4