Fosfat medie FE VS aluminium
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Fosfat medie FE VS aluminium
Hey..
Har hørt rygter om at Fosfat fjerner baseret på aluminium frigiver fosfaten igen. Er der belæg for det, eller er det bare rygter???
Har haft en dårlig oplevelse med Rowa. Det svinede helt vildt + at vandet blev hvidt af en eller anden årsag. "skyen" var der i 4 døgn. Da jeg fjernede Rowa'en gik der 5 min så var vandet klaret op igen.
Er der nogen der har prøvet noget lignende?
Brugte metoden med colaflaske og hul i proppen..
Kan det have været dårlig Rowa?
Hilsen Kim
Har hørt rygter om at Fosfat fjerner baseret på aluminium frigiver fosfaten igen. Er der belæg for det, eller er det bare rygter???
Har haft en dårlig oplevelse med Rowa. Det svinede helt vildt + at vandet blev hvidt af en eller anden årsag. "skyen" var der i 4 døgn. Da jeg fjernede Rowa'en gik der 5 min så var vandet klaret op igen.
Er der nogen der har prøvet noget lignende?
Brugte metoden med colaflaske og hul i proppen..
Kan det have været dårlig Rowa?
Hilsen Kim
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Fosfat medie FE VS aluminium
Det er korrekt at aluminiums baseret fosfat fjerner skulle kunne af give fosfat igen. Men i hvilke mængder har jeg ingen ide om.
Det du oplevede med Rowaphossen, har jeg aldrig hørt om før, og tror der er nogle andre parametre der spiller ind også, uden at ville gætte på noget.
Der er så mange mennesker verden over der til daglig bruger rowaphos, at det ville være kommet frem hvis det var en almindelig bivirkning ved det.
Har aldrig hørt om dårligt rowaphos, men kun oplevet at det ikke ville optage noget fosfat. Ved et tilfælde mødte jeg en mand der havde oplevet nøjagtigt det samme.
Kan der have været for meget tryk på vandet gennem flasken?? Det skal jo helst kun lige kunne løbe igennem
Det du oplevede med Rowaphossen, har jeg aldrig hørt om før, og tror der er nogle andre parametre der spiller ind også, uden at ville gætte på noget.
Der er så mange mennesker verden over der til daglig bruger rowaphos, at det ville være kommet frem hvis det var en almindelig bivirkning ved det.
Har aldrig hørt om dårligt rowaphos, men kun oplevet at det ikke ville optage noget fosfat. Ved et tilfælde mødte jeg en mand der havde oplevet nøjagtigt det samme.
Kan der have været for meget tryk på vandet gennem flasken?? Det skal jo helst kun lige kunne løbe igennem
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Det kan det måske have været..
Det var ikke sådan at der kom noget af selve rowa'en ud af flasken. Det afgav bare en sindsyg mængde ogger.. Altså det der gule støv.
Det havde lagt sig på stenene og skummeren var helt smurt ind.
Havde læst indlægget med at det skulle være sådan at rowa'ens overflade var levende.
Efter jeg fjernede Rowa'en er algerne ikke kommet igen i samme grad som før overhovedet!!! De plejer at komme efter et par timer med lys.
Det er meget mærkeligt. Der kan selvfølgelig være sket noget med den undervejs, fugt osv. Syntes også den så lidt mere fugtig ud end normalt.
Akvariet klarede op på 3 timer og er nu krystalklart uden algeudviklig.
Men det mærkelige var at der ikke var nogen af værdierne der ændrede sig... Hmm
Det er derfor jeg muligvis kunne overveje Al i stedet for FE.
Men hvis det begynder at afgive fosfaten igen så er det jo ikke noget hit. Især når der ikke er nogle ikke sindsygt dyre fosfat test kit på markedet.
Det var ikke sådan at der kom noget af selve rowa'en ud af flasken. Det afgav bare en sindsyg mængde ogger.. Altså det der gule støv.
Det havde lagt sig på stenene og skummeren var helt smurt ind.
Havde læst indlægget med at det skulle være sådan at rowa'ens overflade var levende.
Efter jeg fjernede Rowa'en er algerne ikke kommet igen i samme grad som før overhovedet!!! De plejer at komme efter et par timer med lys.
Det er meget mærkeligt. Der kan selvfølgelig være sket noget med den undervejs, fugt osv. Syntes også den så lidt mere fugtig ud end normalt.
Akvariet klarede op på 3 timer og er nu krystalklart uden algeudviklig.

Men det mærkelige var at der ikke var nogen af værdierne der ændrede sig... Hmm
Det er derfor jeg muligvis kunne overveje Al i stedet for FE.
Men hvis det begynder at afgive fosfaten igen så er det jo ikke noget hit. Især når der ikke er nogle ikke sindsygt dyre fosfat test kit på markedet.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Undrer mig lidt. Du er ikke bleg for at smide for en formue fisk og koraller i akvariet, men at betale for et ordenligt testsæt har du ikke lyst til. Svarer lidt til at du køber en lækker stor Mercedes, og kører på genbrugsdæk og billige olie.
Rowaphos er ikke levende, det er en kemisk reaktion der sker.
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
- Saltvand siden?: 2009
Alu-baseret, fx. fra Korallen Zucht afgiver fosfat igen - Som jeg fik det forklaret, kan det frigive alt fosfat igen, hvis det sidder i akvariet længere end 14 dage.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis det er rigtigt, hvorfor står det så ikke nogen steder. Hverken på KZ eller andres sider.Boris skrev:Alu-baseret, fx. fra Korallen Zucht afgiver fosfat igen - Som jeg fik det forklaret, kan det frigive alt fosfat igen, hvis det sidder i akvariet længere end 14 dage.
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
- Saltvand siden?: 2009
Generelt er der ikke meget information omkring KZ's produkter, bl.a. derfor har jeg ikke haft den store interesse efterfølgende.
Men det var hvad jeg fik forklaret af deres scandinaviske grossist.
Deres Alu-baseret skulle også fjerne alt fosfat i 1000L med ca. en kopfuld, dette kan jeg heller ikke bekræfte
Der har ingen udslag været i det testede akvarium, målt med flere forskellige testsæt.
Men det var hvad jeg fik forklaret af deres scandinaviske grossist.
Deres Alu-baseret skulle også fjerne alt fosfat i 1000L med ca. en kopfuld, dette kan jeg heller ikke bekræfte

Der har ingen udslag været i det testede akvarium, målt med flere forskellige testsæt.
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Nu er det heller ikke sådan jeg ikke er villig til at betale for det, men var af den forståelse at det kostede flere tusind kroner.
Hvad for et test sæt til fosfat ´kan man regne med?
Men er stadig noget forundret over reaktionen med Rowa...
Hilsnen Kim
Hvad for et test sæt til fosfat ´kan man regne med?
Men er stadig noget forundret over reaktionen med Rowa...
Hilsnen Kim
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Nej ikke levende haha...
Jeg mente at overfladen på Rowaet bevægede sig når vandet blev pumpet igennem..
Men det er da i hvert fald sidste gang jeg bruger det på den måde...
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt: