Dette setup
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Saltvand siden?: 2005
Dette setup
ikke fordi jeg er interresseret specielt i dette men vil bare høre om dette kan gå og hvad jeg mangler.
Et 530liters akvarie
5 marea 2400
Diy skummer
250w hqi + 2x39 t5
54 liters sump med 15 wat lys
35kg Ls
30kg døde
18kg sand
skriv venligst jeres mening
Et 530liters akvarie
5 marea 2400
Diy skummer
250w hqi + 2x39 t5
54 liters sump med 15 wat lys
35kg Ls
30kg døde
18kg sand
skriv venligst jeres mening
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Dette setup
Drop de der skod Marea pumper og få nogle større og langt bedre. Læs Tunze
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Der skal nok en 250w Hqi mere til og en stor cirkulations pumpe på en 6000L.
Skummeren??? måske virker den måske virker den ikke! et billede ville fortælle meget der
Skummeren??? måske virker den måske virker den ikke! et billede ville fortælle meget der

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Der er ingen tvivl om Tunze er bedst, men så dårlige er de der Marea pumper altså heller ikke, der ud over har de en god pris. Hvis man ikke har mange penge at starte op for, er de sku fine nok! Er mig en gåde, du altid anbefaler det dyreste, og umuligt kan sætte dig ind i andre vælger anderledes?Carsten skrev:Drop de der skod Marea pumper og få nogle større og langt bedre. Læs Tunze
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Sikke en gang pladder.StarF skrev:Der er ingen tvivl om Tunze er bedst, men så dårlige er de der Marea pumper altså heller ikke, der ud over har de en god pris. Hvis man ikke har mange penge at starte op for, er de sku fine nok! Er mig en gåde, du altid anbefaler det dyreste, og umuligt kan sætte dig ind i andre vælger anderledes?Carsten skrev:Drop de der skod Marea pumper og få nogle større og langt bedre. Læs Tunze
Den gang jeg selv startede op igen, var pumperne også et sted jeg troede jeg kunne spare.
Og resultatet var ikke overbevisende, faktisk ret dårligt.
Men den gang kunne man ikke få de elektoniske Tunze stream, så der var fuld skrue på.
Så snart de elektroniske kom investerede jeg en formue i dem, og så kom det hele til at fungere som forventet.
Pumperne og skummeren er nok det dummeste sted at spare penge.
Og når han nu skal ud og bruge penge, så er det da bedre at købe nogle ordenlige pumper frem for noget skod, og Marea er skod.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Der er vist værer mærker end Marea, er du med ejer af Tunze?Carsten skrev:Sikke en gang pladder.StarF skrev:Der er ingen tvivl om Tunze er bedst, men så dårlige er de der Marea pumper altså heller ikke, der ud over har de en god pris. Hvis man ikke har mange penge at starte op for, er de sku fine nok! Er mig en gåde, du altid anbefaler det dyreste, og umuligt kan sætte dig ind i andre vælger anderledes?Carsten skrev:Drop de der skod Marea pumper og få nogle større og langt bedre. Læs Tunze
Den gang jeg selv startede op igen, var pumperne også et sted jeg troede jeg kunne spare.
Men den gang kunne man ikke få de elektoniske Tunze stream, så der var fuld skrue på.
Så snart de elektroniske kom investerede jeg en formue i dem, og så kom det hele til at fungere som forventet.
Og når han nu skal ud og bruge penge, så er det da bedre at købe nogle ordenlige pumper frem for noget skod, og Marea er skod.
Mit gammelt akv startede jeg op med Marea, og skiftede lige så stille over til nogle tunze pumper, som jeg ku få dem billigt. INgen tvivl om de er mindre, og evt bruger mindste strøm (har dog ik lige tjekket hvor meget mindre) men Marea yder sku fint til prisen og bruger ikke vildt meget strøm. At du mener noget andet er fair nok, men det er ikke alle der har råd til at smide 2k på tunze pumper på dag et. Så er mig en gåde, at ALT kun kan gøres på din måde. Det er sku ikke seriøst!
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Ved ikke om akvariet er et akvastabil lige som mit for hvis det er, er det jo rimeligt langt og så tror jeg ikke det vil være optimalt med bare 1 pære. Tror du får zoner hvor, der ikke kommer nok lys (bare min mening).
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Gider du lige nævne et par mæker der er lige så effektive som Tunze Stream??StarF skrev:Der er vist værer mærker end Marea, er du med ejer af Tunze?Carsten skrev:Sikke en gang pladder.StarF skrev:Der er ingen tvivl om Tunze er bedst, men så dårlige er de der Marea pumper altså heller ikke, der ud over har de en god pris. Hvis man ikke har mange penge at starte op for, er de sku fine nok! Er mig en gåde, du altid anbefaler det dyreste, og umuligt kan sætte dig ind i andre vælger anderledes?Carsten skrev:Drop de der skod Marea pumper og få nogle større og langt bedre. Læs Tunze
Mit gammelt akv startede jeg op med Marea, og skiftede lige så stille over til nogle tunze pumper, som jeg ku få dem billigt. INgen tvivl om de er mindre, og evt bruger mindste strøm (har dog ik lige tjekket hvor meget mindre) men Marea yder sku fint til prisen og bruger ikke vildt meget strøm. At du mener noget andet er fair nok, men det er ikke alle der har råd til at smide 2k på tunze pumper på dag et. Så er mig en gåde, at ALT kun kan gøres på din måde. Det er sku ikke seriøst!
Er du med ejer/importør at Marea pumperne siden du forsvarer dem så voldsomt?? Man kunne få tanken.
Når nu gutten skal ud og investere kassen er det så ikke bedre at nøjes med 2 pumper frem for 5??
Nu har jeg kun lige tyske priser i hovedet.
Men en Marea 2400 koster 40 Euro x 5 = 200 ,-
2 Tunze steam 6060 koster 102,5 Euro x 2 = 205,-
Og kigger vi på strømforbruget, så bruger en Marea 5 w x 5 = 25W
Tunze Stream'en bruger 11W x2= 22W
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Hvis penge er lidt begrænsede vil jeg nok vælge noget der er mindre end et 530L. Det vil være noget billigere at sætte op - Der skal både bruges færre levende sten og mindre cirkulation.. Hvis du derudover gerne vil holde SPS koraller tror jeg heller ikke du kan nøjes med 1x250W.
Derudover er jeg nogenlunde enig med Carsten.. Jeg har også bedst erfaring med at købe noget ordenligt udstyr.. Et akvarie på 250L vil man kunne nøjes med et par Tunze 6045 og det er vist nogenlunde samme pris som 5x Marea 2400..
Antager også at StarF skiftede maree'erne fordi han mente tunzerne var bedre?
/Henrik
Derudover er jeg nogenlunde enig med Carsten.. Jeg har også bedst erfaring med at købe noget ordenligt udstyr.. Et akvarie på 250L vil man kunne nøjes med et par Tunze 6045 og det er vist nogenlunde samme pris som 5x Marea 2400..
/Henrik
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Han ku jo også købe 2 støre marea, syntes bare det er besynderligt du aldrig kan se tingene fra andre sider end din egen tunze side. knægten er 13 år, så mon ik pengene også er et isue? og hvor fanden har jeg sagt marea er lige så effektive som tunze? er da enig i de er de bedste, men der kan jo være grunde til man er nød til at vælge andet i første omgang.Carsten skrev:Gider du lige nævne et par mæker der er lige så effektive som Tunze Stream??StarF skrev:Der er vist værer mærker end Marea, er du med ejer af Tunze?Carsten skrev:Sikke en gang pladder.StarF skrev:Der er ingen tvivl om Tunze er bedst, men så dårlige er de der Marea pumper altså heller ikke, der ud over har de en god pris. Hvis man ikke har mange penge at starte op for, er de sku fine nok! Er mig en gåde, du altid anbefaler det dyreste, og umuligt kan sætte dig ind i andre vælger anderledes?Carsten skrev:Drop de der skod Marea pumper og få nogle større og langt bedre. Læs Tunze
Er du med ejer/importør at Marea pumperne siden du forsvarer dem så voldsomt?? Man kunne få tanken.
Når nu gutten skal ud og investere kassen er det så ikke bedre at nøjes med 2 pumper frem for 5??
Nu har jeg kun lige tyske priser i hovedet.
Men en Marea 2400 koster 40 Euro x 5 = 200 ,-
2 Tunze steam 6060 koster 102,5 Euro x 2 = 205,-
Og kigger vi på strømforbruget, så bruger en Marea 5 w x 5 = 25W
Tunze Stream'en bruger 11W x2= 22W
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
kan folk ik læse?Musiker skrev:Hvis penge er lidt begrænsede vil jeg nok vælge noget der er mindre end et 530L. Det vil være noget billigere at sætte op - Der skal både bruges færre levende sten og mindre cirkulation.. Hvis du derudover gerne vil holde SPS koraller tror jeg heller ikke du kan nøjes med 1x250W.
/Henrik
er da enig i tunze er bedre, ingen tvivl om det, men de er altså også dyre end de andre. derfor startede jeg med marea og skiftede til tunze som jeg ku skaffe dem brugt..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Og du hellere vil bruge 1200,- på 5x Marea 2400 når du allerede fra start af ved du vil droppe dem senere?
Frem for at bide i det sure æble og bruge de 1900,- som to sprit nye Tunze 6060 koster?
Hver sin lyst.. Benjamin har ihvertifalde fået lidt indspark til hvilke muligheder der er..
Jeg ville som nævnt måske overveje et mindre akvarie hvis pengene er knappe.
/Henrik
Frem for at bide i det sure æble og bruge de 1900,- som to sprit nye Tunze 6060 koster?
Hver sin lyst.. Benjamin har ihvertifalde fået lidt indspark til hvilke muligheder der er..
Jeg ville som nævnt måske overveje et mindre akvarie hvis pengene er knappe.
/Henrik
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jeg vil nok vælge 2 pumper der er lidt støre end at smide 5 pumper i. men det er jo ikke det, det handler om, det handler om at der kan være andre grunde til at vælge andet end tunze. Kender mange der kun køre med Marea og er meget tilfreds med dem.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Kan kun være enig med Musiker, jo større akvarie jo større udgifter, det skal jo også fyldes med koraller og fisk, og man løber hurtigt sur i noget hvis man ikke økonmisk har mulighed for at supplere lidt op engang imellem,så vil jeg også lige tilslutte mig at det bedre kan betale sig at købe kvalitet første gang. Det er spild af penge at købe noget som man godt ved, man ikke vil beholde.Hvis jeg ikke selv havde tænkt mig at spytte i kassen ville jeg aldrig lade en 13 årig starte sådan et projekt( medmindre han selv havde penge nok, men hvor mange 13årige har det)
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
er lige konfirmeret og er avisbud så tror jeg klarer
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Du bestemmer helt selv hvad du gør
Det er dine penge, bare du gør dig klart hvad du kaster dig ud i, det kan jo også blive surt med de aviser. Og gør du det,
vil vi se billeder

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.