Hvor tit skifter man RowaPhos ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Hvor tit skifter man RowaPhos ?

Indlæg af apfolmer »

jeg har self fået smidt pakken ud, og tænker nu på , hvor ofte man udskifter fx RowaPhos materialet ? JEg har en sok til at hænge inde i det indvendige overløb, og er nu kommet lidt i tvivl om hvor tit dette skal skiftes ud. Det er et 200 liters akvarie, max 150 l vand , 25 kg LS men der er et fint lag brune alger på baggrunden. Ikke noget på de levende sten, men den hjemmelavede baggrund (falamingo/alfix) har et tyndt lag på sig. Dette er self nok naturligt nok, og hugo går også og gnaver løs af det, men der er hele tiden et tyndt ½ mm lag på baggrund. OG .. forruden skal lige ha en tur dagligt med en skraber, for der kommer et ultra fint lag/hinde grønne/brune alger der hver dag. ... Kun lidt , men nok til at man lige kan ane det, og høre en smule når man skraber det af...

Og til de der vil sige at jeg ikek er ovre alge perioden, jo ... !
Men en kombination af sollys og ??? gør nok at der kommer en smule alger på glas ....
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvor tit skifter man RowaPhos ?

Indlæg af Engelquist »

Måske skulle du overveje en mere effektiv måde at udnytte RowaPhos- f.eks at bruge et Deltec Fosfatfilter: http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/sho ... ?pid=36898

Hvor ofte man skal udskifte RowaPhos afhænger af hvor meget fosfat der er i dit vand- så du er nød til at foretage jævnlige målinger sideløbende..

Som eksempel da jeg for nogen tid siden besluttede at tilkoble et fosfatfilter til min balje, udskiftede jeg materialet allerede efter 3 uger- fordi jeg på målingerne kunne se at det ikke kunne optage mere fosfat..
Men under normale omstændigheder med meget begrænset fosfatværdier, kan materialet holde i 2-3 måneder.

Men som sagt du er nød til at foretage jævnlige målinger og derved vurdere hvornår materialet er mættet...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Hvor tit skifter man RowaPhos ?

Indlæg af apfolmer »

jeps.. Self ..(det var lige en tanke-torsk) ... hehe.. man kan jo så gå ud fra at i opstarten, skal det udskiftes ofte da der jo nok er mere fosfat i vandet ..dough hehe :D
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"