Overløb eller overfladesuger til spandpumpen?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Overløb eller overfladesuger til spandpumpen?

Indlæg af Jones »

har fået et nyt akvarie op, men min nuværende hængeskummer er begyndt at larme. Det er en prizm deluxe motorskummer. Akvariet har ikke overløb, og derfor tænkte jeg at jeg kunne lave en firkantet boks, med overløbskam rindt i toppen og så sænke det ned i hjørnet med en luftskummer placeret indeni. Der skal self lige være noget tungt i bunden. Og hvordan fungerer sådan en luftskummer egentlig? skal jeg bore huller i mit plexioverløb? håber at nogen kan hjælpe, for har ingen erfaring med overløb og sådan. Vil bare ikke til at tømme akvariet. det er på 178 L. og er kin 33 cm højt. så skummeren må ikke være alt for høj da det står helt inde under en skråvæg. Har set at akvarieudstyr.dk sælger overfladesugere. den kobler man så på sin spandpumpe og så suger den alt proteinet væk så man altid har krystalklart vand. Men betyder der så at jeg kan køre uden skummer? for så er det jo en meget billigere løsning.
o_O
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Re: Overløb eller overfladesuger til spandpumpen?

Indlæg af mads-fisk »

Et øverløb med en indvendig skummer, kan fungere godt nok. Det eneste problem er, at det selvfølgelig kan være svært at udvide med nitratfilter, fosfatfilter, refugium, eller hvad man ellers får lys til. Du kan sagtens sætte en ekstern boks ned med en kam skåret i toppen. En luftstensskummer er sådan set blot et plastikrør, hvori der sættes en luftsten forbundet med en luftpumpe. Dertil skal der selvfølgelig laves et flow gennem overløbed ved at smide et powerhead eller en spandpumpe til, der suger vand gennem overløbet, og poster det ud i akvariet igen.

Denne spandpumpe indsugning suger selvfølgelig proteiner, men istedet for at fjerne dem som en skummer gør, fordeler den det jo blot i akvariet igen uden rent faktisk at fjerne dem. Filtervat kan desværre ikke fjerne proteiner ;)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Larmer en luftskummer mindre end en motorskummer? for så er det da bare det jeg skal have. Kan nogen give mig en udførlig forklaring på hvordan jeg bedst kan lave det og også billigst muligt. hvilken skummer osv
o_O
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Et overløb med en lille pumpe der sørger for at sende vand tilbage i akvariet og skabe flow gennem overløbet.

En redsea eller aqua medic skummer (rated til det dobbelte af din vand volumen) med en luftpumpe tilkoblet. Larmen afhænger af hvor meget pumpen larmer, men de kan gemmes i et skab, eller andet rum, så selve akvariet kan være meget stille.

Jeg har en http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... =16&page=1 den er rimelig stille og giver masser af luft
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

så hvis jeg vælger den luftpumpe du har, vil det ikke larme iforhold til hvad det gør nu med min prizm deluxe?
o_O
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Jeg har hørt de skulle larme en del (prizm deluxe), men jeg har aldrig selv hørt en så det ved jeg ikke. Man kan høre en svag brummen fra min, men bestemt ikke noget man ligger særligt mærke til. Man hører tydeligere rislen fra mine små vandfald hos mine farvefrøer.
Senest rettet af thyme fre 11. apr 2008 20:38, rettet i alt 1 gang.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

super. Tusind tak for hjælpen. så kan jeg lige få lavet det imorgen. Bliver fedt at få mit nye lange akvarie helt færdigt... :K
o_O
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"