Lys til 343 liter
Lys til 343 liter
Er i gang med å samle udstyr til et 343 liters kar og trenger i den forbindelse hjelp til hvilke lys der er best. Karet vil være 55 cm høyt og jeg vil gjerne har hårdkoraller i dette karet. Nogen der har noget å anbefale ?
Er det vesentlig forskel på t5 og Hqi rør ?
Mvh.Sølvi
Er det vesentlig forskel på t5 og Hqi rør ?
Mvh.Sølvi
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Lys til 343 liter
altså ja
brændepunktet er fordelt ved t5,hvilket også resulterer i mindre flimmer i vandet pga den store reflektor...
fordelen ved t5 må også være at man kan skifte et enkelt rør for at ændre spectrum,,
jeg ville kombinere t5 og hqi,så for du det bedste!
selv bruger jeg kun t5 men har også et lille akvarie til det
brændepunktet er fordelt ved t5,hvilket også resulterer i mindre flimmer i vandet pga den store reflektor...
fordelen ved t5 må også være at man kan skifte et enkelt rør for at ændre spectrum,,
jeg ville kombinere t5 og hqi,så for du det bedste!
selv bruger jeg kun t5 men har også et lille akvarie til det

OK tak for hurtig svar . Det bliver vel osså det dyreste
Efter hva jeg har fundet ud,så er hqi- rør ganske så dyre ,regner med at de må skiftes lige så ofte som t5 ?
MvhSølvi

MvhSølvi
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
det er ikke noget spartansk ved t5,i forhold til hqi

OK
bliver mer og mer usikker jo mere jeg leser , er lit bekymret for varmeudviklingen også da .
Mvh.Sølvi

Mvh.Sølvi
Javel ,har nemlig hørt at hqi giver masse varme fra seg ? Men sådan er det altså ,altid forskjellige svar
Har du en link til den test ?
Mvh.Sølvi

Mvh.Sølvi
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Jeg kan desværre ikke finde testen længere. Det ser ud til, at Mads-fisk har lukket sin hjemmeside ned.
Jeg ved ikke om han er så aktiv herinde for tiden, da han vist har travlt med en masse andet. Men er sikker på, at han smider et svar, hvis han falder over tråden.
Jeg ved ikke om han er så aktiv herinde for tiden, da han vist har travlt med en masse andet. Men er sikker på, at han smider et svar, hvis han falder over tråden.