VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Belysning - hvor kraftig og hvor længe?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvalsø
Belysning - hvor kraftig og hvor længe?
Hej Alle,
Har 2x250W HQI og 2xT8 hængende over mit 450L balje som har kørt i omkring en måned..
Har en del temperatur problemer, så ville lige høre hvor længe i har jeres lys tændt?
P.t. tænder mine T8 kl. 08.00 og slukker kl. 23.00. HQI'erne tænder kl. 10.00 og slukker kl. 19.00.. Dvs. 15 timers T8 og 9 timers HQI.. Er det for voldsomt?
Har desuden overvejet at gå ned til 150W HQI, er det noget der kan anbefales, eller er det dumt at skære ned på lyset? Ved godt at det afhænger af hvilke koraller man vil have, men er ikke rigtig klar over hvor mange koraller der kræver 250W.. Er det kun de mest krævende, eller er det en god ide at have 250W til de fleste koraller?
Har 2x250W HQI og 2xT8 hængende over mit 450L balje som har kørt i omkring en måned..
Har en del temperatur problemer, så ville lige høre hvor længe i har jeres lys tændt?
P.t. tænder mine T8 kl. 08.00 og slukker kl. 23.00. HQI'erne tænder kl. 10.00 og slukker kl. 19.00.. Dvs. 15 timers T8 og 9 timers HQI.. Er det for voldsomt?
Har desuden overvejet at gå ned til 150W HQI, er det noget der kan anbefales, eller er det dumt at skære ned på lyset? Ved godt at det afhænger af hvilke koraller man vil have, men er ikke rigtig klar over hvor mange koraller der kræver 250W.. Er det kun de mest krævende, eller er det en god ide at have 250W til de fleste koraller?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Re: Belysning - hvor kraftig og hvor længe?
Mine Blå T5 tænder kl 14:30 Slukker kl 23
250W - HQI tænder kl 15:00 slukker 22:30
Har ikke tænkt så meget over det. Men jeg vil ihvertifalde ikke have de slukker tidligere om aftenen.. Det er jo der jeg er hjemme til at nyde det..
/henrik
250W - HQI tænder kl 15:00 slukker 22:30
Har ikke tænkt så meget over det. Men jeg vil ihvertifalde ikke have de slukker tidligere om aftenen.. Det er jo der jeg er hjemme til at nyde det..
/henrik
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Hehe, netop.. Jeg arbejder så hjemmefra med mit firma, så jeg ville sgu ikk være glad ved at de først tændte kl. 14-15 stykker
..

- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Kelvin beskriver farve temperaturen. En tommelfingerregel er at jo højere kelvin jo mere blåt lys.
10000k giver lidt gult lys hvor 14000k giver noget blåligt lys.
Dog varierer definitionen af kelvin fra producent til producent, så en 10000k pære hos en svarer til en 14000k pære hos en anden.
Forskellige på T5 og T8 rør er diameteren. Desuden skulle t5 rør "skygge" mindre for sig selv og dermed give mere lys.
10000k giver lidt gult lys hvor 14000k giver noget blåligt lys.
Dog varierer definitionen af kelvin fra producent til producent, så en 10000k pære hos en svarer til en 14000k pære hos en anden.
Forskellige på T5 og T8 rør er diameteren. Desuden skulle t5 rør "skygge" mindre for sig selv og dermed give mere lys.
/martin
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Okay, så en 20.000 Kelvin indenfor samme mærke, vil være mere blå end en 10.000 Kelvin? Er temperaturen den samme uanset Kelvin? Vil gerne have mere blåt lys, men skal helst ikke have varmere vand...!
Så man kan godt sige at T5 rør er bedre end T8 rør? Eller er det ligegyldigt når man har HQI også? Apropo T5 og T8, hvad kan anbefales a W? Kan se man kan få dem i 24, 39 og 54W.. Når man har HQI, er det så ikke blot et spørgsmål om hvor kraftigt man vil have det blå lys til at være?
Så man kan godt sige at T5 rør er bedre end T8 rør? Eller er det ligegyldigt når man har HQI også? Apropo T5 og T8, hvad kan anbefales a W? Kan se man kan få dem i 24, 39 og 54W.. Når man har HQI, er det så ikke blot et spørgsmål om hvor kraftigt man vil have det blå lys til at være?
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
T5 rør skulle være bedre end t8, men hvis du alligevel har t8 og ikke skal bruge t5 så vil jeg ikke mene at der er nogen grund til at skifte. Det er længden på røret der afgør hvor mange watt det er på så størrelsen på dit akvarie har også betydning for hvilke rør du rent fysisk kan få plads til. Men jo, når du har hqi så er det "bare" et spørgsml om hvor blåt lys du vil have.Raasdal skrev:Okay, så en 20.000 Kelvin indenfor samme mærke, vil være mere blå end en 10.000 Kelvin? Er temperaturen den samme uanset Kelvin? Vil gerne have mere blåt lys, men skal helst ikke have varmere vand...!
Yeps, den er den samme.
Raasdal skrev:Så man kan godt sige at T5 rør er bedre end T8 rør? Eller er det ligegyldigt når man har HQI også? Apropo T5 og T8, hvad kan anbefales a W? Kan se man kan få dem i 24, 39 og 54W.. Når man har HQI, er det så ikke blot et spørgsmål om hvor kraftigt man vil have det blå lys til at være?
/martin
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
De afgiver den samme varme det er kun farven der er til forskel.
mht t5/t8 så giver t5 også flere watt pr. cm
Jeg ville vælge min 2 stk rør pr hqi i hele akvariets længde.
mht t5/t8 så giver t5 også flere watt pr. cm
Jeg ville vælge min 2 stk rør pr hqi i hele akvariets længde.
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Har osse 2 x 250W hqi og 2 x blå t8 over mit 430 L. Mener de blå tænder kl 8 ca. Og hqi kl 10.
Hqi slukker kl 7 og kl 8 ca. Har ikk rigtig nogen varme problemer.
Men hvor langt nede hænger din lampe?
Hqi slukker kl 7 og kl 8 ca. Har ikk rigtig nogen varme problemer.
Men hvor langt nede hænger din lampe?
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
normalt er det dybten som afgør hvor mange watt man skal bruge.
venligst-jan.
venligst-jan.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Okay super.. Så bliver det nok 2 stk. T5 39W og 2 stk. 250W HQI 20.000 Kelvin.. Er de her fra Petsupply i orden?
http://petsupply.dk/sylvaniacoralstar39 ... -2731.html
og
http://petsupply.dk/blv250w20000ke40-p-2693.html
Eller
http://petsupply.dk/blv250w20000kfc2-p-2696.html
Hvad er forskellen på E40 og Fc2??
Mit armatur flugter med toppen af min lysskjuler, så undersiden af armaturet står 11CM over vandoverfladen.. Er det for langt nede?
Mht. hvor længe lyset er på, hvor lang tid anbefales det så at man har HQI'erne tændt ifht at give koraller de bedste forhold?
Det armatur jeg har nu har også plads til Moon-light (der sidder dog ikke lampe i).. Er det kun for ens egen fornøjelse skyld, eller har det en gavnlig virkning for akvariet?
http://petsupply.dk/sylvaniacoralstar39 ... -2731.html
og
http://petsupply.dk/blv250w20000ke40-p-2693.html
Eller
http://petsupply.dk/blv250w20000kfc2-p-2696.html
Hvad er forskellen på E40 og Fc2??
Mit armatur flugter med toppen af min lysskjuler, så undersiden af armaturet står 11CM over vandoverfladen.. Er det for langt nede?
Mht. hvor længe lyset er på, hvor lang tid anbefales det så at man har HQI'erne tændt ifht at give koraller de bedste forhold?
Det armatur jeg har nu har også plads til Moon-light (der sidder dog ikke lampe i).. Er det kun for ens egen fornøjelse skyld, eller har det en gavnlig virkning for akvariet?
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Jeg skal ikke gøre mig klog på fatninger osv.
Men bare lidt tilføje at 20000k er meget blåt! Normalt bruger man 14000k sammen med Actininc
Mange af actinic rørerne ligger faktisk omkring de 20000k!
Men bare lidt tilføje at 20000k er meget blåt! Normalt bruger man 14000k sammen med Actininc
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Hehe, vil også gerne have det blåt.. Har riffkeramik på, så det kommer hurtigt til at se meget grotte-agtigt ud..
Så E40 og Fc2 er fatninger..? Havde jeg ikke fået fat på - aner ikke noget om pærer osv
Man må vel kunne se et sted på lampen hvad man skal bruge..
Men hvis i skulle have lys over et 450L, med målene 130x60x60, og i kunne få lige det i ville have, hvad ville i så vælge?
Så E40 og Fc2 er fatninger..? Havde jeg ikke fået fat på - aner ikke noget om pærer osv

Hvad er Actinic? Evt. et link?Men bare lidt tilføje at 20000k er meget blåt! Normalt bruger man 14000k sammen med Actininc
Men hvis i skulle have lys over et 450L, med målene 130x60x60, og i kunne få lige det i ville have, hvad ville i så vælge?
- Kildemoes
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: KBH. Ø.
Hej.
måske den artikel kan hjælp dig lidt:
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/arti ... l_saltvand
Mvh.
S.M. Kildemoes
måske den artikel kan hjælp dig lidt:
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/arti ... l_saltvand
Mvh.
S.M. Kildemoes
MVH.
S. M. KILDEMOES
saltvands akvarist fra 1977
S. M. KILDEMOES
saltvands akvarist fra 1977
- K.E
- Dragefisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Du kan sagtens skifte til 150 w...Jeg har kørte med 2 x 150W på mit 530L. uden problemer, har dog indkøbt en 150w mere (for at få en blider slukning af lyset)
Kenneth
Kenneth
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jacques Cousteau
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Mange tak for linket til den artikel - den var lige hvad jeg havde brug for!.. Tror jeg holder mig til 250W.. Og så tager jeg 20.000K T5 rør.. Har en del algevækst som jeg har en mistanke om kan have noget med lyset at gøre..
Hvilke mærker indenfor synes í bedst om, eller er det hip som hap når det kommer til pærer?
Har faktisk også tænkt på det med blidere slukning af lyset.. For når mine to T8'ere slukker, laver en af mine "blødere stenkoraller" (kan ikke huske forkortelsen, LPS eller SPS eller lign.) en rimelig pludselig sammentrækning, som om den nærmest for chok, og åbner sig så langsomt ud til et niveua hvor den ikke er helt lukket sammen, men stadig "beskyttet".. Hvor meget betyder den blide opvågning/slukning for koraller og fisk? Har sat T8'erne til netop at tænde inden HQI og slukke efter, for at lave glidende overgange, da jeg fik at vide det ikke var smart at vække dyr og koraller med 2x250W direkte i skallen..
Er der egentlig en synlig intensitet-forskel på 150 og 250W HQI, eller er det ikke noget man kan se, men kun noget fisk og koraller kan mærke?
Ved godt jeg stiller mange spørgsmål, men er helt på bar bund indenfor lys, og vil jo gerne have de små fisk har det godt
Hvilke mærker indenfor synes í bedst om, eller er det hip som hap når det kommer til pærer?
Har faktisk også tænkt på det med blidere slukning af lyset.. For når mine to T8'ere slukker, laver en af mine "blødere stenkoraller" (kan ikke huske forkortelsen, LPS eller SPS eller lign.) en rimelig pludselig sammentrækning, som om den nærmest for chok, og åbner sig så langsomt ud til et niveua hvor den ikke er helt lukket sammen, men stadig "beskyttet".. Hvor meget betyder den blide opvågning/slukning for koraller og fisk? Har sat T8'erne til netop at tænde inden HQI og slukke efter, for at lave glidende overgange, da jeg fik at vide det ikke var smart at vække dyr og koraller med 2x250W direkte i skallen..
Er der egentlig en synlig intensitet-forskel på 150 og 250W HQI, eller er det ikke noget man kan se, men kun noget fisk og koraller kan mærke?
Ved godt jeg stiller mange spørgsmål, men er helt på bar bund indenfor lys, og vil jo gerne have de små fisk har det godt

- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Har osse en mistanke om at lyset har noget med mine alger af gøre. Skifter snart lampe og har tænkt mig at putte 2 x 250 w reeflux 12 k pære i. Har fået afvide af flere at de skulle give et blåligt lys men ikk alt for blåligt. Da jeg lige som dig har 2 x blå t8 på. håber jeg at det bliver blåt men ikk alt for blåt (:
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Har lige søgt lidt rundt om emnet, og kan også se at Reeflux 12k får god omtale.. Så det bliver nok også 2x250W 12K for mig.. Og så se om jeg kan beholde de gamle T8 rør..
Det er godt nok kun min bagerste T8 der er blå, den anden er hvid..
Kan T8 rørene være med til at give algevækst, eller er det kun brænderen..?
Og i min søgen rundt på forummet omkring reeflux faldt jeg flere gange over snak om Ballast.. Skal man være opmærksom på noget her?
EDIT: Kan det virkelig passe at Korallen er de eneste der har Reeflux brændere??
Hvidtfeldt
Hvordan fandt du ud af hvilken fatning du skal bruge?? Har overhovedet ikke forstand på det, og har lige haft lampen nede og der står ikke umiddelbart noget nogen steder 
Det er godt nok kun min bagerste T8 der er blå, den anden er hvid..
Kan T8 rørene være med til at give algevækst, eller er det kun brænderen..?
Og i min søgen rundt på forummet omkring reeflux faldt jeg flere gange over snak om Ballast.. Skal man være opmærksom på noget her?
EDIT: Kan det virkelig passe at Korallen er de eneste der har Reeflux brændere??
Hvidtfeldt