Bruger du alm. vand fra hanen?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.

Bruger du almindelig vand fra hanen?

Ja, osmosevand er ikke nødvendigt hvor jeg bor
22
73%
Ja, men jeg får mange alger og vil anskaffe mig et osmoseanlæg
8
27%

Afgivne stemmer: 30

Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Bruger du alm. vand fra hanen?

Indlæg af Olsen »

Kunne egentlig godt tænke mig at vide om der er nogen der udelukkende bruger vand fra hanen til deres akvarier, og om de så har flere alger eller oftere problemer end folk der bruger osmosevand??

Smid en stemme i en af ovenstående svarmuligheder.
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Indlæg af trolle »

Jeg har skaffet mig et osmose anlæg til mit nyopstartede nano...har haft frygtelig mange problemer med slimede og brune alger i mit ferskvandsakvarie. Hvad der har været årsag til disse kan jeg selvfølgelig ikke sige...men mistænker vandhanen for at arbejde lidt imod mig...Bor på Nørrebro...

mvh

Troels
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Tak for input trolle :)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Anskaffede mig et osmoseanlæg med silikatfilter i håb om at blive mine brune alger kvit...men har ikke set nogen bedring på trods af at mine værdier viser nul for fosfat og nitrat!!!
Jeg giver stenene en gang med tandbørsten hver 2.dag for at holde akvariet pænt.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
catdk63
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af catdk63 »

Hvor er NEJ knappen? :OO
VH
Jens
Jesper B
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)

Indlæg af Jesper B »

ja hvor er, jeg bruger osmosevand?
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

leifkrarup skrev:Anskaffede mig et osmoseanlæg med silikatfilter i håb om at blive mine brune alger kvit...men har ikke set nogen bedring på trods af at mine værdier viser nul for fosfat og nitrat!!!
Jeg giver stenene en gang med tandbørsten hver 2.dag for at holde akvariet pænt.
Du er ikke alene, her kommer de bare på glasset, til trods for 0 værdier på alt :evil: og self. osmose med silikatfilter.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Helena -> Er det ikke meget normalt?
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Helena skrev:
leifkrarup skrev:Anskaffede mig et osmoseanlæg med silikatfilter i håb om at blive mine brune alger kvit...men har ikke set nogen bedring på trods af at mine værdier viser nul for fosfat og nitrat!!!
Du er ikke alene, her kommer de bare på glasset, til trods for 0 værdier på alt :evil: og self. osmose med silikatfilter.
Jeg er slet ikke sikker på at det er nødvendigt med osmosevand her i Odense ....vandværksvandet er fint både når man ser specifikationen på vandselskabets hjemmeside....og i praksis når det bruges i akvariet, jeg ser ingen forskel i algevækst før og efter osmosevandet kom i brug.

Jeg skal også rense ruder hver 2. dag.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Helena skrev:
Jeg er slet ikke sikker på at det er nødvendigt med osmosevand her i Odense ....vandværksvandet er fint både når man ser specifikationen på vandselskabets hjemmeside....og i praksis når det bruges i akvariet, jeg ser ingen forskel i algevækst før og efter osmosevandet kom i brug.

Jeg skal også rense ruder hver 2. dag.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Helena »

Kan ikke se nogen forskel før og efter osmose vand, har også testet hanevandet det er meget tæt på 0 værdier
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

det var sørme interessant, at I kan nøjes med at bruge alm. vandhanevand.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Der er ikke nogen nej knap fordi det ikke er nødvendigt at vide at de fleste bruger osmose-anlæg ;)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Én ting er, at et osmoseanlæg fjerner affaldsstoffer, som hvis de havde været til stede, ville kunne forårsage alger. En anden ting, som der sjældent tages højde for, er de tungmetaller, der er at finde i hanevandet, som et osmoseanlæg også fjerner. Der er selvfølgelig ikke umiddelbart dødeligt mange tungmetaller noget sted i DK's drikkevand, men problemet er, at tungmetaller binder sig til calcium (levende sten), hvilket på længere sigt kan give problemer, når stenene en dag er mættet. Om det så drejer sig om 2, 4 eller 8 år skal jeg ikke kunne sige, men synes det er et aspekt, der manglede i tråden.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Det kunne faktisk være interessant at tjekke om der overhovedet ER tungmetaller i det danske drikkevand, og hvis der er, i så fald hvor lille indholdet af tungmetaller er. Jeg arbejder et sted hvor man har testet drikkevandet for tungmetaller gennem flere år i laboratorier, uge ud og uge ind - overvågede selv en test for et par uger siden, og mig bekendt har man endnu ikke fundet nogen tungmetaller de seneste 3 år, så et eller andet sted, så kunne jeg godt forestille mig at der ikke er særlig mange - hvis nogen - tungmetaller i vores drikkevand fra vandværkerne?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

...eller også er grænseværdierne for det tilladte bare ikke blevet overskredet. Om det så kan påvirke vores akvairer ved jeg ikke - men det er bestemt et interessant enme at undersøge nærmere.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Her i Operation X har man undersøgt sagen vedr. tungmetaller nærmere. Det lader til at problemet opstår i den enkelte husstand i kraft af at vandhanerne i ulovlige tilfælde afgiver diverse tungmetaller: http://programmer-dyn.tv2.dk/operationx ... 36.html?ss
Brugeravatar
tomkat
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Geografisk sted: 6705 Esbjerg Ø(L)

Indlæg af tomkat »

Hej her i Esbjerg bruger vi vandet direkte fra hanen, ca 20-25 grader. Jeg har varmeveksler. Har ikke problemer med alger. Tanken har kørt siden 10/2007.
MVH. Tommy Pedersen
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

tomkat: Skal lige forstå det rigtigt, bruger du det varme vand på ca. 20-25 grader ?
Måske nogen har input i forhold til at bruge koldt eller lunkent/varmt vand?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Er der ingen af jer, der overvejer hvad der sker, såfremt der opstår en E-Coli forurening af jeres drikkevand ?
Som regel opdages det først, når folk begynder at blive syge. På det tidspunkt er der nok hældt en hel del ferskvand på akvariet og dermed ophobet en del bakterier i akvariet..... Hvordan slipper man lige af med dem igen ?
Havde der nu siddet et osmoseanlæg på hanen, ville problemet kun være egen mave.

Hvad med udfældning af jern fra vandrør ? Kobber fra messing-fittings ?

Jeg ville aldrig undvære osmose. Med det på hanen er jeg 100% sikker på, hvad jeg hælder på akvariet.

/Kim
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Nu kender jeg ikke så meget til forurening af drikkevand, men hvor ofte har man oplevet en såkaldt E-Coli forurening af drikkevandet? Og hvorfor skulle de ikke være til at slippe af med igen?
Brugeravatar
tomkat
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Geografisk sted: 6705 Esbjerg Ø(L)

Indlæg af tomkat »

tomkat: Skal lige forstå det rigtigt, bruger du det varme vand på ca. 20-25 grader ?
Olsen : Ja da jeg har varmeveksler. Havde jeg haft en varmetank ( 200-350 l) havde jeg ikke brugt varmt vand
MVH. Tommy Pedersen
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Olsen skrev:Nu kender jeg ikke så meget til forurening af drikkevand, men hvor ofte har man oplevet en såkaldt E-Coli forurening af drikkevandet? Og hvorfor skulle de ikke være til at slippe af med igen?
Jeg siger bestemt ikke det sker ofte men ind i mellem hører man dog om, at vandet i et område er forurenet.
Det jeg mener er, at skulle noget sådan ske, er man jo på herrens mark, når man ikke filtrerer vandet inden man hælder det i baljen.

Man kan købe osmoseanlæg til under 1000kr incl. mixbed-filter, så der er altså imho ikke det store incitament til at undvære det og dermed risikere at vælte et akvarie med koraler og fisk for titusindvis af kroner ?

.. mine 2 cent :wink:

/Kim
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

i min kærestes akv hvor hun bor bruger vi alm vand, der er ikke skyggen af alger.. i mit der hjemme der bruger jeg dog osmosevand nu.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Jeg har prøver at sprøjte osmosevand på en glasrude og når vandet er fordampet er der et hvidt slør tilbage......jeg har gjort det samme med postevand også der var der self. hvidt slør....men er det ikke underligt? Hvis osmoseanlægget fjerner alt burde der ikke være slør.....når man gør det samme med deminiraliseret vand efterlades intet slør!!
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

jeg bruger også osmosevand og ligesom så mange andre skal glasset ha en overhaling hver 2 dag, jeg har dog bemærket at når der køres med ozon, bliver algerne mere hvidlige og derfor sværere at se.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Helena »

Ja så kan jeg godt høre at det ikke kan betale sig at gå og vente på at der ikke kommer alger på glasset. :D
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

jeg bruger også bare vand fra hanen men nu har vi også meget hård vand her ude så det er godt nok og jeg har ikk haft flere problemer som så :wink:
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Geografisk sted: Korsør

Indlæg af AndersBaun »

bruger, og har aldrig brugt andet end "Tap-water" :-)

har ingen alger af nævneværdig betydning
Billede
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg anvendte i en periode osmoseanlæg, men gik væk fra det, da det var udtjent og jeg ikke lige fik købt et nyt. Der var ingen ændringer at se og der var igen nævneværdige problemer med alger. Et par gange om ugen måtte jeg lige køre en tur med algemagnet på forruden. På det tidspunkt boede jeg i Århus C. Man skal dog passe på at generalisere det danske drikkevand. Der er store regionelle forskelle og nogle steder er det nødvendigt at forbehandle sit vand på en eller anden måde inden, at det anvendes i akvariet. Det er især nitrat, der kan give store vanskeligheder.

Hvis det blot er tungmetaller, man er nervøs for, kan man overveje at filtrere sit ledningsvand igennem aktivt kul iden, at det blandes op med salt. Mht. coli-bakterier har jeg endnu ikke hørt, at det skulle bidrage med problemer. Jeg mener dog, at nielsk her på forummet, fik lavet en analyse af det akvarievand, vores fisk svømmer rundt i og opdagede, at det var en suppe af fækale bakterier, som vel stammer fra fiskene selv.
Senest rettet af nyberg søn 9. mar 2008 14:50, rettet i alt 1 gang.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"