Bruger du alm. vand fra hanen?
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Bruger du alm. vand fra hanen?
Kunne egentlig godt tænke mig at vide om der er nogen der udelukkende bruger vand fra hanen til deres akvarier, og om de så har flere alger eller oftere problemer end folk der bruger osmosevand??
Smid en stemme i en af ovenstående svarmuligheder.
Smid en stemme i en af ovenstående svarmuligheder.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2200 København N
- Geografisk sted: nørrebro
Jeg har skaffet mig et osmose anlæg til mit nyopstartede nano...har haft frygtelig mange problemer med slimede og brune alger i mit ferskvandsakvarie. Hvad der har været årsag til disse kan jeg selvfølgelig ikke sige...men mistænker vandhanen for at arbejde lidt imod mig...Bor på Nørrebro...
mvh
Troels
mvh
Troels
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Anskaffede mig et osmoseanlæg med silikatfilter i håb om at blive mine brune alger kvit...men har ikke set nogen bedring på trods af at mine værdier viser nul for fosfat og nitrat!!!
Jeg giver stenene en gang med tandbørsten hver 2.dag for at holde akvariet pænt.
Jeg giver stenene en gang med tandbørsten hver 2.dag for at holde akvariet pænt.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Du er ikke alene, her kommer de bare på glasset, til trods for 0 værdier på altleifkrarup skrev:Anskaffede mig et osmoseanlæg med silikatfilter i håb om at blive mine brune alger kvit...men har ikke set nogen bedring på trods af at mine værdier viser nul for fosfat og nitrat!!!

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg er slet ikke sikker på at det er nødvendigt med osmosevand her i Odense ....vandværksvandet er fint både når man ser specifikationen på vandselskabets hjemmeside....og i praksis når det bruges i akvariet, jeg ser ingen forskel i algevækst før og efter osmosevandet kom i brug.Helena skrev:Du er ikke alene, her kommer de bare på glasset, til trods for 0 værdier på altleifkrarup skrev:Anskaffede mig et osmoseanlæg med silikatfilter i håb om at blive mine brune alger kvit...men har ikke set nogen bedring på trods af at mine værdier viser nul for fosfat og nitrat!!!
Jeg giver stenene en gang med tandbørsten hver 2.dag for at holde akvariet pænt.og self. osmose med silikatfilter.
Jeg skal også rense ruder hver 2. dag.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg er slet ikke sikker på at det er nødvendigt med osmosevand her i Odense ....vandværksvandet er fint både når man ser specifikationen på vandselskabets hjemmeside....og i praksis når det bruges i akvariet, jeg ser ingen forskel i algevækst før og efter osmosevandet kom i brug.Helena skrev:Du er ikke alene, her kommer de bare på glasset, til trods for 0 værdier på altleifkrarup skrev:Anskaffede mig et osmoseanlæg med silikatfilter i håb om at blive mine brune alger kvit...men har ikke set nogen bedring på trods af at mine værdier viser nul for fosfat og nitrat!!!
Jeg giver stenene en gang med tandbørsten hver 2.dag for at holde akvariet pænt.og self. osmose med silikatfilter.
Jeg skal også rense ruder hver 2. dag.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Én ting er, at et osmoseanlæg fjerner affaldsstoffer, som hvis de havde været til stede, ville kunne forårsage alger. En anden ting, som der sjældent tages højde for, er de tungmetaller, der er at finde i hanevandet, som et osmoseanlæg også fjerner. Der er selvfølgelig ikke umiddelbart dødeligt mange tungmetaller noget sted i DK's drikkevand, men problemet er, at tungmetaller binder sig til calcium (levende sten), hvilket på længere sigt kan give problemer, når stenene en dag er mættet. Om det så drejer sig om 2, 4 eller 8 år skal jeg ikke kunne sige, men synes det er et aspekt, der manglede i tråden.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det kunne faktisk være interessant at tjekke om der overhovedet ER tungmetaller i det danske drikkevand, og hvis der er, i så fald hvor lille indholdet af tungmetaller er. Jeg arbejder et sted hvor man har testet drikkevandet for tungmetaller gennem flere år i laboratorier, uge ud og uge ind - overvågede selv en test for et par uger siden, og mig bekendt har man endnu ikke fundet nogen tungmetaller de seneste 3 år, så et eller andet sted, så kunne jeg godt forestille mig at der ikke er særlig mange - hvis nogen - tungmetaller i vores drikkevand fra vandværkerne?
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Her i Operation X har man undersøgt sagen vedr. tungmetaller nærmere. Det lader til at problemet opstår i den enkelte husstand i kraft af at vandhanerne i ulovlige tilfælde afgiver diverse tungmetaller: http://programmer-dyn.tv2.dk/operationx ... 36.html?ss
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Er der ingen af jer, der overvejer hvad der sker, såfremt der opstår en E-Coli forurening af jeres drikkevand ?
Som regel opdages det først, når folk begynder at blive syge. På det tidspunkt er der nok hældt en hel del ferskvand på akvariet og dermed ophobet en del bakterier i akvariet..... Hvordan slipper man lige af med dem igen ?
Havde der nu siddet et osmoseanlæg på hanen, ville problemet kun være egen mave.
Hvad med udfældning af jern fra vandrør ? Kobber fra messing-fittings ?
Jeg ville aldrig undvære osmose. Med det på hanen er jeg 100% sikker på, hvad jeg hælder på akvariet.
/Kim
Som regel opdages det først, når folk begynder at blive syge. På det tidspunkt er der nok hældt en hel del ferskvand på akvariet og dermed ophobet en del bakterier i akvariet..... Hvordan slipper man lige af med dem igen ?
Havde der nu siddet et osmoseanlæg på hanen, ville problemet kun være egen mave.
Hvad med udfældning af jern fra vandrør ? Kobber fra messing-fittings ?
Jeg ville aldrig undvære osmose. Med det på hanen er jeg 100% sikker på, hvad jeg hælder på akvariet.
/Kim
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Jeg siger bestemt ikke det sker ofte men ind i mellem hører man dog om, at vandet i et område er forurenet.Olsen skrev:Nu kender jeg ikke så meget til forurening af drikkevand, men hvor ofte har man oplevet en såkaldt E-Coli forurening af drikkevandet? Og hvorfor skulle de ikke være til at slippe af med igen?
Det jeg mener er, at skulle noget sådan ske, er man jo på herrens mark, når man ikke filtrerer vandet inden man hælder det i baljen.
Man kan købe osmoseanlæg til under 1000kr incl. mixbed-filter, så der er altså imho ikke det store incitament til at undvære det og dermed risikere at vælte et akvarie med koraler og fisk for titusindvis af kroner ?
.. mine 2 cent

/Kim
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg har prøver at sprøjte osmosevand på en glasrude og når vandet er fordampet er der et hvidt slør tilbage......jeg har gjort det samme med postevand også der var der self. hvidt slør....men er det ikke underligt? Hvis osmoseanlægget fjerner alt burde der ikke være slør.....når man gør det samme med deminiraliseret vand efterlades intet slør!!
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
- AndersBaun
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Geografisk sted: Korsør
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Jeg anvendte i en periode osmoseanlæg, men gik væk fra det, da det var udtjent og jeg ikke lige fik købt et nyt. Der var ingen ændringer at se og der var igen nævneværdige problemer med alger. Et par gange om ugen måtte jeg lige køre en tur med algemagnet på forruden. På det tidspunkt boede jeg i Århus C. Man skal dog passe på at generalisere det danske drikkevand. Der er store regionelle forskelle og nogle steder er det nødvendigt at forbehandle sit vand på en eller anden måde inden, at det anvendes i akvariet. Det er især nitrat, der kan give store vanskeligheder.
Hvis det blot er tungmetaller, man er nervøs for, kan man overveje at filtrere sit ledningsvand igennem aktivt kul iden, at det blandes op med salt. Mht. coli-bakterier har jeg endnu ikke hørt, at det skulle bidrage med problemer. Jeg mener dog, at nielsk her på forummet, fik lavet en analyse af det akvarievand, vores fisk svømmer rundt i og opdagede, at det var en suppe af fækale bakterier, som vel stammer fra fiskene selv.
Hvis det blot er tungmetaller, man er nervøs for, kan man overveje at filtrere sit ledningsvand igennem aktivt kul iden, at det blandes op med salt. Mht. coli-bakterier har jeg endnu ikke hørt, at det skulle bidrage med problemer. Jeg mener dog, at nielsk her på forummet, fik lavet en analyse af det akvarievand, vores fisk svømmer rundt i og opdagede, at det var en suppe af fækale bakterier, som vel stammer fra fiskene selv.
Senest rettet af nyberg søn 9. mar 2008 14:50, rettet i alt 1 gang.