2x170l

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

2x170l

Indlæg af Celia »

I denne weekend fik vi realiseret en tanke vi længe har haft, vi lavede to af de akvarier vi har i en reol i kælderen til saltvand og koblede dem på vores saltvandssystem.

Billede

Reolen står på den ene side af væggen og sumpen på den anden.
Det kostede blod, sved og tårer – men det bliver rigtigt godt

Blodet flød da vi begge skar os på noget dækglas, sveden kom da der skulle bores igennem væggen ind til sumpen og tårnene kom ret let da jeg med mit førnævnte sår stak hånden ned i salten der skulle blandes i vand til de to ny akvarier. (arghhhhh)

Billede

Resultatet er nu at vi har to mindre akvarier på cirka 170l – lave men dybe. Heri flytter vi alle vores koraller og mindre fisk.
Målet er at akvariet i stuen skal blive et rent fiske akvarie kun med få skiver osv.

Akvarierne i kælderen skal have noget HQI lys et sted imellem 35-100 w og et blåt rør, der skal noget groft bundlag i. Lige p.t går der 2 dragefisk (Pterois radiata) i det ene og et klovnpar (Amphiprion ocellaris) i det andet.

Billede

Billede

I akvarierne er der et nedløb og et tilløb, nedløbet går sumpen ved skummeren og i sumpen sidder også en pumpe og føre vandet op i akvarierne. Der er en regulering på så begge akvarier får lige meget vand ind.
Pumperne er tunze nano stream.

Der mangler selvfølgelig en del endnu, b.la et godt lys så de fremstår pæne og klare og pænt bundlag.

I de andre akvarier er der ferskvand, bla med foderfisk (molly) til dragefiskene. Ud over det har jeg dog en forkærlighed for syd og mellemamerikanske cichlider og så roder jeg lidt med barbe opdræt.
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Spændende! På den ene side kunne jeg godt tænke mig at have en masse akvarier at lege med, på den anden side kæmper jeg for at begrænse mig :)
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Celia »

Chris2500DK skrev:Spændende! På den ene side kunne jeg godt tænke mig at have en masse akvarier at lege med, på den anden side kæmper jeg for at begrænse mig :)
Åh ja det er det med at begrænse sig. jeg er glad for reolen, selv om den står i kælderen. Det gør at det ikke virker så overvældende at have 6 akvarier samlet på ét sted.

Bort set fra det... så udgør min ægtemand en udemærket stopklods ;) ( :MA )
Venlig hilsen
Cecillia
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: 2x170l

Indlæg af Lars S »

Du må ha' en meget forstående mand.

Det bliver sikkert meget spændende med det nye store akvarie, men er du ikke også lidt bange for at det kan blive for kedeligt i forhold til der ikke er så mange koraller mm. pga. for lidt lys ?
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Celia »

Lars S skrev:Du må ha' en meget forstående mand.

Det bliver sikkert meget spændende med det nye store akvarie, men er du ikke også lidt bange for at det kan blive for kedeligt i forhold til der ikke er så mange koraller mm. pga. for lidt lys ?
Måske, det er ikke helt til at sige. Men nu har vi rodet med satvand i 2 år og må nok indrømme at et enteligt koralrevs akvarie får vi nok aldrig. Det bliver bare aldrig så kønt som alle andres ;-)

Men tilgændgæld har vi fået nogle fisk i tidens løb som har utrolig meget personlighed, det har bidt os begge lidt. Derfor vil vi gerne have flere fede fisk :-) og så beholder vi jo korallerne i de små akvarier i kælderen :GO
Venlig hilsen
Cecillia
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Nææ måske får man ikke et flot akvarie lige som andre, men bare man selv er tilfreds så må det jo være det afgørende, det er det for mig.
jeg kan godt se din ide, men jeg vil komme til at savne alt det andet liv som gør denne slate verden så sjov og anderledes end f.eks. freskvand, selv om den også har en hel del at byde på.

Jeg prøver at få det bedste ud af så lidt som muligt, der skal jo også være råd til at inviterer kæresten ud og spise mm.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af TorbenC »

Celia: tror det er godt at det ikke er os 2 der bor sammen.. min kæreste var ved at være pænt træt af mig, da jeg på et tidspunkt havde 9 akvarier på 80m2.
Nu har jeg kun ét, jeg får nok på mit arbejde. Så ikke flere frøer og andet underligt mere (måske lige en enkelt Madagascar Kameleon om nogle år)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Genialt. Jeg er ved at lave samme nummer i min akvariekælder. Jeg planlægger caulerpaakvarie -refugium ( 160 L ), karantæne( 120 ) og opfyldning ( 120 ) - det hele koblet til min sump på 250 L. Indtil videre er det kun aut. vandpåfyldning fra det nederest som kører. Men resten af reolen bliver koblet sammen inden sommer. Mangler bare pvc - og tid..
SPS : Stability provides succes
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"