"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

stenkoraller efter varmerekord

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
bennyben
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: tirs 1. feb 2005 13:04
19
Postnummer: 5400 Bogense
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Bogense

stenkoraller efter varmerekord

Indlæg af bennyben »

Efter jeg satte varme rekord på 31 grader i akvariet (glemte at holde øje med temperaturen meget dumt) Er der et par stykker af mine sten koral aflæggere der er blevet lidt hvide i spidserne, og tabt lidt farve.

Er de totalt døde så? eller kan de reddes nu når temperaturen er nede på det normale igen? synes forresten ikke de gror specielt kan det være fordi jeg kun har t5 belysning?
560 liter akvarie indbygget under trappe - under planlægning.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis de allerede nu er blevet hvide i spidserne, tror jeg ikke at du kan gøre så meget, fordi de er nok allerede døde. Du kan også være heldig at de kommer sig, men det er noget som tager tid - lang tid. Men de hvide spidser kommer der nok ikke mere liv i.
Hvis farven på korallerne ikke bliver markant dårligere i løbet af den næste uges tid, burde du kunne knække de døde spidser af, og korallen vokser videre.
At du ikke synes korallerne vokser, kan skyldes mange ting - du går og kigger på dem hele dagen, og derved ser du ikke den vækst der evt. har været. Får de noget at leve af?? sporelementer, kalk?? Hvad med vandet? fosfat- nitrat?? Også synes jeg de et MEGET fedtet med lyset.
Koraller kan sagens leve og vokse under T5, men det kræver nok en hel del flere rør end du har på der. 2 rør mere så er den der nok.
Brugeravatar
bennyben
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: tirs 1. feb 2005 13:04
19
Postnummer: 5400 Bogense
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Bogense

Indlæg af bennyben »

lidt fedtet er jeg vel, men der er ikke plads til flere rør under lampen. det er standard effectline med plads til fire rør, men pga røret fra returløbet er der ikke plads til det sidste rør. med mindre der er nogen der har en god ide til at løse dette problem
560 liter akvarie indbygget under trappe - under planlægning.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Lav selv en lyskasse! De der standard lamper fra Eldorado, er ikke begregnet til saltvand. Samtidigt kan du frem over lettere undgå en overophedning ved at lave nogle huller i låget, og evt. sætte et par ventilatorer i.
Brugeravatar
bennyben
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: tirs 1. feb 2005 13:04
19
Postnummer: 5400 Bogense
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Bogense

Indlæg af bennyben »

er ikke så meget for lyskasser, synes de ofte er grimme og ødelægger helhedsindtrykket af et akvarie (jeg vil gerne bevare det runde udseende ovenpå akvariet, og med hjemmebygget lyskasse bliver det ofre utrolig firkantet. men jeg læste lige om nogle rør fra e-akvariet der er t-5 men meget mindre end normale t-5. måske kan jeg klemme en af dem ind i lampen
560 liter akvarie indbygget under trappe - under planlægning.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Benny, jeg havde det på præcis samme måde ang. lyskasse, og vi har jo præcis samme akvarie. Men må indrømme jeg faktisk blev ret tilfreds med mit alligevel. Du har vel set det.
Brugeravatar
bennyben
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: tirs 1. feb 2005 13:04
19
Postnummer: 5400 Bogense
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Bogense

Indlæg af bennyben »

ja det har jeg, men nu må vi se hvad det ender med. jeg slår lige på tråden i aften
560 liter akvarie indbygget under trappe - under planlægning.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Benny, hvornår ringer du ! ?
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"