Hvorfor er det at vi ikke kan bruge vores Kviksølvslamper
- cvl
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2400 NV
Hvorfor er det at vi ikke kan bruge vores Kviksølvslamper
Hvor for er det nu lige at vi ikke kan bruge vores gamle Kviksølvslamper fra vores ferskvands akvarier?
Nu hvor man alligevel har to gamle lamper med trafo osv liggende fra dengang man brugte dem til sine planteakvarier.
Det er vel noget med lysmængden og spektret at gøre, men er der nogen der har er god forklaring på hvorfor det egentlig er en dårlig idé.
Eller er det bare mig der har misforstået det og det egentlig er et udemærket alternativ til en HQI til f.eks et lille 45 L nano?
Nu hvor man alligevel har to gamle lamper med trafo osv liggende fra dengang man brugte dem til sine planteakvarier.
Det er vel noget med lysmængden og spektret at gøre, men er der nogen der har er god forklaring på hvorfor det egentlig er en dårlig idé.
Eller er det bare mig der har misforstået det og det egentlig er et udemærket alternativ til en HQI til f.eks et lille 45 L nano?
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Som Carsten siger, planter og dermed alger skal ha et væsentligt lavere og derfor også mere gult lys. Prøv at sætte dem over din balje, det vil se helt forfærdeligt ud.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Ja det er muligt at lys varierer på revet, men der er jo ingen grund til at efterligne noget, som måske optræder naturligt, men som i de flestes øjne vil se grimt ud...ole. skrev:lys er en diffus ting på revet og varierer meget efter dybde hvilket giver høj kelvin(blåtlys) og på grundtvand hvidt (lav kelvin...) og hvor klart vandet er spiller også en rolle.....
jeg såbilleder af et akv forleden med 6500k og det så skide godt ud rent sagt.....
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990