Hvorfor er det at vi ikke kan bruge vores Kviksølvslamper

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
cvl
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2400 NV

Hvorfor er det at vi ikke kan bruge vores Kviksølvslamper

Indlæg af cvl »

Hvor for er det nu lige at vi ikke kan bruge vores gamle Kviksølvslamper fra vores ferskvands akvarier?
Nu hvor man alligevel har to gamle lamper med trafo osv liggende fra dengang man brugte dem til sine planteakvarier.

Det er vel noget med lysmængden og spektret at gøre, men er der nogen der har er god forklaring på hvorfor det egentlig er en dårlig idé.

Eller er det bare mig der har misforstået det og det egentlig er et udemærket alternativ til en HQI til f.eks et lille 45 L nano?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Fordi kelvin graderne er alt fo lav
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Som Carsten siger, planter og dermed alger skal ha et væsentligt lavere og derfor også mere gult lys. Prøv at sætte dem over din balje, det vil se helt forfærdeligt ud.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
cvl
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af cvl »

Ja det var også noget i den stil jeg havde forestillet mig..-men kunne nok bare ikke sætte de rigtige ord på det.

Men findes der en lille HQI man kunne smide over en nano balje?...-har set giesemann NOVA 70w, men er det virkelig den eneste der er på markedet (altså det danske)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

lys er en diffus ting på revet og varierer meget efter dybde hvilket giver høj kelvin(blåtlys) og på grundtvand hvidt (lav kelvin...) og hvor klart vandet er spiller også en rolle.....

jeg såbilleder af et akv forleden med 6500k og det så skide godt ud rent sagt.....
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

der findes nogle nano hqi'er... mener der er et link til dem et eller andet sted på forum..
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
cvl
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af cvl »

Ja jeg er stødt på nogle især fra nanotuners.com, men er der ingen danske forhandlere af disse eller lignende 70watt lamper..-måske pendler til ophæng?
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

ole. skrev:lys er en diffus ting på revet og varierer meget efter dybde hvilket giver høj kelvin(blåtlys) og på grundtvand hvidt (lav kelvin...) og hvor klart vandet er spiller også en rolle.....

jeg såbilleder af et akv forleden med 6500k og det så skide godt ud rent sagt.....
Ja det er muligt at lys varierer på revet, men der er jo ingen grund til at efterligne noget, som måske optræder naturligt, men som i de flestes øjne vil se grimt ud...
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

tyskland har ihverfal 70w lamper giesemann som jo er ret kendt laver dem eller s kig efter erco eller hoffmeister....de har dem tit på ebay.de
jeg så ellers akvarie udstyr har fået de nye blv halogen white star 6500 k i 50w

herzberg...din pezzimist......
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"