Ferskvands akv. konverteret til saltvand
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvalsø
Ferskvands akv. konverteret til saltvand
Hej Alle,
Sidder for tiden og kigger meget rundt her på siden, da jeg har skumle planer om at starte et saltvandsakvarie op.
Har i den forbindelse et spørgsmål jeg håber i kunne besvare.
Hvad er forskellen på et normalt ferskvand akvarie og et saltvandsakvarie (nu snakker vi kun selve akvariet, dvs alt der er i glas). Ved at man skal bruge et overløb som der ikke er i et ferskvands akvarie. Men hvad er der ellers? Og hvor nemt er det at konvertere fra ferskvand til saltvand.
Det er jo en dyr hobby, så kigger mig godt om inden jeg køber - og man kan jo finde rigtig mange gode priser på lækre akvarier og møbler men de er som regel til ferskvand, så ville gerne vide hvor meget det kræver - og ikke mindst hvor meget det vil koste at lave et ferskvand om til saltvand?
Sidder for tiden og kigger meget rundt her på siden, da jeg har skumle planer om at starte et saltvandsakvarie op.
Har i den forbindelse et spørgsmål jeg håber i kunne besvare.
Hvad er forskellen på et normalt ferskvand akvarie og et saltvandsakvarie (nu snakker vi kun selve akvariet, dvs alt der er i glas). Ved at man skal bruge et overløb som der ikke er i et ferskvands akvarie. Men hvad er der ellers? Og hvor nemt er det at konvertere fra ferskvand til saltvand.
Det er jo en dyr hobby, så kigger mig godt om inden jeg køber - og man kan jo finde rigtig mange gode priser på lækre akvarier og møbler men de er som regel til ferskvand, så ville gerne vide hvor meget det kræver - og ikke mindst hvor meget det vil koste at lave et ferskvand om til saltvand?
- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9330 Dronninglund
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Nordjylland
Det er ikke svære at konvartere end man selv gør det til, hvis akvariet er lille kræver det kun at man laver et overløb, men ellers er det klart at foretrække med en sump (akvarie neden under hovedakvariet) og det kræver så at man køber et akvarie med huller i bunden, eller selv for dem lavet,
hvis du alligevel skal ude og få special lavet akvariet, vil det klart være at foretrække med Optic white glas i frontglasset
hvis du alligevel skal ude og få special lavet akvariet, vil det klart være at foretrække med Optic white glas i frontglasset
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Ja men det vil bestemt ikke være at fortrække. Og det er meget nemt at finde et akvarie i ordenlig størrelse med huller, overløb og rør til en rimlig penge her inde. Og så slipper du osse for al støjen hvis du kører med sump.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: Haslev
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Ok dog ja - der er jo ikke rigtig noget af udstyret fra ferskvand der kan tages med over.. Så ja, er godt klar over de små amaturer til ferskvand ikke duer
. Apropo det - så har jeg lagt mærke til at mange har deres lys hængende frit over akvariet i stålvirer, med fri adgang til vandet. Er der en speciel grund til dette? Personligt vil jeg nemlig helst have det som overdækkende amatur som man ser det på ferskvand eller f.eks. RSM akvarier..

- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
det er de fejl man laver i saltvand der er de dyre!!
det behøves ikke alt det mekaniske udstyr som mange tror hører til et koralrevsakvarie.
du kan sagtens genbruge en spandpumpe fra dit ferskvand og udvide dit lysarmatur!!
se her for lidt inspiration...
p.s spørg endelig hvis der er for mange fremmedord.

1) Aquarium
A 54 l glass aquarium 60cm x 30cm x 30cm.
2) Filter
Eheim professionel 2226 is used. You can use almost any outside canister filter with at least two seperate filter chambers. The flow rate of the filter should be at least 10-20 times the volume of your aquarium.
3) Light
Four 15w normal output fluorescent tubes are used. Two of the tubes are blue and two are daylight tubes. They are overdriven by a single 2 x 54 w electric ballast. This gives you adequate light intensity to grow even colourful sps corals. We have changed the tubes in every 6 months, they don't last much longer because overdriven. If I founded the tank now, I would use ATI Powermodul 4 x 24w to get more light, it has just the right dimensions for our 54 l tank. I wouldn't use metal halide lights in nano reefs. With fluorescent tubes you get much even and softer illumination of the tank and less heat problems.
4) Reverse osmosis or deionisation unit
You need good quality water to make saltwater changes and to compensate evaporation with fresh water. Aqualight AL1 di unit is an excellent choice and a cheap one if you have only nano reef.
http://images.google.com/imgres?imgurl= ... k%26sa%3DN
det behøves ikke alt det mekaniske udstyr som mange tror hører til et koralrevsakvarie.
du kan sagtens genbruge en spandpumpe fra dit ferskvand og udvide dit lysarmatur!!
se her for lidt inspiration...
p.s spørg endelig hvis der er for mange fremmedord.

1) Aquarium
A 54 l glass aquarium 60cm x 30cm x 30cm.
2) Filter
Eheim professionel 2226 is used. You can use almost any outside canister filter with at least two seperate filter chambers. The flow rate of the filter should be at least 10-20 times the volume of your aquarium.
3) Light
Four 15w normal output fluorescent tubes are used. Two of the tubes are blue and two are daylight tubes. They are overdriven by a single 2 x 54 w electric ballast. This gives you adequate light intensity to grow even colourful sps corals. We have changed the tubes in every 6 months, they don't last much longer because overdriven. If I founded the tank now, I would use ATI Powermodul 4 x 24w to get more light, it has just the right dimensions for our 54 l tank. I wouldn't use metal halide lights in nano reefs. With fluorescent tubes you get much even and softer illumination of the tank and less heat problems.
4) Reverse osmosis or deionisation unit
You need good quality water to make saltwater changes and to compensate evaporation with fresh water. Aqualight AL1 di unit is an excellent choice and a cheap one if you have only nano reef.
http://images.google.com/imgres?imgurl= ... k%26sa%3DN
- Bosse
- Dragefisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Temmelig fedt akvarie 

Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Ja det er sgu et lækkert akvarie
Mit største problem er nok at jeg har 10 tommelfingre - så skal der laves modificeringer af udstyr er fiskene nok bedst tjent med at jeg betaler mig fra det
Har også haft problemer med at adskille de ting som man SKAL have og så de ting som "nørder" synes man SKAL have..
Har haft snakket med en forhandler og fik der at vide at jeg SKULLE bruge følgende til et 530L akvarie (udover akvarie og evt. møbel).
Skummer
Cirkulationspumpe (15x indhold pr time)
Lys (HQI lamper min. 2x150W´+ 2x54W)
Og så Salt, diverse test redskaber, Levende sten, levende sand og selvfølgelig fisk
Er han korrekt på den?
Men hvis man skulle lave et så simpelt saltvandsakvarie på 530L som muligt hvordan ville i så gøre det? Ikke nødvendigvis en konvertering fra ferskvand - bare det der er mest simpelt og økonomisk. Giv evt gerne links til det der skal købes
Kunne sagtens købe et RSM - ville sikkert være en god ide, da det jo er mit første saltvandsakvarie. Men er sikker på der ikke går mere end 3 dage før jeg vil have større - og kan huske fra ferskvand at 530L var en god størrelse. (har selvfølgelig lige været ude og kigge diverse steder for at få det genbekræftet). Men da det netop er mit første saltvands akvarie har jeg heller ikke lyst til at smide kassen for de dyre systemer da jeg alligevel ikke vil ane hvad jeg laver. Det må vente til jeg har lavet en masse fejl som jeg kan lære af (eller er det at spare på udstyr den første fejl?
)

Mit største problem er nok at jeg har 10 tommelfingre - så skal der laves modificeringer af udstyr er fiskene nok bedst tjent med at jeg betaler mig fra det

Har også haft problemer med at adskille de ting som man SKAL have og så de ting som "nørder" synes man SKAL have..
Har haft snakket med en forhandler og fik der at vide at jeg SKULLE bruge følgende til et 530L akvarie (udover akvarie og evt. møbel).
Skummer
Og så Salt, diverse test redskaber, Levende sten, levende sand og selvfølgelig fisk

Er han korrekt på den?
Men hvis man skulle lave et så simpelt saltvandsakvarie på 530L som muligt hvordan ville i så gøre det? Ikke nødvendigvis en konvertering fra ferskvand - bare det der er mest simpelt og økonomisk. Giv evt gerne links til det der skal købes

Kunne sagtens købe et RSM - ville sikkert være en god ide, da det jo er mit første saltvandsakvarie. Men er sikker på der ikke går mere end 3 dage før jeg vil have større - og kan huske fra ferskvand at 530L var en god størrelse. (har selvfølgelig lige været ude og kigge diverse steder for at få det genbekræftet). Men da det netop er mit første saltvands akvarie har jeg heller ikke lyst til at smide kassen for de dyre systemer da jeg alligevel ikke vil ane hvad jeg laver. Det må vente til jeg har lavet en masse fejl som jeg kan lære af (eller er det at spare på udstyr den første fejl?

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Raasdal skrev:Ja det er sgu et lækkert akvarie![]()
Skummer
Er han korrekt på den?
Kunne sagtens købe et RSM - ville sikkert være en god ide, da det jo er mit første saltvandsakvarie. Men er sikker på der ikke går mere end 3 dage før jeg vil have større - og kan huske fra ferskvand at 530L var en god størrelse. (har selvfølgelig lige været ude og kigge diverse steder for at få det genbekræftet). Men da det netop er mit første saltvands akvarie har jeg heller ikke lyst til at smide kassen for de dyre systemer da jeg alligevel ikke vil ane hvad jeg laver. Det må vente til jeg har lavet en masse fejl som jeg kan lære af (eller er det at spare på udstyr den første fejl?)
ikke et ondt ord om forhandlere,vi skal alle være her

mange af (ikke alle)har dedakeret sit liv til saltvand,men som jeg ser det er mange sat i klemme af industrien,lidt som læger der ordinærer mediciner der udmærket godt ved at det fjerner symptomer og ikke rigtig virker forebyggende...skidtet bliver simpelthen fejet under gulvtæppet.!!
det er der bare "nogen" der sådan set ikke rigtig har tid at fortælle!!
når du netop som du beskriver "besidder 10 tommel finger" ville jeg fra råde megen af teknikken,da man hurtig løber sur i det og faktisk glemmer at nyde selve akvariet...
nogle af de akvarister jeg synes er coole bruger sku mest penge på foder!!!de fodrer de akvarier som bare den,de bruger år på at fodre et akvarie med ingenting i bortset fra sten og sand og selvfølgelig microorganismer vi ikke ser med blotte øjet,mange vil ikke bruge penge på dyr man ikke ser!!!
men igen mennesker er forskellige,det ses på deres smag i kunst,,musik..etc
mit råd er, læs som en hest og prøv dig frem.find ud af hvad du ønsker at holde i akvariet , ikke prøv at efterligne hele revet ,men et lille stykke du specielt kan lide...og sæt dig ind i hvad dyrene kræver af dig....
når begyndere starter op finder de hurtigt ud af at sætte mere cirkulation i,senere finder de ud af at lidt er mere