VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

acropora døende, hvad er der galt:

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

acropora døende, hvad er der galt:

Indlæg af StarF »

Hej

Igår opdagede jeg min ellers flotta lilla acropora åbenbart er ved at dø, hvid, som om huden mangler visser steder. Den har normalt kun polypperne ude når der er mørkt, de andre koraller jeg har ser ud til at ha det fint, så hvad kan der være galt?

Det skal siges jeg i sidste uge lå syg med influenza, så fik ikke rodet og holdt så meget med akvariet, opdagede efter en uge at min skummer ikke kørte, hvilke har betydet min no3 nok er steget en del. Begyndte i denne her uge at køre med osmose vand.

no2: 0,1
no3: 10 (denne ligger typisk på 0.3 til 1 i mit akv normalt)
Po4: 0,03
NH4: <0,25
Ph: 8,0
Kh: 7,4
mg: 1470
ca: 470
si: 0-0,03

og sidst men ikke mindst et lille billede:

Billede

Hvis der er noget galt håber jeg på at fange det, inden det koster mig flere koraller.. Det skal siges mange af de koraller jeg fik sammen med, har vokset en del, i de sidste par måneder.
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5320 Agedrup
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)

Indlæg af Benjaminkn »

Hvor er den placeret i akvariet?

Hvilke fisk har du i?
Koralfisken
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Solrød, 30 km til Kbh

Indlæg af Koralfisken »

Det ligner godt nok den alge jeg har haft i akvariet - Prøv at tage en pipette og pust vand på det inficerede sted. Hvis det ER den alge der, så vil den flyve af :)
Mathias
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

det er mere de hvide områder jeg er bekymret for...

benjaminkn> den er placeret 20cm fra bunden og ca 40cm fra toppen.

har et par kejsere.. ild kejser og en anden lille en, men ingen af dem har jeg set røre koraller..
Koralfisken
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Solrød, 30 km til Kbh

Indlæg af Koralfisken »

Ja, det er self. de hvide områder der er de døde, men jeg tænkte at de netop kunne være blevet kvalt af den alge. Uanset hvad, så ville jeg få den fjernet hvis jeg var dig.
Mathias
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

det er fjernet, det blev gjort efter jeg tog billedet ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Algen er formentligt først komet efter at koralvævet er dødt.
den der kan forklare hvorfor en Acropora lige pludseligt mister væv på en gren og ikke på andre. Er klar til nobelprisen i naturvidenskab.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

så ingen bud på hvad der er galt?
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Næh men den ser ud lige som vores gjorde den var stort set magen til den døde desværre tilsyneladende uden grund, men vi har måske haft held med at brække et stykke af der måske har klaret sig det er fint i farven endnu.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

ok, tak for svarene.. er da rart at vide det ikke er mig der direkte tog livet af den :) og mine andre koraller således ikke burde være i fare....
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Gode værdier, godt med lys og tilpas strøm plejer at formindske chancen for det sker. Ellers er kirurger gode til at nippe koraller fire for alger hvis der opstår død områder.
Prøv at se om du ikke kan få nogle af dine værdier ned.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

De blå og lilla acropora skal have masser af lys helst min 250w hqi så få den højer op og et sted med masser af cirkulation. Så får den måske endag vækst i dem så jeg kan købe et frag engang :D
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Barner »

Min tricolour begynte også med det pjat der, jeg har flyttet den til det med strømfyldte og belyste sted i akvariet 15 cm under overfladen med 250 W over og ca.4500 l/t nu går det den rigtige vej igen. Er ved at overvokse de døde steder igen. Bare min erfaring. Men hvorfor de begynder? Som Carsten skriver så er der en Nobel pris i sigte.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

værdierne er støt faldene, har sat korallen helt op i toppen a mit akvarie, så nu sku den få masser af lys.

Har nu opdaget jeg har en anden acropora, der er lille og grøn, som jeg ikke har set polypperne på i et par dage, er det noget jeg skal være bekymret over? selve "huden" på korallen ser dog fin ud.

men det hele ender måske med mine 2xs 39w t5, 3x 54 t5 og 2x150w hqi er for lidt?
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Er der nogen som har prøvet dette produkt

http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... cts_id=800

Synes også mine acropora ser meget stressede ud efter flytning af akvariet for 2 uger siden - har nemlig overvejet at prøve ovenstående.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

nielsk skrev:Er der nogen som har prøvet dette produkt

http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... cts_id=800

Synes også mine acropora ser meget stressede ud efter flytning af akvariet for 2 uger siden - har nemlig overvejet at prøve ovenstående.
Ja, det har jeg brugt.
Hvad ville du opnår ved at bruge coral-cure??
Det virker ikke "afstressende" på korallerne, tværtimod vil jeg tro, det er jo et jodbad man kommer dem i, for at fjerne parasitter. Men det er ikke en mirakelkur
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Mine acropora her fået lyse pletter rundt om på armene. Ikke sådan at vævet er dødt, men det virker "udtyndet" Pletterne er skarpt afgrænset og 1-2 cm lange så jeg lurede på om der ikke er noget parasitangreb bag. Korallerne er forholdsvis gamle, og de største 30 cm i diameter. Pletterne har været der nogle måneder men er forværret kraftigt ved flytningen.

Men selvfølgelig stresser næsten alt medicinsk behandling organismen - så derfor afvejer jeg også for og imod som du også skriver.

Men er et iod-bad så bare overflødigt? Har du mistet koraller ved at bade dem? og har det haft effekt på det du behandlede imod?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

nielsk skrev:Mine acropora her fået lyse pletter rundt om på armene. Ikke sådan at vævet er dødt, men det virker "udtyndet" Pletterne er skarpt afgrænset så jeg lurede på om der ikke er noget parasitangreb bag.Pletterne har været der nogle måneder men er forværret kraftigt ved flytningen.

Men selvfølgelig stresser næsten alt medicinsk behandling organismen - så derfor afvejer jeg også for og imod som du også skriver.

Men er et iod-bad så bare overflødigt? Har du mistet koraller ved at bade dem? og har det haft effekt på det du behandlede imod?
Det kunne da tyde på et angreb af de såkaldte Acropora strudelwurm.

Det jodbad, skulle dræbe/fjerne alle de parasitter som sidder på korallen, og det må vi jo sige at evt. fladorme gør.

Jeg har mistet en koral, men den var nok gået til alligevel. Jeg fik som bekendt "besøg" af de der Montipora spisende snegle, men det virker et jod bad ikke på. Men det viste jeg blot ikke noget om på daværende tidspunkt .

Jeg har også et angreb af de røde planarier, og de er tilsyneladende forsvundet fra de små koraller som er behandlet med Coralcure, men det havde et hurtigt ferskvand dyp også kunne klare.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

jeg har som sagt opdaget en anden af mine koraller ikke har haft polyppererne ude i flere dage nu, den står vel ca 30cm fra toppen, giver det for lidt lys? Den har ellers ingen tegn på den er ved at dø, huden på den ser fin ud osv. Polyppererne har bare ikke været ude.

det er denne her koral, som er nummer 3 fra venster imod højre, som står ved siden af den lilla acropora, som er den jeg har problemer med nu.

Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Formoder ikke at det er deres permanente placering på billedet :)

Det er svært ud fra billedet at sige noget konkret.
Den Acropora er ret fin i opbygningen, det tyder på en af de typer som komer fra lidt dybere vand, hvor lyset ikke er lige så skarpt som 2 meter under overfladen, og hvor vandcirkulationen er mere konstant, og ikke et udslag af bølger.
Hvordan står den i forhold til pumper og lys??

Det er desværre ikke nogen enkelt stående oplevelse at en eller flre Acropora'er bare ikke vil leve i det pågældende akvarie
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Dog ikke ;)

Tja de står i en middel til høj cirkulation. og den jeg omtaler ellers står som sagt 30cm fra overfladen. Det sjove er, de enligt altid har stået fint i de ca 2-3 mdr jeg har haft dem. Men i denne uge er det gået galt, dog satte jeg min sol koral op med noget koral lim, fra tunze.. men det burde de vel ikke tage skade af? altså at limen størkner i akvariet?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg tror ikke du skal være så fortvivlet starf.
for hvis det er hvad jeg tror det er , nemlig en a.turaki,så er den en af de rigtig svært følsomme acroporidae.
har lige læst hvor 3 personer havde købt et eksemplar fra samme inport og stillet i tre forskellige systemer langt væk fra hinanden og alle døde..
jeg tror også din ville have blivet meget flot blå..

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... k%26sa%3DN
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

ole. skrev:jeg tror ikke du skal være så fortvivlet starf.
for hvis det er hvad jeg tror det er , nemlig en a.turaki,så er den en af de rigtig svært følsomme acroporidae.
har lige læst hvor 3 personer havde købt et eksemplar fra samme inport og stillet i tre forskellige systemer langt væk fra hinanden og alle døde..
jeg tror også din ville have blivet meget flot blå..

Ole: jeg har kigget på den koral som du mener det er, og synes da slet ikke de ligner hinanden. Og hvor har du det fra at dne er sværere end andre??
Istedet for at forsøge at navngive den, mener jeg vi bør nøjes med at skrive Acropora sp.

Starf: Da det er den eneste af dine koraller der har mistet væv, tor jeg at vi bare skal sige at det var det. Og så ikke gøre mere veddet. Noget andet var hvis det var alle samme nder var ved at gå til
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Tja alle de andre ser jo fine ud, lige på nær den hvis polypper jeg ikke har set i 4 dage nu.. men ellers ser alt fint ud. Men tak for hjælpen.. er vel ikke andet end gøre end lade akvariet få fred i en månedes tid eller 2 så der kan komme balance i akvariet (og balance i min økonomi..)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"