TOTALT grøn
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Ringsted
TOTALT grøn
Hej..
jeg er totalt ny i saltvand. (eller jeg er ikke kommet igang endnu)
lige nu har jeg ferskvand men vil gerne prøve noget mere spændene.
lige nu har jeg et akvarie på 250 liter, og fluval 405 spandpumpe, jäger 250 watt's varmelegeme, eheim invendig pumpe med filter
og en alm lampe med 2 rør..
kan jeg genbruge noget af dette, eller skal jeg købe nyt af det hele..
og hvad skal jeg minimum købe før jeg kan "starte" baljen med levende sten og sand.
jeg er også lidt i tvivel om op bygning..
så er der nogen fra midtsjælland eller der omkring jeg evt kan snakke med besøge og få gode tips af.
så hører jeg meget gerne fra jer også..
hehe
håber jeg kan få nogle flere tips og trick af jer.
glæder mig til at komme rigtig igang
Hilsen
Simon Jochumsen
jeg er totalt ny i saltvand. (eller jeg er ikke kommet igang endnu)
lige nu har jeg ferskvand men vil gerne prøve noget mere spændene.
lige nu har jeg et akvarie på 250 liter, og fluval 405 spandpumpe, jäger 250 watt's varmelegeme, eheim invendig pumpe med filter
og en alm lampe med 2 rør..
kan jeg genbruge noget af dette, eller skal jeg købe nyt af det hele..
og hvad skal jeg minimum købe før jeg kan "starte" baljen med levende sten og sand.
jeg er også lidt i tvivel om op bygning..
så er der nogen fra midtsjælland eller der omkring jeg evt kan snakke med besøge og få gode tips af.
så hører jeg meget gerne fra jer også..
hehe
håber jeg kan få nogle flere tips og trick af jer.
glæder mig til at komme rigtig igang
Hilsen
Simon Jochumsen
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Akvariet kan nok bruges, men er den med alu ramme skal den beskyttes, men den kan nok godt bruges. Spandpumpen er det ikke sikkert du kan bruge, nogen eksperimenterer med symbiont filtermateriale, men det er ikke kommet nogen resultater frem endnu. Lyset er somregel ikke tilstrækkeligt, de fleste koraller mm. kræver mere lys end man generelt bruger ved ferskvand. Varmelegemet kan bruges, men normalt er der større problemer med at holde vandet koldt nok frem for varmt.
For minimum at starte syntes jeg du skal ha lavet et overløb, evt med huller til sumpen, og ellers noget cirkulation og skummer
For minimum at starte syntes jeg du skal ha lavet et overløb, evt med huller til sumpen, og ellers noget cirkulation og skummer
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg fik også meget glæde af og kigge rundt i forummet med "medlemmernes" akvarier.
F.eks. her for 100-250 liters:
http://saltvandsforum.dk/viewforum.php?f=92
Tror min sump er på omkring 70x40x40cm (til et 250L)
Ferskvandskammer i venstre side som ikke lige er med på billedet.
Jeg kunne godt have tænkt mig en lidt større - Så der var bedre plads til et rigtigt refugium, men der er ikke plads til en større under bordet.
Her er et billede så du kan se hvordan den er udnyttet.
Bemærk hvordan vandet løber i den. Det gør at vandstanden ved skummeren er 100% konstant - Hvilket mange skummere har det bedst med.

F.eks. her for 100-250 liters:
http://saltvandsforum.dk/viewforum.php?f=92
Tror min sump er på omkring 70x40x40cm (til et 250L)
Ferskvandskammer i venstre side som ikke lige er med på billedet.
Jeg kunne godt have tænkt mig en lidt større - Så der var bedre plads til et rigtigt refugium, men der er ikke plads til en større under bordet.
Her er et billede så du kan se hvordan den er udnyttet.
Bemærk hvordan vandet løber i den. Det gør at vandstanden ved skummeren er 100% konstant - Hvilket mange skummere har det bedst med.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Derer ingen problemmer med at bruge et akvarie med aluminiums ramme, dog bør man inden man starter lægge en fuge af silicone oppe under overrammen, så salt ikke kan komme ud i rammen og ned af glasset.
som en anden nævner, så er et akvarie på 45 liter ikke ret meget som sump. Så hvis du kan finde et lidt større 63-76 liter vil det være bedre.
Lampen kan du nok ikke finde anvendelse for med mindre du ikke vil have koraller. Du kan simpelthen ikke få lys nok ud af den til at korallerne kan trives.
som en anden nævner, så er et akvarie på 45 liter ikke ret meget som sump. Så hvis du kan finde et lidt større 63-76 liter vil det være bedre.
Lampen kan du nok ikke finde anvendelse for med mindre du ikke vil have koraller. Du kan simpelthen ikke få lys nok ud af den til at korallerne kan trives.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Geografisk sted: Dragør, Amager
kommer jo an på hvad du vil have i din sump. Vil du kun have en skummer samt retur pumpe, vil du have et refugium (kammer med evt. caulerpa alger til at fjerne næringsstoffer fra vandet), vil du have et osmosevandskammer osv osv. Min er bygget op med osmose kammer, kammer til skummer, refugium samt retur kammer. Prøver lige at lave en tegning og smide ind om lidt
... intet vand i stuen for tiden ...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Det jeg har i min sump er caulerpa alger de sidder faktisk på nogle stumper af levende sten. I dag har jeg en lidt større plastdims med noget
koralgrus udover algerne. Det er faktisk meget sjovt at sidde og kigge på livet i sumpen også, hehe. Nogle holder ligefrem fisk i sumpen mener jeg?
Algerne hjælper med at nedbryde næringsstofferne. Jeg har lys på dem 24 timer i døgnet fra 2 små energisparer pærer. Har overvejet at købe en lille solaris lampe eller lignende for at få et lidt bedre lys til sumpen.
Jeg er meget godt tilfreds med designet i min sump. Det lille kammer til returpumpen gør at hvis nedløbene stopper til er det ikke overvældende meget vand der vil kunne blive pumpet op i akvariet før pumpen går tør.
Som nævnt tidligere kunne et større refugium have været rart - Men jeg syntes jo også det er sjovt at kigge på livet i sumpen
Mvh
Henrik
koralgrus udover algerne. Det er faktisk meget sjovt at sidde og kigge på livet i sumpen også, hehe. Nogle holder ligefrem fisk i sumpen mener jeg?
Algerne hjælper med at nedbryde næringsstofferne. Jeg har lys på dem 24 timer i døgnet fra 2 små energisparer pærer. Har overvejet at købe en lille solaris lampe eller lignende for at få et lidt bedre lys til sumpen.
Jeg er meget godt tilfreds med designet i min sump. Det lille kammer til returpumpen gør at hvis nedløbene stopper til er det ikke overvældende meget vand der vil kunne blive pumpet op i akvariet før pumpen går tør.
Som nævnt tidligere kunne et større refugium have været rart - Men jeg syntes jo også det er sjovt at kigge på livet i sumpen

Mvh
Henrik