UV-filter, forskellige typer
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
UV-filter, forskellige typer
Jeg er blevet tilbudt nedenstående :
http://www.akvarieforretningen.dk/produ ... b=0&page=1
Kan man bruge den til Saltvand også? Kører alle UV-filtre ved samme bølgelængde..
Det er jo en halvdyr sag, så jeg tænker på om prisen skyldes den kan monteres ude i haven..
http://www.akvarieforretningen.dk/produ ... b=0&page=1
Kan man bruge den til Saltvand også? Kører alle UV-filtre ved samme bølgelængde..
Det er jo en halvdyr sag, så jeg tænker på om prisen skyldes den kan monteres ude i haven..
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Der er ikke nogen forskel på lyset. Forskellen er selve filterets udformning. I havedamme er det primære mål at slå algesporer ihjel, hvilket kræver langt mindre energi i forhold til at skulle slå parasitter i hjel, som er målet i saltvandsakvariet. Man smider derfor havedamsvandet hurtigt igennem filteret, så man kan få renset en masse vand. Problemet i forhold til at benytte det til saltvand er bare, at man derfor også bygger filteret en del større, hvilket ikke er smart til saltvand, hvor vandet gerne bør glide helt op af selve lysrøret for at være effektivt nok.
Det kan derfor kun anbefales at købe en UV-sterilisator, der er bygget til saltvand.
Det kan derfor kun anbefales at købe en UV-sterilisator, der er bygget til saltvand.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 2007
Mads, jeg har overvejet at købe det her uv rør til mit 240 lt. akvarie.
Uv link
Er det godt nok til Saltvand? Det er jo trods alt 55 watt og er fra TMC som dit også er fra.
Uv link
Er det godt nok til Saltvand? Det er jo trods alt 55 watt og er fra TMC som dit også er fra.
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
- kentborg
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8643 Ans By
- Geografisk sted: Grønbæk lidt uden for Silkeborg
Et uv filter til havedammen kan sagens bruges til saltvand
og det fungerer ganske fint !
det er bare et spøresmål om, hvor meget vand der løber igennem lampen
sådan at vandet fylder røret helt op, kan gøres med mere flow på vandet
så brug du bare det uvfilter til havedammen "nielsk"
uvlys er uvlys !
men du skal nok bruge større watt end 9 watt - 11 watt du skal lige lidt højere op
uvlys er uvlys !
men du skal nok bruge større watt end 9 watt - 11 watt du skal lige lidt højere op
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Men problemet er jo lige netop, at hvis du sender den saltvandsvenlige gennemstrømning gennem filteret, vil en stor del af vandet være så langt fra lysarøret, at det ikke behandles tilstrækkeligt. Hvis du derimod sender rigeligt med vand igennem, vil vandet ikke have lang nok belysningstid.kentborg skrev:Et uv filter til havedammen kan sagens bruges til saltvand
uvlys er uvlys !
Prøv evt. at søge på reefkeeping der var på et tidspunkt en god artikel, der beskrev problemet.
JJ<< Som sagt ville jeg ikke bruge et havedamsegnet UV-filter.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- kentborg
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
Vi har brugt havedams uvlys/filter genem mange år til vores akvarier
uden problemer! (både vores saltvands & ferskvands akvarier.)
som sagt er uvlys/filter! = uvlys/filter ! ingen forskel
det eneste der er til forskel, er at der står, at det er til saltvand
og det andet er til havedam også wattne.
men der er jo også delte meninger, om man skal bruge uvfilter
vi kan klart anbefale uvfilter.!

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Selvfølgelig har det ikke givet problemer, men spørgsmålet er, om det har hjulpet på parsitterne, som jeg går ud fra var formålet!kentborg skrev:Vi har brugt havedams uvlys/filter genem mange år til vores akvarier
Og jo der er jo lige netop en forskel. Du prøver vel helt ærligt ikke at benægte, at selve filteret er en del tyndere ved dem til saltvand? - Det er der en grund til, at de er!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg vil bakke om bag Mads.kentborg skrev:Vi har brugt havedams uvlys/filter genem mange år til vores akvarier
du kan ikke sige at et Uv filter virker, med mindre du har haft et parasit angreb. At der måske ikke er alger i akvariet/bassinet, med et lille uvfilter, betyder ikke at et massivt parasit angreb ville kunne slåes ned med det samme anlæg. Parasitter skal have meget store doser i forhold til alger.
- kentborg
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
Jeg kan godt give jer ret i det med parsitterne, men vi har aldrig haft
nogle og går derfor ud fra, at det er pga. uvfiltert(havedam)
jeg giver bare min erfaring vidre! men der er jo også andre erfaringer
end mine, og andres er selvfølig også velkommen
jeg troede bare at man, skulle dele sine erfaringer her inde, men jeg tager måske fejl?
og jo Mads der er forskel på tykkelsen af uvrørne men det er ikke ensbetydning med at det ikke virker vel?
end mine, og andres er selvfølig også velkommen

jeg troede bare at man, skulle dele sine erfaringer her inde, men jeg tager måske fejl?
og jo Mads der er forskel på tykkelsen af uvrørne men det er ikke ensbetydning med at det ikke virker vel?

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Men du har sådan set ikke givet nogle, for mig at se, brugbare erfaringer i denne tråd før citerede indlæg. Du har derimod blot kommet med påstande om at der ingen forskelle er på UV-filtre (hvilket du nu selvmodsiger), og at havedamberegnede UV-filtre også virker fint til saltvand.kentborg skrev:Jeg kan godt give jer ret i det med parsitterne, men vi har aldrig haft
end mine, og andres er selvfølig også velkommen![]()
Vi har nok bare forskellige opfattelser af brugbarheden hvad angår UV-sterilisatorer beregnet til havedamme. Jeg mener som sagt ikke at deres udformning er brugbar til at fjerne parasitter i et saltvandsakvarium. Dette syn har jeg desuden netop fået bekræftet af Svein Fosså:
--------------------------------------------------------------------------------
From: Mads Dinesen [mailto:mads.dinesen@klog.dk]
Sent: 18 September 2007 15:06
To: *****
Subject: UV-sterilisatorer beregnet til havedamme
Hej Svein!
Der er en betydelig prisforskel på UV-sterilisatorer beregnet til havedam kontra de, der er beregnet til saltvandsakvarier. Men er der også en god grund til at købe de, der er egnet til saltvand, eller kan man lige så godt benytte de havedamsegnede?
Personligt har jeg altid rådet mine med akvarister til at benytte de sterilisatorer, der er beregnet til saltvand, da selve reaktionsrøret på disse er langt tyndere, og vandet derfor behandles mere effektivt. I en havedam er UV-sterilisatorens primære opgave at fjerne alger, og man behøver derfor ikke en nær så lang belysnings-/behandlingstid, som hvis man ønskede at fjerne parasitter og andre sygdomme. Men i saltvand hvor vi netop ønsker at holde sygdommene nede med en UV-sterilisator, mener jeg, der er behov for den lange og effektive UV-belysning som kun opnås ved en sterilisator beregnet til saltvand.
Hvis man sender 1000 l/t. (hvilket jeg normalt vil anse som passende, når der er tale om en sterilisator beregnet til saltvand) gennem en UV-sterilisator på 55 W. beregnet til ferskvand, vil en stor del af vandet ligge for langt væk fra selve lysrøret til at blive behandlet effektivt. Hvis man derimod sender 10.000 l/t. (hvilket der tilrådes havedamsfolkene) gennem samme sterilisator på et saltvandsakvarium, vil belysningstiden være så kort, at parasitter og andre sygdomme ikke dør af det.
Håber du har tid til at give et svar
Med venlige hilsner,
Mads G. Dinesen.
--------------------------------------------------------------------------------
From: Svein A. Fosså [*****]
Sent: 18. september 2007 15:25
To: 'Mads Dinesen'
Subject: RE: UV-sterilisatorer beregnet til havedamme
Hei Mads,
Du har vel egentlig besvaret dit spørsmål selv

Jeg deler helt din oppfatning om ulikheter i konstruksjon, virkeområde og effekt mellom UV-sterilisatorer for havedammer hhv. saltvannsakvarier
Det finnes imidlertid ingen internasjonal standard for hvordan disse ulike sterilisatorer skal være konstruert, så det vil sikkert være forskjeller også mellom ulike produsenter og modeller.
mvh
Svein
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- kentborg
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
Hej mads
Jeg tror at vi mener det samme, men siger det på en anden måde, men ok!
jeg siger jo også at wattne skal være større på uvrøret, deri mener jeg pæren, men som sagt virker det hos os, hvorfor skulle det så ikke virke hos andre
??
og vi har ikke haft sygdom/parresiter i vores akvarier
og som din ven skriver :
Det finnes imidlertid ingen internasjonal standard for hvordan disse ulike sterilisatorer skal være konstruert, så det vil sikkert være forskjeller også mellom ulike produsenter og modeller.

jeg siger jo også at wattne skal være større på uvrøret, deri mener jeg pæren, men som sagt virker det hos os, hvorfor skulle det så ikke virke hos andre

og vi har ikke haft sygdom/parresiter i vores akvarier

og som din ven skriver :
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Hvis vi mener det samme, havde du ikke haft en UV-sterilisator beregnet til havedamme koblet på et saltvandssystemkentborg skrev:Hej mads![]()
jeg siger jo også at wattne skal være større på uvrøret, deri mener jeg pæren, men som sagt virker det hos os, hvorfor skulle det så ikke virke hos andre??
og vi har ikke haft sygdom/parresiter i vores akvarier![]()
og som din ven skriver :

Hvornår skal antallet af watt være større? når man bruger et ferskvandsberegnet filter på saltvand eller bare til saltvand generelt?
Ja ja, men læs nu lige, at han erklærer sig helt enig i, at en ferksvandsberegnet UV-sterilisator ikke egner sig til brug af sygdomsbekæmpelse på et saltvandssystem!
At det har fjernet parasitter i større grad hos jer, er vist en ubeviselig påstand!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- kentborg
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
Ved du hvad Mads!
Der er ligeså mange meninger, som der er folk med akvarier
ellers var der jo nok med en akvarie bog om saltvand og en om ferskvand, og man når aldrig til enighed, ved at tro at ens akvarie er det bedste i verden, vores virker! og det du har virker også! så om det er dit teknik eller mit teknik der virker, kan vel lige så godt,
virke hos andre ikk
tror at vi er langt hen af vejen enig, men vi køre vores akvarier på hver sin måde
hvilket uv køre du med så mads?
Der er ligeså mange meninger, som der er folk med akvarier

ellers var der jo nok med en akvarie bog om saltvand og en om ferskvand, og man når aldrig til enighed, ved at tro at ens akvarie er det bedste i verden, vores virker! og det du har virker også! så om det er dit teknik eller mit teknik der virker, kan vel lige så godt,
virke hos andre ikk

tror at vi er langt hen af vejen enig, men vi køre vores akvarier på hver sin måde

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Jeg har aldrig sagt at mit akvarium var det bedste. Jeg har blot belyst de videnskabelige faktorer, der i høj grad taler imod brugen af UV-sterilisatorer beregnet til havedamme.kentborg skrev:Ved du hvad Mads!
Der er ligeså mange meninger, som der er folk med akvarier![]()
virke hos andre ikk![]()
Til sidst vil jeg gentage mig for sidste gang i denne tråd og sige, at jeg bestemt IKKE er enig med dig hvad angår dette emne. Slut her fra, gider ikke at diskutere hvor vidt din UV-sterilisator fungerer lige så godt som et, der er beregnet til saltvand. Min holdning til dette er forklaret op til flere gange allerede i denne tråd.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Ikke for at gøre en yderligere diskution ud af det, men...
Som før nævnt savner man en standarder for, hvad diverse UV-sterilisatorer er i stand til at udrette. Ligesom man kunne ønske et tal som udtryk for en skummers effektivitet, ville det også være dejligt, hvis man kunne opgive et givent UV-filters afkimnigseffekt ud fra en standardiseret metode.
Kents erfaringer kan lige så vel være reelle mht. sit UV-filters effektivitet som de kan være tilfældige. Det samme gælder i øvrigt for så mange andres vedkommende, for det er sjældent at se, at nogen rent faktisk har prøvet to forskellige UV-filtre på samme setup. Og igen kan noget være svært at påvise noget, idet især parasitten Cryptocarion har det med at gå på retur før eller siden uanset hvad man gør. Det vil kræve ufatteligt mange forsøg på kryds og tværs for at gennemføre en undersøgelse, der kan kaldes evidensbaseret.
Mht. det traditionelle havedams-UV-filter, hvor vandbeholderen antages at være større end på et UV-anlæg beregnet til saltvand, vil det være korrekt at en del af vandet, parasitter mv. ikke vil være tvunget så tæt på UV-kilden. Men da den gennemsnitlige hastighed, hvormed det hele bevæger sig op langs rører med, vil til gengæld være nedsat (det tager længere tid at tømme en beholder med 1 liter end 1,5 liter med samme flow), hvilket betyder øget eksponeringstid, og strømingerne inde filteret næppe vil være jævne, hvilket beviker at parasitter mv. i hvert fald noget af tiden vil være ganske tæt på UV-kilden, kan man ikke negligere effekten af at havedams-UV-filter med mindre, at man har en objektiv målemetode af den pågældende model og kan sammenligne.
Som før nævnt savner man en standarder for, hvad diverse UV-sterilisatorer er i stand til at udrette. Ligesom man kunne ønske et tal som udtryk for en skummers effektivitet, ville det også være dejligt, hvis man kunne opgive et givent UV-filters afkimnigseffekt ud fra en standardiseret metode.
Kents erfaringer kan lige så vel være reelle mht. sit UV-filters effektivitet som de kan være tilfældige. Det samme gælder i øvrigt for så mange andres vedkommende, for det er sjældent at se, at nogen rent faktisk har prøvet to forskellige UV-filtre på samme setup. Og igen kan noget være svært at påvise noget, idet især parasitten Cryptocarion har det med at gå på retur før eller siden uanset hvad man gør. Det vil kræve ufatteligt mange forsøg på kryds og tværs for at gennemføre en undersøgelse, der kan kaldes evidensbaseret.
Mht. det traditionelle havedams-UV-filter, hvor vandbeholderen antages at være større end på et UV-anlæg beregnet til saltvand, vil det være korrekt at en del af vandet, parasitter mv. ikke vil være tvunget så tæt på UV-kilden. Men da den gennemsnitlige hastighed, hvormed det hele bevæger sig op langs rører med, vil til gengæld være nedsat (det tager længere tid at tømme en beholder med 1 liter end 1,5 liter med samme flow), hvilket betyder øget eksponeringstid, og strømingerne inde filteret næppe vil være jævne, hvilket beviker at parasitter mv. i hvert fald noget af tiden vil være ganske tæt på UV-kilden, kan man ikke negligere effekten af at havedams-UV-filter med mindre, at man har en objektiv målemetode af den pågældende model og kan sammenligne.