nitrat filter spørgsmål

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

nitrat filter spørgsmål

Indlæg af hermes2005 »

jeg ved godt at der har været flere emner oppe om det her, men jeg synes ikke lige jeg har kunne finde svar på mine spørgsmål.
Jeg har den sidste uges tid ca haft en nitrat filter med svovl kugler sat til og i starten målte jeg nitrat på udgangsvandet fra det, men det kan ikke måles længere. Så er det vel sikkert nok nu at lade det rende ud i akvariet igen? der begynder vel ikke pludselig at komme nitrat i det igen?
med midnre jeg sætter flow op?
jeg har lagt et lag af små sten øverst i filtrat, men ph er stadig omkring 7,6-7,7 i udgangs vandet på filtret...er det for lidt? og hvad kan jeg gøre ved det?
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Jeg lod mit nitratfilter køre ind "i" akvariet hvis man kan sige det sådan. Altså at udgangs vandet fra filteret løb tilbage i akvariet til trods for den så tilsætter mere nitrat til baljen. Men det ændrede ikke værdierne i vandet sønderligt meget.
Jeg har godt nok ikke målt PH på mit udgangs vand men PH i baljen ligger stabilt på 8.3
Så jeg ville uden videre bare koble dit filter ind i systemet. Du kan så holde lidt øje med din PH i baljen.
Mit flow kører så det er ligefør det er en ren stråle. Dvs en masse dråber der nærmest er en stråle.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det lyder som om der ikke er calcium i dit nitrat filter.
Dengang jeg brugte mit, havde jeg det heller ikke, og den lavere ph havde ingen indvirkning på ph'en i akvariet.
Hvis du ikke lader vandet fra filteret ryge tilbage i akvariet, hvor løber det så hen??
normalt er det sådan at vandet fra flteret i starten kun skal dryppe ganske langsomt. Og efter hånden som filteret bliver modnet, kan flowet sættes op, men aldrig til mere end at det er på grænsen mellem tyndstråle og hurtige dråber.
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

lige nu løber den ikke i en tyndstråle. Der kommer kun dråber, ca 2-3 i sek. og jeg har så målt på udgangsvandet.... no3=0, nh4=0, ph=7,6-7,7
Jeg har lagt sten som er beregnet til bundlag øverst i filtret... hele filtret er vel 25 cm lang og de øverste 5 cm er groft grus/sten. Men måske det er de forkerte sten. Har købt dem hos petsupply som bundlagssten til koralakvarie, så regnede med de indeholdt calcium.
Men hvis den lidt lavre ph ingen indvirkning har , så behøver jeg vel ikke til at lave om på noget.
Udgangsvandet fra filtret løber ned i en spand og jeg tilfører så engang imellem tilsvarede rent opblandet saltvand tilbage i akvariet igen.
Men jeg sætter udgangsslangen over i mit retur kammer på sumpen om lidt
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"