Køling
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Asserbo 3360
- Kontakt:
Køling
Hej fik lige en ide, kan man ikke bruge toppen fra en køletaske til at lægge over sumpen og derved køle akvariet. Vil gerne høre om det er afprøvet eller eventuelle meninger.
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 2007
Tjaa ideen er god nok. Problemet er bare at i en køletaske, der er luften isoleret hvilket gør at temperaturen holdes nede på et forholdsvis lavt niveau.
Det er bare ikke mange køletasker som kan køle særlig godt. Du skal typisk op i den dyre ende før de kan køle. De fleste kan kun holde temperaturen nede i nogle få timer hvis varerne er taget direkte fra køleskabet.
Køletasken er baseret på Peltier teknologi hvilket alle de alm. akvarie kølere også er lavet på. Iøvrigt også til computerkøling nogle gange. Forskellen på dette og akvarie og computer kølere er at vandet indirekte er i forbindelse med peltier elementet for at trække varmen ud af vandet. Og den eneste måde man kan komme i kontakt med det i saltvand er ved hjælp af syrefast stål eller titanium.
Men de peltier elementer som der bruges i køletasker er ret små og faktisk ubrugelige til akvarie køling. Du skal op i et større element før det vil hjælpe noget.
Det store problem i det her er at selvom du ville få det til at virke med den blæser kold luft, så er det næsten lige fedt om du bruger kold luft eller den omringende luft til at blæse på vandoverfladen. Effekten bliver den samme.
Hvis din ide skulle kunne virke. Så skulle sumpen gøres helt lufttæt og super isoleres med flamenco. eller endnu bedre... Lave sumpen i køletasken. Selvfølgelig med et større peltier element. Men så kræver det også en større blæser til den selvfølgelig.
Det er bare ikke mange køletasker som kan køle særlig godt. Du skal typisk op i den dyre ende før de kan køle. De fleste kan kun holde temperaturen nede i nogle få timer hvis varerne er taget direkte fra køleskabet.
Køletasken er baseret på Peltier teknologi hvilket alle de alm. akvarie kølere også er lavet på. Iøvrigt også til computerkøling nogle gange. Forskellen på dette og akvarie og computer kølere er at vandet indirekte er i forbindelse med peltier elementet for at trække varmen ud af vandet. Og den eneste måde man kan komme i kontakt med det i saltvand er ved hjælp af syrefast stål eller titanium.
Men de peltier elementer som der bruges i køletasker er ret små og faktisk ubrugelige til akvarie køling. Du skal op i et større element før det vil hjælpe noget.
Det store problem i det her er at selvom du ville få det til at virke med den blæser kold luft, så er det næsten lige fedt om du bruger kold luft eller den omringende luft til at blæse på vandoverfladen. Effekten bliver den samme.
Hvis din ide skulle kunne virke. Så skulle sumpen gøres helt lufttæt og super isoleres med flamenco. eller endnu bedre... Lave sumpen i køletasken. Selvfølgelig med et større peltier element. Men så kræver det også en større blæser til den selvfølgelig.
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
- Eciton
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Balle djursland
jeg har tænkt på en ide til køling som er billig hvis man nu tager et rør afløsrør eller et guldfiske rør så borer man et huld i bunden laver en gennemføring det samme gør man 15 cm oppe af siden på røret. Ved gennemføringen i bunden er der vand i der skal så være sådan en sten fra et have center hvor der er boret hul igennem. I toppen af røret skulle monteres en lille bordventilator, på denne måde ville man lave en stor overflade så vandet kunne fordampe/køles meget og hullet i siden af rører skulle så led vandet tilbage i akvariet.
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2730 Herlev
Hvad med nogle alm. computerblæsere over akvariet...???
Er det ikke fint nok?? Eller går der nørd i den...??
Er det ikke fint nok?? Eller går der nørd i den...??

576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Men nu kommer du jo frem til det egentlige problem, der også gør kølerne enormt dyre. Hvad skulle kølelegemet være lavet af? Hvis man bruger en gummislange, vil du miste rigtig megen effekt, da et sådan materiale isolerer istedet for at lede. Alt i alt skal man helst have fat i et metal, men nu er det jo virkelig få metaller, der kan bruges på denne måde i saltvand. Rent faktisk er der vist ikke rigtig andet at gøre, end at bruge det røv dyre metal titanium. Og hvis du først skal til at bestille speciallavede rør i titanium, så tror jeg ikke længere, det er billigere end at købe en køler fra AquaMedicHerrO skrev:Computerkøling er jo det samme som et varmelegme med ovendt fortegn. Derfor kunne man vel godt lave dette med en køleprofil der ligger i sumpen. Kølevæsken køles så af en køleprofil.... Samme princip aner bare ikke om det kan køle et akvarie ned eller om det er omsonst???!?

-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Muligt det leder bedre end gummislange, men det leder stadig rigtig dårligt.Eciton skrev:hvad med pvcrør de leder vel varmen bedre end gummislange så hvis man lavede et system af masser af snoede pvc rør i en fryse eller køletaske og med et lavt flow igennem så må det da give en køle effekt
Jeg har selv haft prøvet med 25 m. slange i en elektrisk køletaske. Absolut ingen målbar effekt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
http://saltaquarium.about.com/od/dyipro ... hiller.htm
http://www.tonmo.com/forums/showthread.php?t=3666
For interesserede..
Tag et lille køleskab bor et par huller og smid noget slange ind i køleskabet.
Der er også små peltier kølere til Nano reefs
http://www.nanotuners.com/product_info. ... cts_id=300
Jeg har simpelthen bare sat låget på min nano lidt på klem også en ventilatior til at blæse det fordampede vand væk fra overfladen. Jeg hælder 0.5 - 1 liter vand på min 45l nano om dagen.
http://www.tonmo.com/forums/showthread.php?t=3666
For interesserede..
Tag et lille køleskab bor et par huller og smid noget slange ind i køleskabet.
Der er også små peltier kølere til Nano reefs
http://www.nanotuners.com/product_info. ... cts_id=300
Jeg har simpelthen bare sat låget på min nano lidt på klem også en ventilatior til at blæse det fordampede vand væk fra overfladen. Jeg hælder 0.5 - 1 liter vand på min 45l nano om dagen.