Planaria ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Dragør

Planaria ?

Indlæg af Fick »

Har nogle små hvide, nærmest gennesigtige små dyr på ruden, det kan vel godt være planaria. Kiggede i The Reef Aquarium, og i følge den er det den uskadelige type af dem som kommer ofte i nyopstartede akvarier. De skulle forsvinde i løbet af et par måneder, medmindre man overfodre. Nogle der har nogen erfaringer. Har Flatworms exit liggende.
Skulle jeg bruge det just in case.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Gem det flatworm exit langt væk indtil der kommer et rigtig angreb.
Så snart der kommer noget andet liv i akvariet forsvinder de
Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af Fick »

Carsten: Jeg har 3 fisk i og lidt koraller og et og en kalkorm og en rørane mone. Skulle jeg anskaffe en gylte, og i så fald hvilken ?
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Jeg har (måske ikke ret meget mere) også planarie angreb fik det konstateret på en sten med skiveanemoner jeg havde købt men de havde overhovedet ikk bredt sig efter 2 måneder, (vidste ikke fra start hva det var) men har ikke fået gjort noget ved det endnu :oops: imorges så jeg så et par enkle på nogen andre skiveanemoner og den anden sten fik straks et ferskvandsdyp, og på billedet kan man fornemme hvad der kom ud af det.

blot lige mine egne erfaringer

tror også du skal vente og se om det udvikler sig jeg havde os lidt på ruden på et tidspunkt men de forsvandt, tag evt en algemagnet og kør hen over ruden, så sidder de som regel fast i den, og du kan skylle den.
Vedhæftede filer
DSC00177 (Medium).JPG
DSC00177 (Medium).JPG (69.74 KiB) Vist 931 gange
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Da de er ganske uskadelige synes jeg ikke du skal gøre noget ved dem.
Det er ikke alle gylter - læs få, der er kendt for at kunne gå på planarier.
Hvad er det for nogle fisk du har i, for at de skal tage planarier, kræver det jo at det er nogle der tager animalsk føde.
Som Mathias skriver, så skrab ruden og glem alt om dem indtil videre.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Du kunne også tage konsekvensen og bruge dit flatworm exit nu og få dem slået ned inden de breder sig for meget...

For breder sig, det gør de.

Jeg sugede og sugede og sugede fladorme op hver dag i lang tid og de blev ved med at være der. Til sidst brugte jeg flatwormexit og jeg har ikke set dem siden.

Midlet havde ingen synlige negativ effekt på min akvarie...

Risikoen ved at behandle når du har fået mange er også større i forbindelse med den gift de efter sigende skulle udskille når de dør.

Så selvom det er et råd du måske ikke normalt vil høre herinde, så synes jeg du skulle overveje at behandle med flatwormexit nu.

EDIT: læste lige dit indlæg ordenligt. Kan se at det ikke er de røde djævle du har. Så måske du skal vente alligevel, styrer du selv.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af Fick »

Har været i Akavrie udstyr, hvor jeg fik at vide at det kunne være for lav KH, eller mangel på jod, købte et testsæt og noget Kh buffer.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

købte selv en 6 stribet gylte efter råd fra dette forum. men men den åd ingen og har aldrig taget så meget som en planarie. tilgengæld åd den alt hvad der var af pods i baljen, så de bliver holdt en en meget stram snor. de få planarier jeg har kom fra en koral jeg købte privat men de er fåtallige og til ingen gene. Jeg suger så mange op jeg kan ved vandskift.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"