Nybegynder spørgsmål

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

har lige fået kigget lidt på tingene.. planen er et hjørne akvarie på en 300-400 litter..

1: Har læst at hvis jeg holder mig til ca 350 litter, så kan jeg "nøjes" med en Deltec´s MC500 filter kasse, istedet for at lave sump osv. Er dette en ok løsning eller er det mere en nød løsning? altså vil en rigtig sump være bedre? og letter i længden?

2: Har set de fleste akvarier har et overløbs system indbygget, hvor vandet løber ned i et kar inde i akvariet, er det muligt at lave noget andet end et indbygget "kar" ? hvis jeg f.eks bruger et hjørne akvarie vil det kar jo komme til at optage en del plads? samt hvor stor skal sådan et kar være?

3: hvor mange pumper skal man ha? man skal ven ha en stor til at rense vandet med, er det også denne man sætter i "sumpen" ?

til slut har jeg lige et lille tip. Pet Hollywood i aalborg har 20% rabat på en masse store akvarier der ude! (det havde de lørdag da jeg var der ude)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

ups forkert svar sorry.

steen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

En rigtig sump har flere fordele den vil jeg til en hvær tid vælge pga. det er langt nemere og tilføje teknik og gemme det væk.

Jeg ved ikke så meget om indvendige sumpe at jeg kan svare dig på det andet end jeg selv har prøvet det 1 gang og akvariet blev hurtigt skiftet ud da det så ud af HT.

Et indvendigt overløb skal kunne rumme 3 rør og på et hjørme akvarie optager det ikke så meget plads Ca. 15 x15 fra bagerste hjørne.

Steen
Senest rettet af spdiving søn 8. apr 2007 13:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

hvordan opbygger man en udvendig sump? er det bare en stor pumpe der suger vand ned i et akvariet under akvariet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Sumpen fungerer primært som sted til tekniken, og som ekstra vand resverve.
Jeg vil mene at det mere er en nødløsning, da det alt sammen tager plads i akvariet, og i et hjørneakvarie er det som regel ekstra svært at komme til at rode bagved.

Hvad du mener med spørgsmål 2 forstår jeg ikke helt. for om du sætter et eller filter inde i akvariet eller har et overløb, så tager det begge plads.

I sumpen, sætter de fleste en skummer der passer til akvariet størrelse og belastning. Læs en skummer kan ikke blive for stor! Det er primært den der "renser" vandet. Nogle har noget filtervat liggende til at opsamle fritsvævende snavs. I sumpen placerer man også en pumpe til at sende vandet op i akvariet igen, kaldet returpumpen.
I akvariet skal du have et antal pumper, til at sørge for en tilpas cirkulation - mindst 20 gange akvariet volumen og gerne meget mere.
Rent pengemæssigt an det ikke svare sig at købe billigt. Da de bruger langt mere strøm end de dyrere, så pengene spares hurtigt ind igen, samtidigt varmer de ikke vandet så meget op som de billige gør.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:hvordan opbygger man en udvendig sump? er det bare en stor pumpe der suger vand ned i et akvariet under akvariet?
Det er ikke en pumpe der suger noget vand ned, tværtimod pumper den det op, og så løber det over i overløbet når vandstanden er høj nok.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

tak carsten det hjalp en del med de svar. sidste 2 spørgsmål i denne omgang så, hvis man ikke laver overløb i et hjørne akvarium hvordan skal man så få vandet ned i sumpen?

og hvad bruges co2 til? og er det nødvendigt i starten.. går ud fra meget af det er noget man køber med tiden og tilføjer?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Der stikker 3 rør op i akvaret.

1. rør der tager 90 % vand fra akvariet og ned i sumpen.
2. rør er et sikkerhed rør der tager 10 % vand og skulle det første rør lukke helt til tager den 100 % af vandet.
3. rør er tilsluttet en pumpe i sumpen som pumper vandet retur fra sumpen og ud i akvariet denne pumpe bliver kalt retur pumpe og nogle modeller kan stå uden for sumpen mens andre kan være i sumpen.

Du kan købe færdig bugget sumpe feks. http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... ktID=15587

Steen
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

når du siger op i, så skal der vel skæres hul i akvariet? eller kan man lade dem stikke ned for oven og så suge vandet ned? findes der nogle guides eller noget der viser hvordan man laver det med rørene?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Du kan købe en overløbsboks, så er de fri for at bore huller i glasset, men akvariet kan du så ikke sætte helt ind til væggen.

Med mindre du skal have stenkoraller, behøves Co2 ikke. Det bruges kun til at tilføre Ca(kalk) til akvariet via en kalkreaktor
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

ok tak for hjælpen så går jeg efter en overløbs boks :)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Som Carsten skriver behøves en kalkreaktor ikke man kan sagens selv tilføje kalk vand manuelt også selv om man har stenkoraler det samme med KH.

Det er letter med reaktor men ikke et must.

Steen.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

tak for hjælpen.. er sku vist ikke så meget andet at gøre end få fundet et akvarium :) og så så småt komme igang... men føler da jeg har fået et godt overblik over hvad der kræves nu..
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"