Så er det nu.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
List
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Så er det nu.

Indlæg af List »

Ja, så er det ved at være nu, jeg skal til at starte mit første saltvandsakvarie op. Jeg har efterhånden fået læst reef Secrets og en del her på siden og føler mig nogenlunde sikker på saltvandet. Nu er jeg så ved at få aftalt en handel, så jeg kan få skaffet mig et akvarie og jeg er ret sikker på, at det bliver et 130 L (80*35*46 cm) med 150 w HIT-lampe. Jeg skal dog naturligvis lige tjekke at alt er i orden;) Men under alle omstændigheder bliver det et akvarie på den størrelse.

Okay. Men det er jo stadig en del som jeg er i tvivl om og det første er jo netop det klassiske spørgsmål: Sump eller ej? Jeg kunne egentlig godt tænke mig at have en sump til akvariet, men jeg er lidt bange for at løbe ind i nogle vandskader, hvis jeg borer huller i akvariet. Jeg har godt nok set, at man kan købe en overløbskasse fra Tunze, men jeg vil helst ikke give 1000 kr for sådan én. Så jeg ved ikke lige om i har nogle idéer til det?

Så er der jo skummeren. Og netop her vil jeg gerne smide lidt ekstra af sted så jeg får en ordentlig. Jeg har selv kigget på denne fra Tunze, men jeg ved ikke om der er én, som vil være bedre?
http://www.korallen.dk/product.asp?product=792

Til sidst så er der bordet. Jeg tør ikke selv kaste mig ud i at lave et bord, da jeg ikke tror det vil holde så godt :wink: Så jeg tænkte mig at købe dette fra Woha:
http://www.avifauna.dk/product_info.php ... ts_id=3905
Medmindre at, der er én af jer, som har en bedre idé?

Der kommer nok en del spørgsmål her løbende i tråden, så jeg håber lige, at I kan hjælpe mig lidt med at få startet det akvarie ordentligt. :)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Er en HIT-lampe ikke bare nogle almindelige små spot? Hvordan vil du få den rigtige farvetemperatur fra disse?

Hvis der var fare for vandskade, ville vi andre jo heller ikke have huller i bunden af vores mange hundrede liter store akvarier ;)

Hvilken skummer man foretrækker er meget forskelligt, men tunze skal da nok kunne gøre jobbet godt. Dog ville jeg vælge modellen større til dit akvarium.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
List
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af List »

Ja, jeg er jo ikke lige ekspert i det med lamper. Men den er af mærket Aqua Connect Riga og der er indbygget 2 18 w blå t8, så jeg gik egentlig bare udfra, at den vil være fin til akvariet. Og den skulle tilsyneladende være købt i klovnfisken, så jeg regner da med at den er god?

Hvordan får man så gjort det hele tæt, der ved hullerne i akvariet, når man sætter rørene ind?

Så skummeren bør vel være denne: http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=2&page=1 Der er ikke nogen skummer fra Tunze "i mellem" de to vel?
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Geografisk sted: 7000

Indlæg af GedemeisterDK »

mads - er hit måske fabriks navnet eller "HID" lamper, aner det ikke..
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

med hensyn til bord så er der mange muligheder. Det er jo ikke noget voldsomt stort akvarium, men er du ikke sikker på dine sløjdevner så er det måske meget fornuftig at købe et bord.
Linket kan jeg ikke lige få til at virke så jeg ved ikke lige hvad det bord du tænker på koster. Men man kan eksempelvis bruge et almindelig porsabord og så beklæde det med nogle mdf plader. så behøver du ikke være nervøs for om det kan holde og du beklæder og maler det som du vil
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
List
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af List »

Det Woha bord koster 649,- uden fragten. Jeg tror ikke at jeg skal begive mig ud i så meget sløjd :wink: , men det kunne da helt klart være en god idé med et porsabord og nogle mdf plader. Det kan vel også gøres billigere end det Woha bord.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

List skrev:Ja, jeg er jo ikke lige ekspert i det med lamper. Men den er af mærket Aqua Connect Riga og der er indbygget 2 18 w blå t8, så jeg gik egentlig bare udfra, at den vil være fin til akvariet. Og den skulle tilsyneladende være købt i klovnfisken, så jeg regner da med at den er god?

Hvordan får man så gjort det hele tæt, der ved hullerne i akvariet, når man sætter rørene ind?

Så skummeren bør vel være denne: http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=2&page=1 Der er ikke nogen skummer fra Tunze "i mellem" de to vel?
Ok. Så det er altså en HQI lampe.
AquaConnect er bestemt gode!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

du kunne jo også købe et skab der ikke lige var lavet til akvarie brug, det kan du sikker få billigere f.eks. ikea
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
List
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af List »

Okay. Jeg fik dog at vide, at det var en HIT-lampe af ham, men det må have været en fejl. Men så er det jo perfekt.

Ja, akvariet kommer jo nok ikke til at veje så meget igen, så måske kan jeg "nøjes" med et ikea bord. Der er ikke noget speicielt, man skal holde øje med når man køber sådan et bord/skab?

Jeg regner sq med at lave en sump. Så jeg ville lige høre om det er bedst med PVC-rør der er 20 eller 25 mm? Det må vel være fint med en Aquabee UP2000 som returpumpe ikk?
Brugeravatar
hanxa
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Indlæg af hanxa »

Ja, akvariet kommer jo nok ikke til at veje så meget igen, så måske kan jeg "nøjes" med et ikea bord
det kommer nu nok i nærheden af 200 kg med vand, sten mv., så hold hellere øje med prislappen på det bord du vælger, der står sikkert hvor mange kg det kan holde til. Du kan evt. forstærke det med et par lægter eller lign.
List
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af List »

Ja det er nok en meget godt idé.

Hvor mange testsæt skal man egentlig købe til at starte med Ph, nitrat, nitrit og fosfat. Skal man købe flere her i starten eller er det fint?

Og hvad gør i egentlig med tilsættelse af calcium? Jeg synes, det er lidt voldsomt at købe sådan en reaktor, men det kan godt være, man næsten er nødt til det.. eller kan man bare klare sig helt uden.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Det første lange stykke tid vil jeg mene at du sagtens kan undvære.... Og senere hen hvis ud ikke vil have kalkreaktor kan det købes i pulverform bl.a.

Jeg bruger selv biocalcium, som jeg er ganske udmærket tilfreds med ;-)
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
List
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af List »

Okay.. ja det er sq nok bedre når det bare er i pulverform. Det er lidt meget at smide efter sådan en kalkreakor.

Jeg tænkte lige på med den Tunze overløbskasse. Jeg troede, at det bare for at undgå at bore huller i akvariet, men hvis man køber den, så kan man vel også helt undlade at bygge et overløb?
Er der noget PVC, som passer til det overløb eller hvad bruger man sån?
List
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af List »

Er der nogle af jer, som har sådan et woha bord? For jeg kan ikke lige finde ud af om underskabet er opdelt i rum? For det vil jeg jo helst ikke have. Der skal jo gerne være plads til en god sump.
List
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af List »

Okay. altså udover det emd bordet kunne jeg også godt tænke mig lidt hjælp til det PVC. For jeg er ikke helt sikker på det.

Nå men til at starte med har jeg jo lavet mig en meget simpel tegning.

Så læste jeg lige, at man skal have 2 kuglehaner, men hvor skal de sidde henne?
Jeg vælger nok at lave det i 20 mm og bruger en aquabee 2000 som returpumpe.
Men så har jeg jo tænkt mig at købe følgende:
PVC tankgennemføringer
http://koiimport.dk/product.asp?product ... b=0&page=1
2 stk.

Kuglehaner
2 stk.

Almindelig rør
5 m. Jeg har ikke rigtig nogen idé, om hvor mange meter jeg skal købe, men jeg tror da 5 meter er fint.

90 grader vinkel:
http://koiimport.dk/group.asp?group=70&sub=0
6 stk.

Er det alt, som er nødtvendigt af PVC eller er der mere, som skal bruges?
Er der en måde at have rørene på inde i akvariet, som er bedst? Hvis I forstår.
Sidst men ikke mindst, når man nu skal sætte f.eks. et stykke rør sammen med en 90 grader vinkel. Skal man så bare bruge noget af det lim, som man kan købe til?
Vedhæftede filer
Sump.JPG
Sump.JPG (2.58 KiB) Vist 1421 gange
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"