Så er man glad for, at det kun var en 500g CO2-flaske
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Så er man glad for, at det kun var en 500g CO2-flaske
Her til morgen, var min CO2-flaske til kalkreaktoren løbet tør. Jeg skruede den af og tog den med på arbejde for at få den ombyttet.
Da jeg så, her sidst på eftermiddagen, kom hjem med en ny flaske, tabte jeg kæben.....
Vandet i baljen lignede nærmest morgen-urin.
Mine to C. parasema lå og rullede døde rundt oppe ved overløbet, min han-mandarin lå HELT stille nede på bunden og jeg kunne fiske den ene dannebrogsreje frem fra stenopsætningen - død som en røget sild....
Min C. kleinii har fået et pop-eye og scopas'en og paletten så noget sløje ud. Mit Xenia var helt hvidt og Sarcopython'en var nærmest lysegul.
Hvad fa.... gør man så ?
Måler alle værdier:
pH: 8,3
NO2: 0
NO3: 0
PO4: 0
NH3: 0
Altså intet alarmerende..... ?
Jeg havde lige en fodertønde med saltvand - ca. 60L - så jeg tømte 60L af og hældte det nye vand på..... Nu var vandet da i det mindste nogenlunde klart igen.
Efterfølgende målte jeg lige et par værdier mere:
KH: 15,2
Ca: 450
NÅ GODT SÅ !!! Hvis de er så høje efter vandskiftet, hvad har de så ikke været inden ?
Så kan jeg sgu godt forstå den CO2-beholder var tom. KH var 9 og Ca 400 da jeg målte lørdag. Reaktoren har altså kørt for fuld knald hele natten og derfor tømt flasken....
Tabslisten indtil videre:
2x C. parasema
1x L. amboinensis
1x Acropora sp.
½x S. splendidus (den ser godt nok meget sløj ud....)
Jeg har ihvertfald et incitament for at få den pH-controller gjort færdig nu.
Spørgsmålene er så nu:
Hvad gør jeg - skal jeg bare lade KH og Ca falde naturligt ned igen ? (Jeg har selvfølgelig slukket for CO2'en til reaktoren).
Hvorfor blev vandet gult ?
Det plejer vel at være pga. u-nedbrydeligt biologisk materiale ?
Jeg har, under alle omstændigheder, bestilt en bøtte aktivt kul nu. Det burde tage den sidste gule farve ud af vandet.
Hvorfor kostede det liv ?
pH var jo ok - kan det boble af så hurtigt eller er det kun KH og Ca, der er steget så hurtigt, at dyrene er stresset til døde ?
Undskyld det lange indlæg.
/Kim
Da jeg så, her sidst på eftermiddagen, kom hjem med en ny flaske, tabte jeg kæben.....
Vandet i baljen lignede nærmest morgen-urin.
Mine to C. parasema lå og rullede døde rundt oppe ved overløbet, min han-mandarin lå HELT stille nede på bunden og jeg kunne fiske den ene dannebrogsreje frem fra stenopsætningen - død som en røget sild....
Min C. kleinii har fået et pop-eye og scopas'en og paletten så noget sløje ud. Mit Xenia var helt hvidt og Sarcopython'en var nærmest lysegul.
Hvad fa.... gør man så ?
Måler alle værdier:
pH: 8,3
NO2: 0
NO3: 0
PO4: 0
NH3: 0
Altså intet alarmerende..... ?
Jeg havde lige en fodertønde med saltvand - ca. 60L - så jeg tømte 60L af og hældte det nye vand på..... Nu var vandet da i det mindste nogenlunde klart igen.
Efterfølgende målte jeg lige et par værdier mere:
KH: 15,2
Ca: 450
NÅ GODT SÅ !!! Hvis de er så høje efter vandskiftet, hvad har de så ikke været inden ?
Så kan jeg sgu godt forstå den CO2-beholder var tom. KH var 9 og Ca 400 da jeg målte lørdag. Reaktoren har altså kørt for fuld knald hele natten og derfor tømt flasken....
Tabslisten indtil videre:
2x C. parasema
1x L. amboinensis
1x Acropora sp.
½x S. splendidus (den ser godt nok meget sløj ud....)
Jeg har ihvertfald et incitament for at få den pH-controller gjort færdig nu.
Spørgsmålene er så nu:
Hvad gør jeg - skal jeg bare lade KH og Ca falde naturligt ned igen ? (Jeg har selvfølgelig slukket for CO2'en til reaktoren).
Hvorfor blev vandet gult ?
Det plejer vel at være pga. u-nedbrydeligt biologisk materiale ?
Jeg har, under alle omstændigheder, bestilt en bøtte aktivt kul nu. Det burde tage den sidste gule farve ud af vandet.
Hvorfor kostede det liv ?
pH var jo ok - kan det boble af så hurtigt eller er det kun KH og Ca, der er steget så hurtigt, at dyrene er stresset til døde ?
Undskyld det lange indlæg.
/Kim
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
Ja, det er mærkeligt at pH'en ikke er faldet drastisk og at det ikke er de større fisk der er gået til, man skulle tro de havde større behov for ilt. Der må være mere der spiller ind, for der er nok ikke kommet særligt meget co2 ud i vandet så, men nok nærmere en del medie fra kalkreaktoren kunne jeg forestille mig.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Mit gennemløb i reaktoren er ret lavt - 2-3 dråber i sekundet - og udløbet hænger 15cm over overfladen i sumpen, så det overskydende CO2 burde "boble af" med det samme. Altså er pH'en i reaktoren nok faldet temmeligt voldsomt med stor calcium/KH tilsætning til følge.
Jeg fortryder lidt, at jeg ikke målte KH og Ca før det 20% vandskifte. Om ikke andet, havde det været interessant hvor høje de har været.
/Kim
Jeg fortryder lidt, at jeg ikke målte KH og Ca før det 20% vandskifte. Om ikke andet, havde det været interessant hvor høje de har været.
/Kim
- flemmiov
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7500 Holstebro
- Saltvand siden?: 1999
- Geografisk sted: 7500 Holstebro
Du skal regne med at ph værdien relativt hurtigt kommer i balance igen, efter et co2 uheld,(højst 24 timer, medmindre den er ekstrem lav) har selv en gang haft et co2 udslip, det gav algevækst i flere mdr. efter, så det vil jeg da håbe du slipper for, men din ph værdi har garanteret været lav. ja- så skynd dig at få fat i en ph controller.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Hilsen Flemming.