Hjælp ang flytning af akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Hjælp ang flytning af akvarie

Indlæg af DDT2 »

Nu står jeg i den sørgelig stund at jeg skal flytte og så skal mit akvarie jo selvfølgelig med mig ;) men hvordan bære jeg mig ad på den bedste og mest praktiske måde?

takker på forhånd
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Sælg hele lortet og start op fra bunden. Det er min erfaring at det er det bedste at gøre. Du risikerer at der dør en hel masse hvis du begynder at flytte med det (pers. erfar.)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Alt levende i flamingo kasser, evt i poser.

Sten i flamingo kasser uden vand.

Vand i dunke/tønder !

Og så ellers bare afsted !

Lav evt XX antal liter ekstra saltvand til det som går tabt og planlæg mest muligt i forvejen af el, vand, opstilling mm.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Indlæg af søvnig »

Jeg skal også flytte i nærmste fremtid. Jeg havde tænkt mig at fragte stenene under vand hele tiden, så overlever kravlet vel bedrere.

VH

Søvnig :twisted:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

Henrik om der er en anden der henter hele lortet og sætter det eller om jeg tager hele lortet med burde ikke være den store forskel i mit hovede og desuden er jeg ikke meget for at sælge det hele da jeg ikke bare lige sådan kan få det hele eftersom jeg bor på fyn og har ingen forretning.

Brian ja det var noget i den stil jeg havde tænkt mig lidt at gøre og så bare skynde sig at få det fragtet til det andet sted.

søvnig tør bare ikke med stenene da det kan ramme glasset hårdt under transporten og ville skade akvariet ville jeg gætte på
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Henrik_skb »

Det kan også sagtens lade sig gøre at flytte med det. Vær bare opmærksom på at lige så snart du begynder at rode rundt med sten og bundlag kan du godt ske at miste noget af indholdet i akvariet. Det betyder selvfølgelig ikke så meget hvis det er hårdføre arter du har, og hvis du ikke har så meget i akvariet endnu. MEn det er ærgeligt miste tilløbsstykket i baljen pga nitratboom. Så er det sku bedre at sælge den, lægge pengene til side, og købe en ny når baljen er oppe at køre igen. Har da hørt et par historier fra andre der har mistet en hel del under flytning.
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Indlæg af søvnig »

Nu havde jeg godt nok tænkt mig at bruge baljer til at flytte mine sten. Akvariet skal selvfølgelig være tomt.

VH

Søvnig :twisted:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Henrik_skb »

Ja men der sker noget lige så snart du begynder at flytte på stenene.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

henrik ja det kan jeg os sagtens se men nu har jeg en damsel og 2 klovn fisk 2 dannebrosrejer og nogle eramitkrebs af fisk og sådan ellers tror jeg ikke lige det er noget specielt jeg har.

søvnig ahhhh okay så forstår jeg bedre ;)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Henrik_skb »

Ok.
Prøv evt at læse denne tråd:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... t=flytning
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

takker for tråden men har lige forhørt mig om en her på fyn jeg kender om han kan have alt det levende som fisk og koraller og så jeg kun har mine sten osv hvis det er så hvis der skulle ske noget med drastisk med værdierne så kan det kommme til at passe sig selv i noget tid hvis det er.
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
21
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Som ddt2 også skriver, så kan jeg heller ikke se forskellen på at flytte baljen eller komme hjem med nye koraller osv. ???

Kender flere der har gjordt det med stor sucess
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jens
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
18
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af Jens »

Jeg har flyttet mit akvarie to gange nu uden tab af liv - både koraller (godt nok kun læder), anemoner og fisk har overlevet. To ud af de 8 fisk jeg har har jeg haft med ved begge flytninger (en dværgkejser og en Gamma Loreto (stavning?)). Den ene gang foregik flytningen fra Fredericia til Holstebro, den anden mellem to adresser i Holstebro.

Sørg for, som nævnt, at flytte fisk og anemoner i poser, koraller i flamingokasser med vand. Jeg flyttede de levende sten i flamingokasser (uden vand). Vandet flyttede jeg 40 l tønder (så kan man selv slæbe rundt med dem).

De sidste 10 cm vand i det gamle akvarie smed jeg ud, og efterfyldte med nyt vand. Det er min opfattelse, at man derved lader det værste skidt blive tilbage, og dermed holder mængden af næring nede efter den nye opstart.

Og som Brian skriver, så er god planlægning vejen frem!

Held og lykke med det.
// Jens
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Re: Hjælp ang flytning af akvarie

Indlæg af Søren Ravn »

DDT2 skrev:Nu står jeg i den sørgelig stund at jeg skal flytte og så skal mit akvarie jo selvfølgelig med mig ;) men hvordan bære jeg mig ad på den bedste og mest praktiske måde?

takker på forhånd
Det er ikke noget problem at flytte et et saltvands akvaire, har flyttet mit 550L 2 gange på et år.

Bare husk at planlægning er meget vigtig.

Start med at lave en regnvands tønde vand der hvor det skal flyttes hen.

Lav en plan for hvad du skal lave på flytte dag og hvad du skal have forberedt dagen før. og tænk på hvad kan gå galt. f.esk. er en gennemføring rar at have på lager.

Aften før pilles alt teknik ned der ikke skal bruges natten over.
og der skal gøres poser klar ( 2lag ).

Start med at pumpe vand ud en regnvand tønde som står i bilen. imens det står på, putter du alle koraller og fisk i poser. ( store fisk i regnvands tønden ). Her er det vigtigt du ikke roder for meget, så dit kosbare vand bliver ødelagt.

De levendesten kommer du i mure baljer.

Det sidste vand skal bare i kloaken. du har jo en tønde til at stå med frisk vand det nye sted.

Husk at søge for at akvariet står rigtigt og at det er i vater, det er jo ikke nemt at flytte bagefter.

På flyttet dagen tog det mig 10 timer begge gang, det er hårdt arbejde men ikke noget problem.
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Re: Hjælp ang flytning af akvarie

Indlæg af HerrO »

Søren Ravn skrev:
DDT2 skrev:Nu står jeg i den sørgelig stund at jeg skal flytte og så skal mit akvarie jo selvfølgelig med mig ;) men hvordan bære jeg mig ad på den bedste og mest praktiske måde?

takker på forhånd
Det er ikke noget problem at flytte et et saltvands akvaire, har flyttet mit 550L 2 gange på et år.

Bare husk at planlægning er meget vigtig.

Start med at lave en regnvands tønde vand der hvor det skal flyttes hen.

Lav en plan for hvad du skal lave på flytte dag og hvad du skal have forberedt dagen før. og tænk på hvad kan gå galt. f.esk. er en gennemføring rar at have på lager.

Aften før pilles alt teknik ned der ikke skal bruges natten over.
og der skal gøres poser klar ( 2lag ).

Start med at pumpe vand ud en regnvand tønde som står i bilen. imens det står på, putter du alle koraller og fisk i poser. ( store fisk i regnvands tønden ). Her er det vigtigt du ikke roder for meget, så dit kosbare vand bliver ødelagt.

De levendesten kommer du i mure baljer.

Det sidste vand skal bare i kloaken. du har jo en tønde til at stå med frisk vand det nye sted.

Husk at søge for at akvariet står rigtigt og at det er i vater, det er jo ikke nemt at flytte bagefter.

På flyttet dagen tog det mig 10 timer begge gang, det er hårdt arbejde men ikke noget problem.
Jeg skal selv flytte om nogle måneder. Så jeg er også i gang med planlægningen (så småt).

Jeg havde dog tænkt på at have et mindre akvarie (uden sump) stående det nye sted hvor fisk og anemoner/koraller kunne komme over i. Dette laves fra samme vand som det oprindelige akvarie. Derved mindskes tiden markant for disse hvor de er i poser og andet. Desuden får det store akvarie (kun 300L) lov til at hvile natten over og alt rod falder til ro inden man begynder at flytte ting over i baljen igen.

Tanken ved dette var at undgå at de går i poser for lang tid. Og dette miljø med en lille balje med vand er jo dette de går i ved forhandleren.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

undskyld jeg ikke ahdve set i havde svaret herinde men mange tak for de gode råd plus beskrivelser af hvad man skal gøre men kan høre det næsten er som jeg havde tænkt mig at gøre

Søren ravn det der med fisk i tønden :P hehe har kun 2 klovnfisk og en 3stribet jomfrufisk så mon ikke det går de kommer i poser hehe :P

men endnu en gang tak for de gode indlæg dejligt i er til så stor hjælp :D
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"