Hvis jeg gerne vil tilføre en luftpumpe drevet skummer ozon, via et bypass, kan jeg så undvære den lille pumpe til ozon generatoren ved at gøre som på denne lille tegning ?
Vi er enige om, at luften kun bevæger sig hvis der er tryk forskel - luften flytter sig fra et sted med højtryk til lavtryk. Hvis du så kigger på dine t-stykker, de to nederste, hvorfor skulle luften så løbe ind i loopet, trykket er det samme ?
Men kan der løbe 3000 L/T luft gennem en ozonisator ? det har jeg lidt svært ved at tro det er jo kun 4/6mm slanger og udgangen på min pumpe er 18mm, desuden står der 20-500 L/T på sanders ozonisatorer..
@Gunni: Hougaard har en pointe mht. bypasset. Hvis du skal have et ordenligt flow igennem ozonisatoren, skal du sørge for, at der er god afstand mellem de to bypass-T-stykker. Ellers bliver trykfaldet hen over T-stykkerne for lavt til at det batter af noget.
@jaques: En luftdrevet skummer fødes med en luftpumpe, der blæser luften igennem luftsten/udstrømmere af linnedtræ.
Nyberg: ok men trækker den så ikke? Jeg har bestilt en Schuran 150 og fik at vide at jeg ikke behøvede luftpumpe til ozon for det ville blive trukket igennem ozonisatoren af skummeren.
588L, speciel møbel i hvid autolak + sump, hydralik ophængt Riga Power 2X250W4x54t5, Schuran 150, wavebox, Red Dragon 6500, Tunze 6100, Koralin 150, Sander ozon, Deltec 39w UV, Titan 1500 køler, IKS, IKS Vandniveau, reef på side og baggrund og 400l/dag Osmose - og en drænet konto :
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=8770
@jaques: Den trækker ikke selv luft, hvis den skal fødes af en eksterne luftpumpe. En stor del af markedets skumme er dog udstyret med en eller flere, mere eller mindre modificerede cirkulationspumper, der både trækker luft og vand ind i systemet. Så din Schuran 150 får givetvis ikke brug for en luftpumpe
jacques skrev:Nyberg: ok men trækker den så ikke? Jeg har bestilt en Schuran 150 og fik at vide at jeg ikke behøvede luftpumpe til ozon for det ville blive trukket igennem ozonisatoren af skummeren.
Det er en "jet-injector" - den suger luft, og kan blot gøre den gennem en ozonisator - Ingen problemer der.
Hvis du på din første tegning flytter "Hane til styring af luftmængde til ozon" til mellem de sidste t-stykker, så kan du kontrollerer luftmængden igennem ozon generatoren, da ventilen vil fungerer som en variabel modstand.
Hvis du på din første tegning flytter "Hane til styring af luftmængde til ozon" til mellem de sidste t-stykker, så kan du kontrollerer luftmængden igennem ozon generatoren, da ventilen vil fungerer som en variabel modstand.
Mvh
Morten
Sådanne her
Men får jeg ikke samme problem som Hougaard siger. med at der er et for stort tryk til at ozonen kan komme ind igen ?
Mht. tryk er det to forskellige situationer, den Hougaard omtaler indeholder 2 luftpumper, hvorimod denne er at betragte som ét ”lukket” system, dvs. hvad der kommer ind i ozon generatoren skal også ud igen (lidt ligesom koldt øl).
På den sidste revision af tegning nr. 1 kan du kontrollerer, hvor stor en delluftmængde du vil ha’ til at passere gennem ozon generatoren.
Det eneste du skal være opmærksom på er at du ikke umiddelbart kan spærre ozon generatoren fra.