Nitratfilter

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
okra
Reactions:

Nitratfilter

Indlæg af okra »

Hej

Jeg har lige et spørgsmål: Skal udløbet fra et nitratfilter virkelig lugte stærkt af svovlbrinte? Filteret har kørt ca en måneds tid og udløbet har lugtet de sidste 14 dage. Er det en del af nitrifikationsprocessen at også svovlbrinte frigives? Både nitrat og nitrit er reduceret til ca 0 ppm, men jeg er lidt bange for hvad svovlbrinte (som jo er en gift) kan gøre ved dyrene?
Og hvad skal flowet være? Hvor stort skal genemløbet være i forhold til totalvolumet?
Filteret er en Deltec filter med svovlkugler nederst og kalksten øverst.

Mvh Ole
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg kender ikke Deltecs filtre, men en ting er sten sikkert, og det er at vandet ikke skal lugte af noget andet end hvad saltvand lugter af.
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
21
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Som carsten skriver, skal et svovlfilter ikke lugte af andet end saltvand.
Rens filteret og start det op igen
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
okra
Reactions:

Indlæg af okra »

Tak for svarene :)
Har nu kørt til afløb i ca 2 døgn med fuldt flow fra nitratfilteret (og fået et vandskifte med i købet...) Nu lugter udløbet ikke mere. Har målt redox'en og det var -330 mV inden jeg satte flowet op. Nu er det +190, så det har absolut hjulpet.
Har set at Svein Fosså anbefaler en redox i nitrafilteret mellem
-50 og -200 mV. Hvis det er lavere bliver det for anaerobt og så er der risiko for at svovlkuglerne nedbrydes, så der dannes H2S (svovlbrinte). Så det er nok det der er sket. Hvis redox er større end 0 mV så har filteret stort set ingen virkning.
Så det er da vist noget af en balance at finde det rigtige flow gennem nitratfilteret. Jeg har jo ikke lige min redox siddende der normalt....
Er der ikke nogen der har erfaringer med dette flow? Evt i ml/minut/liter svovlkugler??

Ole
karinapeter
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2630 Taastrup
Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH

Indlæg af karinapeter »

da vi købt vores fik vi af vide det kunne det godt i ny og næ men ikke tit
Hilsen Karina

360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

når redox falder under -300 dannes der svovlbrinter, det sker når bakterierne ånder sulfat. For at undgå dette øges gennemstrømningen.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
21
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Ronny..det er vel netop det der er meningen med et svovlfilter. Du skal have en anerob forbrænding, for at omsætte nitrat til frit N2.
Ved at øge flowet i filteret, tilføre du O2, hvilket nedsætter effektiviteten af nitratfilter
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Ronny..det er vel netop det der er meningen med et svovlfilter. Du skal have en anerob forbrænding, for at omsætte nitrat til frit N2.
Ved at øge flowet i filteret, tilføre du O2, hvilket nedsætter effektiviteten af nitratfilter
Ja, men redox skal ikke falde under -200. Kunsten med et svovlbaseret filter er netop gennemstømnings hastigheden, for lidt giver svovlbrinter og for meget nedsætter effektiviteten og gi'r risiko for nitrit.
Bedst er det at stre det med en redoxcontroler.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"