Placering af huller til overløb/retur
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
- Saltvand siden?: 2009
Placering af huller til overløb/retur
Jeg skal have mit 250L bestilt på mandag.
Er der nogen der har forslag til hvor hullerne til overløb/retur kan sidde?
OVerløb og sikkerhedsrør er jeg ikke i tvivl om, det er mere om jeg skal placere returrøret i overløbet og så føre den over kanten af overløbet, eller om jeg skal placere den udenfor?
En bi-spørgsmål: Er en tilbageløbsventil til at stole på? Det er ikke sådan at den "salter" til med tiden, og så ikke virker når den skal?
Er der nogen der har forslag til hvor hullerne til overløb/retur kan sidde?
OVerløb og sikkerhedsrør er jeg ikke i tvivl om, det er mere om jeg skal placere returrøret i overløbet og så føre den over kanten af overløbet, eller om jeg skal placere den udenfor?
En bi-spørgsmål: Er en tilbageløbsventil til at stole på? Det er ikke sådan at den "salter" til med tiden, og så ikke virker når den skal?
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Hvis du placerer returrøret i overløbet, så undgår du at skulle trække rør udenfor akvariet, så det f.eks. kan stå helt op af væggen.
Mht. tilbageløbsventil så er det nemmere og billigere at bore et hul lige over vandoverfladen. Det vil stoppe en evt. hæverteffekt, da det i sådan et tilfælde vil kunne trække luft ind af hullet.
Mht. tilbageløbsventil så er det nemmere og billigere at bore et hul lige over vandoverfladen. Det vil stoppe en evt. hæverteffekt, da det i sådan et tilfælde vil kunne trække luft ind af hullet.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Geografisk sted: 7600 Struer
Det er vel bare lige at slukke returpumpen i kort tid, det kan du vel overkommeOg det får man nok ikke gjort :/

Men jeg var sku selv ved at tømme mit akvarie da jeg skulle sætte det op i sin tid. Jeg havde sku ikke tænkt over hævert effekten fra akvariet til sumpen. Da jeg så slukkede returpumpen opdagede jeg heldigvis vandstanden i sumpen steg. dvs jeg nåede at tænde returpumpen igen da vandet i sumpen var ½ cm fra at rende over. Pu ha

Det jeg så har gjort er at jeg har sat min udstrømmer lige ved overfladen, så når pumpen slukkes så suger den hurtig luft med ned så hævert effekten stoppes. det er måske lidt en fusk metode, men den virker fint
/Erik
900 L viewtopic.php?t=10798
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Geografisk sted: 7600 Struer
Ja det er ganske let at lave, men du skal huske på at udstrømmeren højest sansynelig suger vand med ned inden den begynder at suge luft. altså afhængig af hvor tæt på overfladen du sætter udstrømmeren.
I mit eget set up er udstrømmeren ca 2 cm under overfladen, så der når lige at komme ca 15-20 l i sumpen inden hæverteffecten stopper
I mit eget set up er udstrømmeren ca 2 cm under overfladen, så der når lige at komme ca 15-20 l i sumpen inden hæverteffecten stopper
900 L viewtopic.php?t=10798