Målsætning med akvariet:
Er at lære og måske/måske ikke blive fanget af hobbyen.
Mere fokus på koraller og bløddyr end fisk
Koraller der kan overleve blue clove polyps.
Så simpelt som muligt ift. udstyr og test osv.
Specs:
Akvarie mål: 65 cm H: 30 cm D: 36 cm (Overvejer at få lavet et custom, der fylder hele skænken)
Tunze Filter 3161
AI Hydra 26HD
Jebao Jecod SLW-3 (lige tilføjet)
en Jebao autodoser (bruges til at fylde lidt vand i løbet af dagen)
Skænk fundet i genbrug
Totalt maks flow ud fra udstyr: 3150 mellem nanofilter og wavemaker!
Recap fra start til opslagets begyndelse:
13-04: Dødesten (Aquaforest), sand og salt
20-04: 600 g levende sten fra Tropeland
07-05: Levende sten fra TFAQUA - begyndt at dosere Aquaforest Bio S (bruges kun ifm. vandskifte hver anden uge).
14-05: Levende sten fra privat akvarie, der skulle lukkes (crazy meget liv) inkl. lidt koraller - lys installeret her, og systemet består nu udelukkende af levende sten.
29-05: Købt lidt dyr:
- Cleaner shrimp
- Eremitkrabbe
- 2 Trochus-snegle
- 1 Nassarius-snegl
Koraller:
Montipora Crazy T
Bam Bam Zoas
Nogle grønne skiver, men ved ikke.
Blue/brown clove polyps
Pt. er alle koraller kommet med fra sten.
Levende:
- Cleaner shrimp
- Eremitkrabbe
- 2 Trochus-snegle
- 1 Nassarius
- Bristle worms
- Collonista snails (tror jeg, måske der også er nogle andre)
- En del Asterina
- Brittle starfish overalt
Det sjove:
Opdagede 2 snegle, der ligner unger af de Trochus-snegle, jeg købte. De vokser hurtigt og er meget aktive på glas også om dagen i modsætning til deres forældre?
Korallerne: Det ligner, de har det bedre end da de kom i. Zoas er dog ikke så pragtfulde de seneste par dage mere. Ved ikke, om det er pga. det nye flow. Ved ikke, hvad den grønne er: Rigtig mange Amphipods (nemmere at se på videoen) om natten, og min reje forsøger uden held at jagte dem om dagen
Har valgt at beholde stenene med dem på, da de er de mest aktive og har koraller på. Planen er at forsøge at holde det nede ved at skrabe det af ved vandskifte - har gjort det 1 gang nu og håber, at det ikke spreder sig eksplosivt pga. det. Synes nu også, at det er ok pænt med bevægelse og fylde. Udover er den her? og et par Aiptasia, jeg må prøve at holde nede.
Hvad skal der ske nu:
1-2 fisk: tænker klovn, men ellers har jeg fået nogle anbefalinger der passer til akvariets størrelse.
Evt. Pom Pom krabbe plus 1-2 blå benet eremit krabbe eller andet sjovt bløddyr.
Koraller: Candy Cane, ricordea florida eller Hammer: skal finde ud af hvad der kan overleve med blue clove polyps
Finde ud af flow.
Beslutte om jeg skal finde et shallow reef der er mellem 110 og 115 bred