Starter denne tråd for at have et sted at følge udviklingen af mit nye projekt og samle tankerne omkring det.
Efter 4 års tid med et Red Sea 525 med blandet succes, har jeg besluttet at starte op på ny – og heldigvis for det, da silikonen var ved at give op. Nu har jeg et Neptunian Cube MP60 stående som skulle være “midlertidigt”, men jeg kan egentlig godt lide formfaktoren, så jeg ender nok med at beholde det også.
Valget er faldet på et Neptunian Cube Peninsula specialbygget i målene 150L x 70b x 60h som giver omkring 565 liter tomt (med nogle antagelser omkring vandstand, glastykkelse osv.)
Sumpen kan indeholde 138 liter så vidt jeg kan læse mig til på hjemmesiden, hvilket giver ~700 liter vand uden fyld. Med vandforskydning fra udstyr, sand, sten etc. havner vi nok på 600-650 liter. Nu må vi se.
Har valgt en almindelig overløbskasse frem for deres flade model der dækker hele bagvæggen og dermed er jeg ikke lige så begrænset i udvalget af cirkulationspumper der kan bruges.
Denne gang vil jeg fokusere på at gøre vedligehold, test og især vandskift så nemt som muligt, så jeg planlægger at automatisere så meget som muligt. Til det vil jeg bruge Apex som primær controller.
Udstyr (foreløbig plan):
Det basale:
- Neptunian Cube 150l x 70b x 60h Peninsula
- Returpumpe: Apex Cor20
- Lys: 2x GHL Mitras lx 7206
- Flow: 2x Jebao DMP40 (+2x Gyre 350 i reserve, hvis nødvendigt på sigt)
- Temperatur: 300W titanium varmelegeme fra AquaMedic styret af Apex.
(+TECO TK500 varme/køle i reserve, hvis nødvendigt)
- Skummer: Deltec 1000i
- Apex A3 Standard
- Energy Bar 6
- 2x DOS QD - 1 til auto vandskift og 1 til auto dosering af alk & ca. Sikkert flere i fremtiden
- Trident NP til test af No3 & Po4
- Trident til test af Alk/Ca/Mg
- FMM Module
- 2x Solenoid Valve
- 4x Optisk sensor
- Temperatur probe
- Ph probe
- Leak probe
- 40-50kg levende sten importeret fra Indonesien
- ~20kg døde sten med en flad skåret side til at lægge på bundglasset, skjult under de levende sten og sand. ARKA myReef-Rocks. Giver et godt solidt fundament.
- Caribsea Special grade sand (måske)
Det kommer nogenlunde til at stå sådan her: Skabene ved siden af skal bruges til Apex kontrol panel, udstyr, og andet rod.
Forventet leveringstid for akvariet er i slutningen af april.
Opdateres løbende...