Regler og Retningslinjer Læs her

Opstartsfase

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie. Indeks
Besvar
KSDH176
Søstjerne
Søstjerne
Reactions: 5
Postnummer: 8870 Langå
Saltvand siden?: 2026
Geografisk sted: Østjylland

Opstartsfase

Indlæg af KSDH176 »

Hej

Er ved at starte op og er helt grøn.

Kan forsrå at akvariet skal igennem 3 faser. Brun, grøn, klar.

1) Akvariet har nu kørt i 6 uger og er startet med levende sten. Det er først nu det er kommet brune alger. Er det normalt at det tager 6 uger - troede den brune fase ville komme hurtigere og hvor længe vil den fase tage?

2) Kan jeg begynde at måle og stabilisere vandet nu, eller skal jeg vente til efter den grønne fase?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 190
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Opstartsfase

Indlæg af Engelquist »

Velkommen til en fantastisk hobby :-)

Saltvandshobbyen er tålmodighedens hobby...
Især indkøringen er en udfordring for mange nybegyndere og det bedste man kan gøre er at sætte sig på hænderne og lad akvariet rase ud og klare indkøringen selv...
Ingen slipper for algefaserne og normalt tager det 6-12 måneder at komme igennem dem.

Så vent med at måle, før systemet viser tegn på at være klar til koraller.

Der er sikkert nogle der vil være uenige med mig her- men de akvarier jeg har startet op igennem de sidste 30 år, har først spillet efter et års tid :-)
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98413
KSDH176
Søstjerne
Søstjerne

Indlæg af KSDH176 »

Tak for hurtig svar.

Jeg har heldigvis masser af tålmodighed, så det kommer når det kommer. Har altid mine ferskvandsakvarier til at underholde mig imens 😁

Jeg var bare noget i tvivl om tidshorisonten 😁
1 Billede
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 999
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

KSDH176 skrev: man 13. apr 2026 16:40 Tak for hurtig svar.

Jeg har heldigvis masser af tålmodighed, så det kommer når det kommer. Har altid mine ferskvandsakvarier til at underholde mig imens 😁

Jeg var bare noget i tvivl om tidshorisonten 😁
Jeg kan anbefale som en begynder, at bruge lidt tid på BRS tv. De har lavet en 52 ugers video omkring dag 0(uge 1) - uge 52. Den er virkelig lærerig og viser udviklingen i akvariet over den tid osv
KSDH176
Søstjerne
Søstjerne

Indlæg af KSDH176 »

Super tak. Det vil jeg prøve at tjekke 😁
Brugeravatar
AcroReefer
Redaktør
Redaktør
Reactions: 303
9
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af AcroReefer »

KSDH176 skrev: man 13. apr 2026 14:45 Hej

Er ved at starte op og er helt grøn.

Kan forsrå at akvariet skal igennem 3 faser. Brun, grøn, klar.

1) Akvariet har nu kørt i 6 uger og er startet med levende sten. Det er først nu det er kommet brune alger. Er det normalt at det tager 6 uger - troede den brune fase ville komme hurtigere og hvor længe vil den fase tage?

2) Kan jeg begynde at måle og stabilisere vandet nu, eller skal jeg vente til efter den grønne fase?
Velkommen til SF og til hobbyen! Jeg er selv i gang med at starte en ny tank op på levende sten og levende bundgrus. Den har kørt i omkring 6–7 uger nu, hvis du har lyst til at følge med:
https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=98805

Hvis du ikke allerede har set den, har vi samlet mange af de mest almindelige spørgsmål her:
https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98748

Det dækker selvfølgelig ikke alt, og slet ikke de ting, der er specifikke for netop dit setup. Vi er mange, der synes det er spændende at følge nye systemer fra starten, så del endelig undervejs, hvis du har lyst.
2 Billede
rasmus2809
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions: 20
4
Postnummer: 6240 Løgumkloster

Indlæg af rasmus2809 »

Opstarten er altid spændende (og frustrerende til tider).
Du nævner levende sten - dem er der mange forskellige versioner af og det er ikke altid akvariet vil gennemgå de typiske faser hvis det er gode sten. Hvis alle overflader allerede er godt optaget af andet og man har mikro- og makrofauna etableret vil du ikke se de "grimme" faser i lige så høj grad (måske endda slet ikke).
Det handler i sidste ende om konkurrence - og hvis du har et helt tomt akvarie stående med intet til at udkonkurrere grimme alger, så vil de naturligvis opstå.

Her snakker jeg ikke om at "pode" akvariet med en lille mængde levende sten - jeg mener at ALLE sten skal være helt friske. Det koster en formue - ja. Til gengæld giver det et bundsolidt fundament og du sparer tid og potentielt en masse penge på "brandslukning" i opstartsfasen. Så hvis du rent faktisk er startet med levende sten, så kan det være at du bare skal springe ud i det og få noget mere biodiversitet.
EDIT: vigtigt at bemærke er hvordan de er opbevaret før man køber dem. Hvis de ikke er opbevaret under lys, vil du nok opleve en massiv algevækst når du får dem i et akvarie med lys - også selvom de er levende.
Hvilke sten har du nu? Hvor er de fra, hvordan har de været opbevaret før du fik dem, og hvordan ser de ud nu?

Det har jeg i hvert fald selv lige oplevet med et opstartet akvarie, hvor jeg kun har brugt levende sten importeret fra Indonesien, opbevaret under vand og med fuld lys. Die-off på stenene har ikke været mærkbar og der kom fisk i efter en uges tid.
Efter blot nogle måneder nu er stenene stadig helt flotte - næsten helt dækket af rød/lilla kalkalger (gode alger man gerne vil se), som allerede er begyndt at vokse på glasset hvor jeg ikke skraber.
Har været igennem en række andre problemer relateret til teknik, men det er sagen uvedkommende.

Til sammenligning gik der i hvert fald et års tid eller mere før jeg så kalkalger vokse i samme grad da jeg startede et andet akvarie op fuldstændig "sterilt" med indgangskontrol på alt, døde kunstige AF sten osv. Det gør jeg aldrig igen.
Det blev aldrig pænt på en naturlig måde med høj biodiversitet, selv efter mange år.
KSDH176
Søstjerne
Søstjerne

Indlæg af KSDH176 »

Hej Rasmus

Er startet op med 2 større levende sten, der blev taget op af et aktivt akvarie hos Tropeland i Skanderborg. De fulgte lidt småkravl med stenene bl.a. snegle, små "søstjerner" og et lille bløddyr af en slags med rigtig mange ben. De er stadig i live efter 6 uger. De 2 store levende sten udgør størstedelen af mit "rev", hvis man ser bort fra bundlag.

Herudover tilførte jeg 2 mindre døde sten og dødt bundlag.

Har en cirkulationspumpe kørende i baljen og en skimmer i sumpen.

Har for sjovt målt Nitrit og Nitrat med en strip fra mit ferskvandsakvarie og begge er i 0. Der står umiddelbart at de kan bruges i saltvand, man da pakken har været åben længe ved jeg ikke om den er valid. Tænker jeg vil prøve med en dråbetest på et tidspunkt.

Der har længe været nogle røde plamager på de levende sten, som har spredt sig. Det ligner at stenene har fået skoldkopper. Men det er ikke store sammenhængende plamager, men mange små røde plamager fordelt udover stenene.

De brune alger er ret nye. De er først kommet efter 5-6 ugers indkøring.

Jeg har nok tålmodighed, men troede egentligt at jeg med de levende sten kunne fremskynde processen, som du også skriver :-D
rasmus2809
Eremit krebs
Eremit krebs
4

Indlæg af rasmus2809 »

Det lyder umiddelbart som et godt udgangspunkt.
Jeg er interesseret i hvad du mener med de "røde plamager" du beskriver. Et billede under naturligt lys vil hjælpe meget. Det kan nemlig både være de gode kalkalger, men sikkert også mange andre ting.

Helt essentielt vil være at få gode testsæt til næringstoffer, særligt nitrat og phosphate. Tænker de fleste bruger dem fra mærket Hanna - nitrat "high range" og phosphate "ULR" (ultra low range) er nok de mest anvendelige.
Jeg har meget dårlige erfaringer med 0-målinger for nitrat og fosfat, som kan føre til nogle rigtig grimme algefaser - særligt dinoflagellater. Derfor er jeg nu meget påpasselig med at holde dem et godt stykke over nul. Selve værdierne er ikke kritiske (dog ikke 0), bare de er stabile på et normalt niveau som passer dit akvarie.

Hvordan vil du beskrive de brune alger du nævner? Er det på sandet som et fint "støvlag" eller?
KSDH176
Søstjerne
Søstjerne

Indlæg af KSDH176 »

Må lige prøve om jeg kan få et fornuftigt billede af de røde plamager, når jeg kommer hjem.

De brune alger sidder fast på sten, glas og i bundlag. De danner umiddelbart små tråde på glasset og min umiddelbare vurdering er, at de relativt nemt kan skrabes af glasset. De ler nede i selve bundlaget, så de ligger ikke som støv.

Lige pt. har jeg valgt at lade algerne sidde på glasset, men tænker jeg vil fjerne dem.

Tænker man måske kan ane at de sidder på glasset og nede i bundlag på dette billede. De mørke sten er levende og de lyse er døde.
Akvarie.jpg
KSDH176
Søstjerne
Søstjerne

Indlæg af KSDH176 »

Har dette billede jeg tog af en glasrose eller hvad de nu hedder, man kan lige ane de røde plamager. Det er er par uger gammelt og de har spredt sig noget mere - umiddelbart kun på de levende sten.
Vedhæftede filer
Rød belægning.png
1 Billede
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 80
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Den glasrose skal nakkes hurtigst muligt. Det samme med andre, ellers vi de overtage akvariet.
De røde plamager kan være cyano eller dinoflagelater. De er tegn på, at balancen endnu ikke er ok.
Du måler nul, fordi algerne forbruge no3 og po4.
Men lyt til, hvad andre siger til billedet.
1 Billede
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: Vortech 2xmp40Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo. UV Deltec uv 39
KSDH176
Søstjerne
Søstjerne

Indlæg af KSDH176 »

Glasrosen er bekæmpet. Har dog set at der er nogle små på vej, så de får samme tur 😁

Har endnu ikke kigget på andet end saltindhold, da jeg kan forstå jeg skal igennem opstartsfasen før det gir mening at måle på vandet?

Skal jeg prøve at måle ph eller andre parametre?
1 Billede
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 80
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Behøver du ikke endnu. Spar på de dyreteatsæt. Deres tid kommer
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: Vortech 2xmp40Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo. UV Deltec uv 39
KSDH176
Søstjerne
Søstjerne

Indlæg af KSDH176 »

Ser sådan ud 🤷‍♂️
Vedhæftede filer
IMG_4557.jpeg
IMG_4558.jpeg
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions: 171
16
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

Køb nogle rejer til de der glasroser! De kommer bare igen og rejerne holder dem nede! Kik evt i min tråd hvis din tålmodighed slutter! Sådan kan man også gøre det! Mit sidste nye akvarium har kørt 4-5 måneder nu og hele opstarten er dokumenteret med billeder og video! Vh Dan
KSDH176
Søstjerne
Søstjerne

Indlæg af KSDH176 »

Hej Dan

Jeg tænker ikke rejer kan leve i baljen endnu. Det skal vel op at køre først 🤷‍♂️

I mellemtiden bruger jeg Aiprasia RX som ser ud til at være ret effektivt. Det er heldigvis nogenlunde nemt at behandle, når jeg kun har sten 😁

Jeg læser og læser i de forskellige tråde. Det er super tak 😁
rasmus2809
Eremit krebs
Eremit krebs
4

Indlæg af rasmus2809 »

KSDH176 skrev: tirs 14. apr 2026 14:55 Ser sådan ud 🤷‍♂️
Sidder det fast på stenene eller er det til at blæse af nemt? Hvis det kan blæses/pilles af rimeligt nemt i nogle klumper kunne det godt ligne cyano. Hvis det er hårdt og sidder godt fast ville jeg lade det være.

Jeg ville nok starte med 10%-15% vandskift ugentligt og sørge for at holde glasset rent, evt. tage det værste grimme algevækst med i vandskifte. God rutine at bygge op. Og næsten vigtigst af alt god træning i at blande saltvand rigtigt - det lyder simpelt, men er fundamentet for alt.
Rent glas gør også noget mentalt, hvor man er mere engageret i akvariet hvis man ser tydeligt hvad der foregår.

Præcis måling af no3 og po4 vil give mange indikationer for hvordan akvariet står lige nu.
Måling af alle de andre værdier er ikke absolut nødvendigt, selvom det stadig er smart at følge.

Med hensyn til din kommentar: "Det skal vel op at køre først" - det er oppe at køre allerede :wink:
Så længe saltindholdet er korrekt og stabilt, og den biologiske nitrogen process der sørger for nedbrydning af organisk materiale til nitrat (forsimplet) er etableret, vil du godt kunne tilføje levende i små mængder. (her tænker jeg ikke på koraller)
Sandsynligheden for at dit akvarie kan det allerede er ret høj når du har levende sten fra et eksisterende akvarie.
Om det er pænt eller ej er så en anden snak - det kræver tålmodighed oftest.
KSDH176
Søstjerne
Søstjerne

Indlæg af KSDH176 »

Hej Rasmus

Først og fremmest tak for at både du og andre gir jeg tid til at svare. Det er helt fantastisk med den hjælp. :biggrin:

Det røde sidder rimelig godt fast - forsøgte at skrabe af med en negl uden det store held. Tænker jeg lader det være og ser tiden an.

Har planlagt at rengøre glas og bund, som du også skriver gir det noget mentalt. Jeg har planlagt 10-12% vandskift ugentligt og tænker jeg vil starte der. Har købt nogle vanddunke jeg vil blande saltvandet i og så lave en måling inden det kommer i baljen. Tænker umiddelbar det vil være lettest og vil gi det bedste resultat.

Har bestilt noget måleudstyr, men det ser ud til at være forsinket. Tænker jeg vil lave en kontrolmåling som du skriver :-D

Er der nogle rejer eller snegle der kan anbefales? - Har læst at turbosnegle og eternit krebs er for hårde ved koraller. De kommer jo i senere.. :biggrin:
rasmus2809
Eremit krebs
Eremit krebs
4

Indlæg af rasmus2809 »

Med den beskrivelse vil mit bedste bud være en form for alge der nok ikke er den normale røde kalkalge vi ser overalt i akvarier, men måske mere noget lignende "Peyssonnelia". Harmløs så vidt jeg ved. Tag det blot som et gæt...
De røde kalkalger kan nogen gange være helt selvlysende at se på under blåt lys, og brækker af som kalkaflejringer hvis man prøver.

Sørg for at mål salinitet korrekt når du blander nyt vand - og forstå måleinstrumentet du bruger og hvilken enhed den måler. Jeg har selv taget fejl af densitet og "specific gravity" i et tidligere akvarie som resulterede i alt for høj salinitet. Det kørte nogle år med mange problemer. Man bliver klogere #:-s

Har ikke forstand på rejer.
Snegle er der mange af og kan bruges til lidt af hvert afhængig af behov.

Hvad regner du med at have i akvariet på sigt?
KSDH176
Søstjerne
Søstjerne

Indlæg af KSDH176 »

Fik en introduktion til refraktometer af en venlig medarbejder i Tropeland i Skanderborg. Vi endda en vandprøve med hjem til at kunne kalibrere efter. Har gemt et par vandprøver bagerst i køleskabet i værkstedet, så jeg har noget at kalibrere efter hen af vejen. Ved ikke om det virker, men gir det et forsøg :biggrin:

Har blandet vand meget nøje efter anvisning fra Tropeland og det ligger knivskarpt på 1.025. Tænker blot jeg laver samme blandingsforhold ved vandskift fremadrettet og kontrolmåler.

Mit primære fokus vil på sigt være koraller. Tænker dog at der skal lidt fisk i for helhedsindtrykket + rejser og snegle.

Mit startakvarie er på 90 liter, så det gir nok lidt begrænsninger. Min kone vil gerne ha en søstjerne, men der bliver baljen vist for lille desværre. Kunne også godt tænke mig et søpindsvin, men er lidt i tvivl om de vil spise blødkoraller...

Jeg Googler og læser alt hvad jeg kan, og prøver at danne mig et overblik over mine muligheder. Der er dog meget at holde styr på og meget at lære, men det er jo det fede ved hobbyen :biggrin:
rasmus2809
Eremit krebs
Eremit krebs
4

Indlæg af rasmus2809 »

Det lyder til at være i orden så. Bare husk at vandet nok skal være omkring 25 grader når du tester, men det bliver dråberne jo hurtigt. Har aldrig testet om det har den store effekt selv. De fleste skulle være automatisk temperatur-korrigerende alligevel.

Et par almindelige ocellaris klovnefisk er nemme og skaber sjældent de store problemer, hverken for andre beboere eller koraller. Jeg synes de er et must-have, men nogen synes måske det er for generisk et valg - og du skal høre på meget snak om "nemo" fra gæster :hehe: Tror det er her de fleste starter.

Har ikke hørt at søpindsvin skulle spise blødkoraller, men det kan da godt være? De er ret effektive, men kan nemt sulte ihjel.
KSDH176
Søstjerne
Søstjerne

Indlæg af KSDH176 »

Tænker også at Klovnefisk står øverst på indkøbssedlen når jeg kommer dertil. Har 3 børn så "Nemo" kommer jeg ikke udenom, er dog også selv vild med dem :biggrin:

Har læste at Søpindsvin kan fordres med noget tang, men det skal jeg lige undersøge nærmere...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"