Seniorreefer skrev: fre 20. feb 2026 08:22
Hej med jer
Fik en besked om denne er en
Acropora granulosa og ikke en microclados
Købt fra privat samler

- WWC Budgie Smugler
Personlig lærer jeg noget omkring arten, når den ikke har et popnavn, frem for det latinske.
Gør det meget lettere for mig at placere den korrekt i flow og
lys styrke
Acropora granulosa is a species of coral found in tropical shallow reefs, known for its unique branching structure and vibrant colors, and is classified as near threatened due to environmental threats.
Her i det gamle setup inden jeg lukkede det.
I dag i det nye setup, efter jeg reducerede den:
Som jeg har læst omkring arten, skal den op i 500-600 par, for at udvikle de vilde farver.
Hvad er jeres erfaringer med arten @crazy seahorse , @pederrevnørd
Mener du at den på det sidste billede skulle være en granulosa og ikke en microclados?
Jeg har begge i mit rev og også i min ene fragtank. For mig er de meget forskellige, selvom de faktisk er nært beslægtede.
Granulosa er en mere "grov"
koral, mens microclados for mig er mere delikat. Min granulosa kan du løfte i en af grenene, det kan man normalt ikke med en microclados.
Mine nuværende granulosa er grønne, helt grønne, ligesom man ser det hos en
bali slimer. Har tidligere haft den, men der var den nærmest støvet grøn. De kan være helt brune pga stress efter flytning, men de genvinder den grønne farve efter nogen tid.
Den minder i struktur og farve lidt om aculeus (har dem begge tæt på hinanden i revet og hvis ikke jeg lige havde sat dem, ville jeg nemt kunne forveksle dem) den kan også minde om tortuosa i struktur.
Granulosa er en nem
koral synes jeg. Vokser godt og er ikke sart. Microclados kan være lidt mere udfordrende og kan til tider være både sart og humørsyg, det er granulosa ikke.
Min granulosa har ikke vist tegn på blå spidser, så der kunne være noget i det med, at en højere par vil kunne give de spidser.
Jeg ser det på malificent. Den del af kolonien der stod tættest på lyset havde blå spidser, mens dem der stod lidt længere fra ikke havde.
Alt det sagt, så synes jeg stadig at din ligner en microclados.
PS. Jeg kan godt lægge et billede ind af min granulosa her hvis du ønsker det. Skal lige have skudt et ordentligt billede.