Hejsa har lige fået den hentet hjem og org lys er død og afmonteret.
Jeg fik 2x 50watt 6500k led chips med .
Med alt der skal bruges til at montere det.
Men er det for meget eller ?
Vil gerne selv bygge lyset og ikke bruge 5000kr på lys da det bliver low teck.
Hvad ville være guf for koraller uv blå rød ?
Regler og Retningslinjer Læs her
Red sea 250 lys idé søges.
-
Svenson1981
- Copepod

- Reactions: 1
- Postnummer: 7800 Skive
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Skive
-
sydsjælland
- Foxface

- Reactions: 7
- 15
- Postnummer: 4760 Vordingborg
- Saltvand siden?: 2010
Re: Red sea 250 lys idé søges.
Hej FEDT der stadig er diy lampe byggere 
Jeg var selv den helt store diy lampebygger for 10-12 år siden. Dengang brugte vi Alm blue / royal blue / kold hvid
Og korallerne voksede fint - så kom der uv rød og grøn ( og hver farve kræver plads og egen driver ).
drop uv og rød og grøn- det giver ik en skid alligevel.
Senere købte vi de første ai lamper (hvor uv pærerne brændte af for et godt ord hvis man havde skruet op for dem)
og da de brændte af kunne man heller ikke se forskel.
I dag har jeg en evergro lampe den virker perfekt - den har både rød og grøn og uv pære ind i mellem ( dog ikke ret mange ) og jeg har skruet helt ned på 4-8% for grøn og rød og uv på måske 10% mest af alt fordi det ser åndsvagt ud hvis der er dioder i lampen som er slukket helt. Og mine koraller vokser fint.
Så mit personlige bud er - der er så få dioder i original lamperne at de stort set ingen effekt har.
Men på papiret er de med til at give et meget vellignende farve spektra sammenlignet med sol lys.
Jeg har en hel kasse på loftet - med averdens Cree dioder - meenwell drivere - heatzinks - og linser købt hjem fra USA
det var man nød til den gang. Har det interesse er hele kassen din for 600kr - der er rigeligt til en komplet lampe eller 2
også til at lave div forsøg med farver osv
Jeg var selv den helt store diy lampebygger for 10-12 år siden. Dengang brugte vi Alm blue / royal blue / kold hvid
Og korallerne voksede fint - så kom der uv rød og grøn ( og hver farve kræver plads og egen driver ).
Senere købte vi de første ai lamper (hvor uv pærerne brændte af for et godt ord hvis man havde skruet op for dem)
I dag har jeg en evergro lampe den virker perfekt - den har både rød og grøn og uv pære ind i mellem ( dog ikke ret mange ) og jeg har skruet helt ned på 4-8% for grøn og rød og uv på måske 10% mest af alt fordi det ser åndsvagt ud hvis der er dioder i lampen som er slukket helt. Og mine koraller vokser fint.
Så mit personlige bud er - der er så få dioder i original lamperne at de stort set ingen effekt har.
Men på papiret er de med til at give et meget vellignende farve spektra sammenlignet med sol lys.
Jeg har en hel kasse på loftet - med averdens Cree dioder - meenwell drivere - heatzinks - og linser købt hjem fra USA
det var man nød til den gang. Har det interesse er hele kassen din for 600kr - der er rigeligt til en komplet lampe eller 2
også til at lave div forsøg med farver osv
-
Svenson1981
- Copepod

Lyder spændende må jeg sige hmm det var da et tilbud... tak for et godt svar.sydsjælland skrev: man 16. feb 2026 18:29 Hej FEDT der stadig er diy lampe byggere
også til at lave div forsøg med farver osv![]()
-
Anders månsson
- Rev haj

- Reactions: 101
- 21
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
jeg sad og amatør-lodede hvide og blå (royal blue og en lidt lysere blå) dioder en gang til en led lampe til 300liter for mange år siden (ca 20 år siden)...
jeg bestilte også det hele online og havde dengang en ingeniør akvarie buddy, som kunne fortæller mig hvordan den skulle samles
jeg husker at de var på 3w stykket
måske det er nemmere at købe nogle kraftige led spots. de fås også i hvis og blå og beregnet til udenfor/fugtigt miljø
tror man kalder dem flood ligts. det er måske faktisk dem du har fået med... jeg mener at man kunne købe nogle blå nogen også
jeg bestilte også det hele online og havde dengang en ingeniør akvarie buddy, som kunne fortæller mig hvordan den skulle samles
måske det er nemmere at købe nogle kraftige led spots. de fås også i hvis og blå og beregnet til udenfor/fugtigt miljø
tror man kalder dem flood ligts. det er måske faktisk dem du har fået med... jeg mener at man kunne købe nogle blå nogen også
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
lagune mangrove beast mode 2025 https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98663
lagune mangrove beast mode 2025 https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98663
-
Svenson1981
- Copepod

Lyder som søndags hygge at lodde lys sammen.Anders månsson skrev: ons 18. feb 2026 13:49 jeg sad og amatør-lodede hvide og blå (royal blue og en lidt lysere blå) dioder en gang til en led lampe til 300liter for mange år siden (ca 20 år siden)...
Jeg vil se om jeg kan fixe en færdig bygget led lys hvor der er en dæmper der er død.