Regler og Retningslinjer Læs her

gyro flowpumper - test og erfaringer

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions: 6
15
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

gyro flowpumper - test og erfaringer

Indlæg af sydsjælland »

Hej Alle med gyropumper

Hvad har i af erfaringer og anbefalinger, hvad har i testet og gjort jer af vurderinger i forhold til støj osv
Jeg er nok nød til at prøve. en gyro eller 2 til top flow. men er helt blank.

Jeg er nok Ai - nero mand og elsker mine nero5 og 3 pumper - Ai nero er ultimativt den bedste og mest støjsvage cirkolations pumpe man kan få på markedet. Samtidig med de er fantastiske at indstille/ programmere - mega nem app. Men den er for kraftig og ikke velegnet til topflow.
Og det har jeg brug for nu.

Egen erfaring med gyro var køb af en kina model lige da de kom frem for mange år siden - og føj for noget larmende lort
Så den skepsis og larm ligger stadig i mig - men ved godt at de er forbedret mange gange siden.
Ai har lavet en gyro - maxpeckt både single og dobble modeller / nye og gamle versioner / andre mærker ?
Den må ikke larme - og jeg forventer ikke at køre meget mere end 50-60% ( netop for at undgå larm )
Del venligst jeres erfaringer - test - fordele ulemper - defekter -og garantisager /support - reservedele :-)
rasmus2809
Copepod
Copepod
Reactions: 1
4
Postnummer: 6240 Løgumkloster
Saltvand siden?: 2017

Re: gyro flowpumper - test og erfaringer

Indlæg af rasmus2809 »

Jeg bruger maxspect gyres. Giver fint cirkulerende flow, men ikke så tilfældigt. De larmer som udgangspunkt ikke, men er meget sarte over for fremmedlegemer. Rengøring er nok det værste ved dem og derfor skifter jeg nu til den type med kun propel i vandet og motor udenfor.
Bare for at prøve noget andet i nyt akvarie.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 132
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg har kun erfaring med de tidlige gyre
Og der var lidt larm og udfordringer

Jeg har aldrig set et flow så lækkert som deres

Måske lidt ked af at jeg ikke købte de nye til baljen
800 liter SPS System, AF Balling, salt, tilsætning
Orphek, Nyos, RS 1200 Roller, Jecod 40 mv, UV 60 TF aqua
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium"
http://www.advancedaquarist.com/blog/the-gilleleje
Mortenbruun
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 64
12
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Mortenbruun »

Mine erfaringer er at de gir super godt flow i top og bund - især top, men ikke ret meget flow i midter sektionen. Mit akvarie er 60cm højt så det er måske anderledes i et lavere akvarie.
De skal rengøres OFTE, mine hver uge - for at performe ordentligt.
Har skiftet til MP60'ere for et par år siden
1 Billede
JOJ
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 6
17
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 1982

Indlæg af JOJ »

Helt enig mht. ovenstående betragtninger vedr. "bredt" flow i toppen, dog de har det kronisk svært pga. deres design sammenholdt med placeringen lige under overfladen med masser af lys og er dermed i høj grad udsatte for alger m.v. og kræver alt andet lige hyppigere rengøring (og så har nogen modeller tilsynedladende haft nogen produktionskvalitetsproblemer).
I større (?) akvarier tror jeg bliver det svært at have dem som hovedpumper, og MP40/60 (alt. Panta Rhei, Tunze, Nero..) pumpetyper er også nødvendige.
Jeg har besluttet mig for at teste den nye Tunze Orca (når jeg kan få fat på en) som alternativ til gyre-typerne.

Mvh
J-O
1 Billede
Jørn-Ole Jokumsen
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions: 101
21
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Jeg elsker mine maxspect gyres! Mega fedt flow og mange indstillings muligheder... mine står vandret 2cm fra vandspejlet og lodret. Den vandrette kører op og ned fra 30 til 0% og den lodrette stå på 10 til -10%. Så Sander ikke hvirvler rundt formeget.

Ingen larm overhovedet men de køter også på virkelig lav ydelse ud af de 20.000l/t de kan pr pumpe

Min har kun kørt en lille måned men har haft dem før... syntes ikke de er så besværlige at rengøre endnu... men har heller ingen kalkalger endnu
1 Billede
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"