Regler og Retningslinjer Læs her

864 liters ved Køge Bugt

Forum for Akvarier 801+ Liter
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions: 221
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 864 liters ved Køge Bugt

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

ha ha, OK, Tuffe på kan betyde lidt forskelligt. Man er "tuff", alstå sej eller en værre en, så passer med at KLØ på.
Nyancen er at toget også "tuffer", og det er jo svært at stoppe et tog... Nu du havde et tog på dit reel :)

Tuffe, tuffe og klø på.
1 Billede
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 116
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Fedt at det er ved at rette sig i Strøby Egede :K
Et par opklarende spørgsmål: Dit sand ser meget fint ud... har du overvejet at smide lidt grovere bundlag ovenpå det, for at forhindre det blæser rundt?
Jeg forstår hvorfor du tilsætter bakterier, men hvad er formålet med det dersens "Coral snow"? (som jeg er helt uvidende om)
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98413
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
11

Stor fan af "CoralSnow", men kan ikke helt få samme resultat som den gode gamle fra KZ.
Jeg har en blanding af 90% Calcium Carbonate, 5% Sodium Bentonite og 5% ZEOlith pulver,

Calcium Carbonat er flukserende, så små partikler sidder fast og kommer ned i mekanisk filtrering.
Bentonite og ZEOlith pulver skal gøre vandet mere klart, selv om jeg ikke ser nogen forskel.
1 Billede
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 116
21
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Thomas fra Stockholm skrev: man 16. feb 2026 07:44 Stor fan af "CoralSnow", men kan ikke helt få samme resultat som den gode gamle fra KZ.
Jeg har en blanding af 90% Calcium Carbonate, 5% Sodium Bentonite og 5% ZEOlith pulver,

Calcium Carbonat er flukserende, så små partikler sidder fast og kommer ned i mekanisk filtrering.
Bentonite og ZEOlith pulver skal gøre vandet mere klart, selv om jeg ikke ser nogen forskel.
Tak for at oplyse mig👍
Men ift cyano, kan det hjælpe med at fjerne det?
Eller forstår jeg det Tonning skriver forkert?
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98413
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 906
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev: man 16. feb 2026 08:22
Thomas fra Stockholm skrev: man 16. feb 2026 07:44 Stor fan af "CoralSnow", men kan ikke helt få samme resultat som den gode gamle fra KZ.

Tak for at oplyse mig👍
Men ift cyano, kan det hjælpe med at fjerne det?
Eller forstår jeg det Tonning skriver forkert?
Nej det gør du ikke. Når du renser sten og bundlag osv kommer der masser af partikler ud i vandet. Netop coralsnow er effektivt med dens store overflade til at få det til at klæbe sig til partiklerne

Den optager det i vandsøjlen og filteres ud af skummeren og sætter sig på overflader og synker til bunden med bakterie osv på sig. Derved udkonkurrerer den cyanobakterier. Jeg har lavet en opskrift og forklaring på det i mine tråde .

Yderst effektivt når man skal tage foto
4 Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
11

Coralsnow, gode bakterier og gerne Phytoplankton, det er vejen frem mod Cyano om man ikke har et kraftigt UVC.
1 Billede
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 307
21
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Engelquist skrev: søn 15. feb 2026 17:55 Fedt at det er ved at rette sig i Strøby Egede :K
Et par opklarende spørgsmål: Dit sand ser meget fint ud... har du overvejet at smide lidt grovere bundlag ovenpå det, for at forhindre det blæser rundt?
Jeg forstår hvorfor du tilsætter bakterier, men hvad er formålet med det dersens "Coral snow"? (som jeg er helt uvidende om)
Jeg har forsøgt at ligge det fine sand i midten af akvariet og så tænkte jeg at der kunne komme noget grovere rundt langs kanten, hvis det giver mening.
1 Billede
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"