Regler og Retningslinjer Læs her

Boble i silikonefuge - RSR 525

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
rasmus2809
Copepod
Copepod
Reactions: 1
4
Postnummer: 6240 Løgumkloster
Saltvand siden?: 2017

Boble i silikonefuge - RSR 525

Indlæg af rasmus2809 »

Hej

Står i en lidt vanskelig situation med mit akvarie, hvor en boble i silikonefugen er begyndt at udvikle sig i det ene hjørne (øverste venstre front hjørne). Som billedet viser kan i se boblen starte oppefra på frontpanelet. Den bevæger sig langsomt nedad i midten af fugen og jeg har gået og fulgt den i nogle måneder efterhånden. Tror jeg opdagede boblen første gang i oktober 2025, men nu begynder jeg at blive nervøs.
IMG_0764.jpeg
Den har måske bevæget sig 1mm de sidste par uger.

Jeg har bestilt et nyt akvarie sidste år (150x70x60 peninsula - mere om det i en anden tråd senere), men processen har desværre været længere end først forventet. Tror først det kan leveres engang i April... og så skal det startes op med alt hvad det nu indebærer.

Er lidt usikker på hvor længe jeg tør at lade dette akvarie fortsætte og hvilke muligheder man bør afsøge.
Skal ikke gemme stenene (laver en komplet genstart med indo. levende sten), har et par enkelte koraller (zoa, skiver, gsp) som skal gemmes, og fisk skal også gemmes:

2x Alm. occelaris klovnefisk
1x Zebr. Veliferum ~12-15cm
1x gul gylte
1x filfisk
1x royal gramma

Hvad havde i gjort?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 113
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Boble i silikonefuge - RSR 525

Indlæg af Engelquist »

Jeg ville nok være lidt nervøs for om den er ved at slippe.
Red sea’s akvarier har ikke det bedste ry, hvad deres fuger angår…
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98413
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 887
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Absolut enig med Bo.

Den ser ud til at lave det berømte slip i limningerne. 🥶😱Hvis du har garanti på den kontakt red sea, ellers må du have fat i en som kan lime den om.

Edit: kom lige til at tænke, hvis du har mulighed for det indtil dit nye akvarie kommer, få fat i nogle skruet tvinge til at hjælpe med at holde det sammen og nogle lægter, på den måde aflaste skaden
rasmus2809
Copepod
Copepod
Reactions: 1
4
Postnummer: 6240 Løgumkloster
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af rasmus2809 »

Engelquist skrev: man 9. feb 2026 14:16 Jeg ville nok være lidt nervøs for om den er ved at slippe.
Ja det har jeg også fundet ud af nu efter at have søgt lidt rundt på diverse fora. Mange skrækshistorier om Red Sea akvarier der giver op i fugerne. Det hjælper ikke på nerverne at se de søgeresultater...
Jeg køber i hvert fald ikke noget derfra igen.
Seniorreefer skrev: man 9. feb 2026 14:21 Absolut enig med Bo.

Den ser ud til at lave det berømte slip i limningerne. 🥶😱Hvis du har garanti på den kontakt red sea, ellers må du have fat i en som kan lime den om.

Edit: kom lige til at tænke, hvis du har mulighed for det indtil dit nye akvarie kommer, få fat i nogle skruet tvinge til at hjælpe med at holde det sammen og nogle lægter, på den måde aflaste skaden
Ingen garanti - og selv hvis der var ville jeg ikke være interesseret i Red Sea igen.
Lægter placeret lodret op ad fugen på front og bagvæg? eller i længderetningen vandret i toppen?

Hvor stor tror i et midlertidigt akvarie skal være for at huse de nævnte fisk?
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 887
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

rasmus2809 skrev: man 9. feb 2026 14:48
Engelquist skrev: man 9. feb 2026 14:16 Jeg ville nok være lidt nervøs for om den er ved at slippe.
Ja det har jeg også fundet ud af nu efter at have søgt lidt rundt på diverse fora. Mange skrækshistorier om Red Sea akvarier der giver op i fugerne. Det hjælper ikke på nerverne at se de søgeresultater...
Jeg køber i hvert fald ikke noget derfra igen.
Seniorreefer skrev: man 9. feb 2026 14:21 Absolut enig med Bo.

Ingen garanti - og selv hvis der var ville jeg ikke være interesseret i Red Sea igen.
Lægter placeret lodret op ad fugen på front og bagvæg? eller i længderetningen vandret i toppen?

Hvor stor tror i et midlertidigt akvarie skal være for at huse de nævnte fisk?
Jeg ville på hele hjørnet sætte en lægte på med skruetvinge til bagsiden. Så du støtter begge hjørne (for/bag) De fisk du har kan nøjes med et meget mindre, hvis du evt kan komme af med kirurgen. Er dog ikke fiskemand, men hvad jeg ville have gjordt.
Den kræver noget mere svømmeplads
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 384
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg ville tømme det hurtigst muligt.
Jeg ville enten sælge alt levende eller købe et mindre midlertidigt akvarie på 250 liter.
Et alm ferskvandsakv ville være fint.
Jeg har også set en video hvor fugen slipper lige pludselig
SPS : Stability provides succes
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"